logo

کد خبر : 14073
تاریخ خبر : 1394/06/30
۱۰ کارخانه تولید فولاد به دلیل رکود تعطیل شد/ورود فولادسازان چینی برای کشور خطرناک است
رييس اتحاديه فروشندگان آهن

۱۰ کارخانه تولید فولاد به دلیل رکود تعطیل شد/ورود فولادسازان چینی برای کشور خطرناک است

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;"> در حال حاضر حدود ۸ تا ۱۰ کارخانه بخش خصوصی که میزان تولید کمی داشتند به خاطر گسترش رکود در بخش صنعت کشور تعطیل شده اند.اگر وضعیت به همین روال پیش رود بخش خصوصی و کارخانه های کوچک توان ادامه فعالیت نداشته و تعطیل خواهند شد.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  محمد آزاد رییس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات تهران درباره تاثیرات کمپین نخریدن خودرو بر صنعت فولاد کشور به تراز گفت: قدر مسلم مقدار زیادی از مواد اولیه خودروسازان از تولیدات داخلی ومجتمع فولاد مبارکه تهیه می شود . طبیعتا با افت تولیدات خودروسازان متناسب با این کاهش تولید برای تولیدکنندگان فولاد نیز مشکلاتی ایجاد خواهد شد.


وی در مورد افزایش تولیدات فولاد در داخل کشور و میزان صادرات این کالا افزود: در حال حاضر صادرات محدودی داریم. برای مثال در سال کذشته چیزی حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون تن صادرات داشتیم اما امسال با تلاش های صورت گرفته و بهبود احتمالی روابط تجاری با سایر کشورها به نظر می رسد صادرات ما به حدود ۴ تا ۵ میلیون تن برسد.


آزاد در مورد مزیت نسبی صنعت فولاد در رقابت با سایر کشورها گفت: الان چاره ای جز رقابت با بازارهای جهانی وجود ندارد. قیمت برخی از تولیدات ما در داخل کشور گاها گران تر از قیمت های صادراتی ماست. اما به دلیل اینکه صادرات از مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده و ارز آوری دارد مورد اقبال تولیدکنندگان است.


رئیس اتحادیه آهن‌فروشان در مورد افزایش تولید فولاد در چند سال اخیر خاطر نشان کرد: هر سال به میزان تولیدات ما افزوده می شود به طوری که امسال میزان تولیدات ما به چیزی حدود ۱۷ میلیون تن خواهد رسید و ما باید تا ۱۰ سال دیگر،در سال ۱۴۰۴ در پایان سند چشم انداز به تولید سالانه ۵۵ میلیون تن برسیم.


وی در مورد واردات فولاد گفت: در حال حاضر همچنان واردات فولاد به صورت شمش آهن و ورق وجود دارد اما میزان آن هر ساله رو به کاهش است. وی در مورد خطرات بازگشت برخی از شرکت های فولاد سازی کره ای به ایران با لغو احتمالی تحریم ها ، گفت: در حال حاضر خطر اصلی برای صنعت فولاد ما کشور چین است چون چین الان بزرگترین تولید کننده فولاد در دنیا است و مازاد تولیدی که علاوه بر مصرف خود دارد چیزی حدود ۱۰۰ میلیون تن است.

آزاد ادامه داد: با توجه به اینکه فولاد چین در همه کشورها خریداری نمی شود و یا حتی شاید صادرات آن برای نقاط دور دنیا صرفه اقتصادی نداشته باشد. برای همین بازار ایران به دلیل معاملات پایاپایی که با اقتصاد چین دارد و یا نفتی که از ایران می خرند می توانند جنس خود را به ایران بفروشند. از آنجا که ایرانی ها نمی خواهند محصولات چینی را بخرند. چین مرتبا با دامپینگ قیمت های خود را کاهش می دهد لذا خطر چین از خطر کره بیشتر است.

آزاد گفت: کره نمی تواند از طریق رقابت قیمت ها را پایین بیاورد. ضمن اینکه در صورت بازگشت به ایران باید با سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی، این محصول را درایران تولید کند که این هیچ خطری برای کشور نداشته و جز تولیدات داخلی خودمان محسوب می شود.


وی در مورد احتمال مصرف کاهش فولاد در کشور با توجه به رکود موجود در صنعت تصریح کرد: قطعا ما می توانیم فولاد مازاد نیاز خود را صادر کنیم. در حال حاضر هم تمام تولیدکنندگان ما به دنبال این موضوع هستند تا بتوانند بازار صادرات خودشان را توسعه دهند تا در صورت کاهش مصرف داخلی بتوانیم مازاد نیاز خود را صادر کنیم تا کارخانجات ما تعطیل نشوند.


رئیس اتحادیه آهن فروشان افزود: در حال حاضر حدود ۸ تا ۱۰ کارخانه بخش خصوصی که میزان تولید کمی داشتند به خاطر گسترش رکود در بخش صنعت کشور تعطیل شده اند.اگر وضعیت به همین روال پیش رود بخش خصوصی و کارخانه های کوچک توان ادامه فعالیت نداشته و تعطیل خواهند شد. اما کارخانجات بزرگ می توانند با بازاریابی محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنند.

 

 

 

تراز