logo

کد خبر : 14669
تاریخ خبر : 1394/08/03
تاثیر بسته خروج از رکود دولت یازدهم بر شرکتهای بورسی/ دلیل حرکت نوسانی بورس تهران در روزهای اخیر چیست؟
کارشناس بازار سرمايه

تاثیر بسته خروج از رکود دولت یازدهم بر شرکتهای بورسی/ دلیل حرکت نوسانی بورس تهران در روزهای اخیر چیست؟

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">ه نظر می رسد تصویب برجام و ارائه بسته خروج از رکود باعث ایجاد حرکت در بازار سرمایه شد ولی این عوامل برای تحریک بازار کافی نبوده و دیدیم که افزایش شاخص ها بسیار گذرا و مقطعی بود.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ بهروز شهدایی کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر بسته خروج از رکود دولت بر بازارسرمایه به خبرنگار تراز گفت: بسته ارائه شده یک بسته تحریک کننده مالی بازار است و بیشتر به صنعت خودرو و تا حدودی لوازم خانگی تمایل داشته است. وی افزود: اگرچه لوازم خانگی و خودرو بخشی از بازار سرمایه ما را تشکیل می دهد ولی واقعیت این است که ما صنایع خیلی بزرگتری داریم که تحریک آن ها می تواند باعث حرکت بازار شود.


شهدایی درباره دلایل حرکت بازار در روزهای گذشته اظهار داشت: به نظر می رسد تصویب برجام و ارائه بسته خروج از رکود باعث ایجاد حرکت در بازار سرمایه شد ولی این عوامل برای تحریک بازار کافی نبوده و دیدیم که افزایش شاخص ها بسیار گذرا و مقطعی بود. وی در ادامه بیان داشت: دولت باید از سایر ابزارهای خود مانند تسهیل امور مالیاتی و گمرکی برای شرکت های بزرگ، اصلاح ساختارهای مالی برای شرکت های تولیدی برای بهبود وضعیت بورس استفاده کند.


این کارشناس بورس با تاکید بر عدم دخالت دولت در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: وظیفه دولت دخالت در بازار نیست بلکه باید با تسهیل فضای کسب و کار باعث بهبود شرایط سرمایه گذاری شود. وی با اشاره به بحران های اقتصادی رخ داده در دنیا گفت: با توجه به اینکه در این کشورها قوانین بازار آزاد حاکم است و دولت نقش بسیار کمرنگی دارد می بینیم بانک مرکزی امریکا به محض ایجاد بحران وارد شئه و با ارائه طرح هایی از قبیل انتشار یا جمع آوری اوراق قرضه از بازار و دخالت در تسهیلات گمرکی سعی در تحریک بازار دارد.


شهدایی در مورد کاهش نرخ خوراک پتروشیمی افزود: طبیعتا کاهش این نرخ می تواند بازار و سرمایه گذاران را برای ورود به بازار تحریک کند. وی در ادامه درباره بسته خروج از رکود دولت بیان داشت: این بسته می توانست خیلی بهتر از این ها باشد و این بسته بیشتر بسته حمایت از صنعت خودرو و لوازم خانگی بود و تاثیر چندانی در بازار بورس نداشت.


این کارشناس بازار سرمایه در باره عدم تاثیر این بسته در وضعیت بازار سرمایه گفت: صنعت خودرو در مقابل صنعت پتروشیمی صنعت چندان بزرگی نیست. برای همین تحریک صنایعی مانند پتروشیمی قطعا تاثیرات بهتری در بازار سرمایه به جا می گذاشت. وی در مورد دلایل خود به تراز گفت: صنعت خودرو بیشتر یک صنعت داخلی بوده و امکان ارزآوری و ایجاد ارزش افزوده بالا را ندارد و اگر قرار است کل بازار تحت تاثیر قرار بگیرد باید روی بحث مالیات بر ارزش افزوده تجدیدنظر صورت گیرد.


وی در خاتمه در مورد بهترین تصمیم برای اثربخشی و تحریک بازار سرمایه اظهار داشت: دولت می تواند با کاهش نرخ خوراک پتروشیمی، بازنگری مالیات برارزش افزوده و معافیت های تامین اجتماعی ، تخیف های مالیاتی و گمرکی برای سرمایه گذاران بازار سرمایه ایجاد انگیزه کنند چرا که تمام این موارد باعث تحریک سود شرکت های تولیدی در بازار خواهد شد.

 

 

 

 

تراز