logo

کد خبر : 14629
تاریخ خبر : 1394/08/01
درج قیمت روی تخم‌مرغ کارشناسی شده نیست

درج قیمت روی تخم‌مرغ کارشناسی شده نیست

<p><span style="font-size: larger;">مصرف&zwnj;کننده شفافیت همه&zwnj;جانبه در بازار را می&zwnj;خواهد، از تولید تا توزیع و حتی قیمت&zwnj;گذاری. یکی از فاکتورهای مهم حمایت از حقوق ...<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ مصرف‌کننده شفافیت همه‌جانبه در بازار را می‌خواهد، از تولید تا توزیع و حتی قیمت‌گذاری. یکی از فاکتورهای مهم حمایت از حقوق مصرف‌کننده نیز درج قیمت روی محصول است که البته برای اجرای کامل این طرح هنوز زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم نیست.

به تازگی نیز برای تخم مرغ چنین نسخه‌ای پیچیدند که مانند هر طرح دیگری، هم موافق دارد و هم مخالف. به گفته مسئولان و فعالان بازار، طرح درج قیمت روی هر تخم‌مرغ می‌تواند طرح خوبی باشد اما به شرط و شروط مشخص و البته فراهم شدن زیرساخت‌ها لازم. این در حالی است که به گفته یکی از مسئولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طرح درج قیمت روی تخم مرغ در حال حاضر طرح مناسبی نیست و با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد. مدیرکل دفتر نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه درج قیمت روی کالا براساس هزینه‌های واقعی یکی از روش‌های موثر در حفظ حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده است، اظهار کرد: اشکالات موجود در طرح پیشنهادی درج قیمت روی تخم‌مرغ باعث می‌شود این طرح در مرحله اجرا با مشکلات متعددی روبه‌رو شود.

علیرضا رستمی در گفت‌وگو با "صمت" با اشاره به مهم‌ترین معایب این طرح تصریح کرد: پوشش نیافتن کامل طرح یکی از مشکلات موجود است، چراکه این طرح شامل مجموع تخم‌مرغ‌های تولیدی کشور نیست.

وی افزود: پیش‌بینی نکردن تفاوت قیمت بین تخم‌مرغ‌های با اندازه‌های متفاوت (ریز و درشت) و ممکن نبودن اجرای طرح در استان‌ها و مناطقی که تخم‌مرغ در عرف به‌صورت کیلویی فروخته می‌شود، نیز از دیگر معایب طرح موجود است. به گفته رستمی، پیش‌بینی نشدن تمهیدات لازم برای مواقع تغییرات شدید عرضه یا تقاضا هم یکی دیگر از مشکلات است. به نحوی که ممکن است در چنین مواقعی با وجود درج قیمت باز هم شاهد عرضه تخم‌مرغ به بهای کمتر یا بیشتر از بهای درج شده روی آن باشیم. مدیرکل دفتر نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: به نظر می‌رسد ساماندهی تولید و مهندسی دوباره شبکه توزیع این کالا براساس واقعیات بازار که منجر به تنظیم تولید متناسب با تقاضا و توزیع عادلانه کالا با کمترین حلقه‌های واسطه می‌شود، می‌تواند به مراتب تاثیر بیشتری نسبت به طرح یادشده داشته باشد چراکه اجرای این گونه طرح‌ها مستلزم وجود زیرساخت و شرایط مناسب است.


قیمت را ثابت نگه داریم

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه نتوانستیم در کشور قیمت تخم‌مرغ را ثابت نگه داریم اظهار کرد: چگونه می‌خواهیم قیمت مصرف‌کننده را روی کالا درج کنیم؟
محمد آقاطاهر در گفت‌وگو با با تاکید صمت براینکه تازه بودن محصول برای ما بسیار مهم است، تصریح کرد: یکی از اتفاقاتی که (در ۱۴ مهر) رخ داد این بود که تخم‌مرغ با تاریخ تولید ۳۱ مهر نیز در بازار دیده شده است. به گفته وی، این اشتباهات همواره در بازار وجود داشته و برهمین اساس لازم است برای اجرای دقیق این طرح، زیرساخت‌های قیمت‌گذاری نیز در کشور فراهم شود که متاسفانه این فاکتور وجود ندارد.

آقاطاهر ادامه داد: برای قیمت‌گذاری دیگر کالاها نیز مشکل داریم و اینکه کالای جدیدی مانند تخم‌مرغ را وارد این حوزه کنیم، مشکلی بر مشکلات دیگر است. رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی افزود: باید مشخص شود که قیمت تخم‌مرغ را برچه مبنایی تعیین کردند و آیا در تمام نقاط شهر تهران می‌تواند با قیمت مصوب به فروش برسد؟ آیا وزن را سنجیده‌اند؟ این در حالی است که تخم‌مرغ تنها با دوفاکتور زرده زعفرانی و معمولی قیمت‌گذاری شده است. وی گفت: طرح درج قیمت روی تخم‌مرغ می‌تواند اقدام مناسبی باشد به شرطی که کارشناسی شده و با بینش بهتری اجرایی شود. ضمن اینکه نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌ها هم است. آقاطاهر با بیان اینکه قیمت هر عدد تخم‌مرغ ۳۲۰ و ۳۵۰ تومان تصویب شده، اظهار کرد: قیمت تعیین می‌شود و ما هم قبول می‌کنیم اما در روزهای آینده که تصمیم به صادرات گرفته می‌شود، به تبع آن قیمت افزایش می‌یابد،
باید پرسید که چگونه می‌توانند قیمت را کنترل کنند؟

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی ادامه داد: باید میزان تولید مشخص شود تا مازاد آن را بتوانیم صادر کنیم، نه اینکه از روی بی‌برنامگی یک روز صدها تن صادر کنیم و فردای آن روز صادرات ممنوع شود. در شرایط نخست قیمت افزایش می‌یابد و در شرایط دوم قیمت به شدت کاهش می‌یابد.


تولیدکنندگان علیه مصرف‌کننده تبانی نکنند

رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح درج قیمت روی محصول را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این مسئله به شرطی است که حاشیه سودی که تولیدکننده برای خرده‌فروش تعیین می‌کند، قانونی باشد. یدالله صادقی در گفت‌وگو با صمت تصریح کرد: در این صورت، این طرح باعث شفافیت در بازار می‌شود و قدرت انتخاب به مصرف‌کننده خواهد داد. از سوی دیگر، بین عرضه‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز رقابتی ایجاد می‌شود. وی تصریح کرد: به وجود آمدن رقابت نیز شرط دارد. به عنوان نمونه هر تولیدکننده یک قیمت مشخص درج می‌کند در صورتی که کیفیت محصول یکسان است. در این صورت می‌توان گفت رقابت بین تولیدکنندگان ایجاد می‌شود چون قیمت‌گذاری آزاد است و فقط روی محصول درج می‌شود. به گفته صادقی با این‌کار قیمت‌ها واقعی می‌شود و مصرف‌کننده نیز قدرت انتخاب خواهد داشت.

رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه با درج قیمت روی محصولات؛ بازار به سمت شفافیت پیش می‌رود، گفت: در این صورت تولیدکننده هزینه‌های تولید را هم کم کرده و بهره‌وری را افزایش خواهد داد. وی افزود: مکانیزم قیمت‌گذاری اگر براساس مبانی کارشناسی شده، باشد مزایای بسیاری دارد اما یک آفت هم دارد. اگر تولیدکنندگان بین خودشان با هر مکانیزمی از طریق اتحادیه یا خودجوش تبانی کنند تا قیمت مشخصی را به عنوان قیمت درج شده روی محصول تعیین کنند به ضرر مصرف‌کننده خواهد بود. در واقع این طرح در صورتی می‌تواند مثبت باشد که تولیدکنندگان علیه مصرف‌کننده تبانی نکنند. صادقی برای مثال گفت: قیمت دستمال کاغذی همه شرکت‌های تولیدی با کیفیت و کمیت یکسان ۲هزار تومان تعیین می‌شود و تولیدکنندگان به شکل نانوشته‌ای تبانی می‌کنند تا به فروشنده ۱۵۰۰ بفروشند تا محصول‌شان را بیشتر و بهتر به فروش برسانند. بنابراین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید در این زمینه نظارت ویژه‌ای داشته باشد.

 

ایران جیب