logo

کد خبر : 14130
تاریخ خبر : 1394/07/03
تنها فروشگاه صنایع دستی تمام ایرانی مازندران در آستانه تعطیلی/تصاویر
اختصاصي/ به لطف بي توجهي ها و واردات بي رويه

تنها فروشگاه صنایع دستی تمام ایرانی مازندران در آستانه تعطیلی/تصاویر

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">متاسفانه صنایع دستی مازندران با بی مهری ها و بی توجهی های مسئولان امر، حال و روز خوبی ندارد و در حال حاضر نیز تنها فروشگاه تعاونی صنایع دستی تمام ایرانی و کاملا دست ساز در مازندران در آستانه تعطیلی قرار دارد.<br /> </span></p> <p>&nbsp;</p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;"><br /> </span></p> <p>&nbsp;</p> <p style="text-align: justify;">&nbsp;</p>

به گزارش خبرنگار مازند اصناف؛واردات بی رویه کالاهای چینی به بازار ایران، صنایع دستی کشورمان را به مخاطره انداخته است.


صنایع دستی نشانه ی بارز قدمت و فرهنگ هر اقلیمی است و هراثری که  از دستان هنرمندان آن سرزمین شکل می گیرد؛ برگ زرینی است از شناسنامه و هویت آن سرزمین.


مازندران از دیرباز صنایع دستی اش زبانزد همگان بوده و شاید بتوان گفت جلوتر از برنج ، ترشی و خیلی چیزها، پای ثابت خرید سوغاتی ها بوده است.


بر اساس این گزارش، متاسفانه صنایع دستی مازندران با بی مهری ها و بی توجهی های مسئولان امر، حال و روز خوبی ندارد و در حال حاضر نیز تنها فروشگاه تعاونی صنایع دستی تمام ایرانی و کاملا دست ساز در مازندران در آستانه تعطیلی قرار دارد.


متاسفانه در سالیان اخیر، شاهد تعطیلی تعداد قابل توجهی از فروشگاه ها، تولیدی ها و کلاس های آموزشی این عرصه بوده ایم و هم اکنون نیز به سختی می توان آثار ارزشمندی نظیر نمد کتالم، یا دست بافت های سید محله را یافت؛ حتی بازار کهنه آمل که روزگاری برای خود اسم و رسمی در این عرصه داشت از رونق افتاده است.


فروشگاه تعاونی ذوق آزما که در ساری - میدان امام - ابتدای بلوار پاسداران - جنب اداره راه و شهر سازی واقع شده است، تنها فروشگاه 100 درصد تمام ایرانی و دست ساز صنایع دستی در مازندران است که دیگر نفس هایش به شماره افتاده است.


محمد ابراهیمی متصدی این فروشگاه در گفت و گو با خبرنگارمازنداصناف گفت: بدلیل اینکه هیچکس از صنایع دستی استان حمایت نمی کند، این فروشگاه نیز به عید نرسیده تعطیل خواهد شد.


وی با بیان اینکه واردات بی رویه کالاهای چینی عامل اصلی رکود بازار صنایع دستی در استان است، تصریح کرد:  ورود آب از سرچشمه ی آلوده ، یک باغ پر از درختان پر محصول را نیز به ورطه نابودی می کشاند و وقتی مرزهای ما به روی کالاهای بنجل چینی باز است جای تجب نیست که صنایع دستی ما هم به اینجا کشیده شده باشد.


این فعال عرصه صنایع دستی با بیان اینکه وقتی زیلوهای چینی با قیمت 20 تا 30 هزار تومان در بازار عرضه می شود دیگر کسی رغبت به حصیر بافی نمی کند، اضافه کرد: عدم حمایت از صنایع دستی و آلوده کردن بازار آن به کالاهای بی کیفیت و ارزان قیمت چینی، موجب دلسردی و تغییر شغل بسیاری از هنرمندان، تولیدی ها و کارگاه های این هنر ارزشمند و بی بدیل گردیده است.


ابراهیمی با بیان اینکه این فروشگاه تنها افتخارش عرضه ی کالاها و اثرات تمام ایرانی و دست ساز هنرمندان کشور است، خاطر نشان کرد: جای بسی تاسف و تامل دارد که مازندران را بدون صنایع دستی ارزشمندی نظیر: گلیم بافی، جاجیم بافی، مروار بافی، حصیر بافی، لاک، کلز، جوله، نمد مالی و سفال سازی متصور باشیم.


مازند اصناف ضمن درخواست از مسئولان استانی جهت حمایت از تنها فروشگاه تمام ایرانی صنایع دستی در مازندران، از آنها تقاضا دارد ضمن مشاهده تصاویر زیر، بار دیگر به ظرفیت و خلاقیت هنرمندان این عرصه در استان بیندیشند و حمایت از آنان را نه بعنوان حمایت از یک هنر بلکه حمایت از هویت ملی، تولید ملی و اقتصاد مقاومتی بطور ویژه ای دنبال کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


عکس از مجتبی قربانی