logo

کد خبر : 14021
تاریخ خبر : 1394/06/27
از جولان برندهای خارجی تا نبود متولی در بخش نوشت‌افزار

از جولان برندهای خارجی تا نبود متولی در بخش نوشت‌افزار

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">نوشت&zwnj;افزارهای ایرانی عملا قدرت رقابت با برندهای خارجی را نداشته و هیچ متولی در این راستا وجود ندارد.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان شور و حال خاصی برای خرید اقلامی از جمله لوازم‌التحریر، پوشاک، کیف و کفش از خود نشان می‌دهند، به‌ویژه این موضوع در کودکانی که امسال برای نخستین‌بار وارد مدرسه می‌شود، وصف‌نشدنی است البته اشتیاق مادران نیز دست کمی از آنها ندارد.

در حال حاضر با گشت و گذاری در بازار نوشت‌افزار متوجه می‌شویم که نبض بازار در اختیار برندهای خارجی از جمله بتمن، باب اسفنجی و سایر آنها قرار دارد، این در حالی است که نوشت‌افزارهایی با سبک‌های ایرانی در بازار وجود دارد، در صورتی‌ که هیچ طرف‌داری ندارد و ضرورت توجه به این مهم بیش از پیش احساس می‌شود.

یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر  گفت: خرید نوشت‌افزار با برندهای خارجی طرف‌داران بسیاری دارند.

علی کاوه بیان کرد: بسیاری از خانواده‌ها که با دانش‌آموزان برای خرید نوشت‌افزار مراجعه می‌کنند، تصورشان بر این است که برندهای خارجی از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند، به همین دلیل اقلام ایرانی طرف‌داری ندارد.

یکی دیگر از فروشندگان نوشت‌افزار بیان داشت: علاوه بر این مسائل موضوعی که در خانواده‌ها مورد توجه است، به‌نوعی بحث اسراف است، به عنوان نمونه دفتر با جلدهای فانتزی و معمولی در بازار وجود دارد، ولی خانواده‌ها تمایل دارند دفترهایی با جلد فانتزی حتی تا دو برابر قیمت برای فرزندان خود خریداری کنند، در حالی‌که هیچ تفاوتی با هم ندارند که این موضوع در آینده تاثیرات مخربی به همراه دارد.

مجید احمدی افزود: نوشت‌افزارهای خارجی و ایرانی در قالب بسته‌ای در اختیار ما قرار می‌گیرد، در حالی که نوشت‌افزارهای ایرانی طرف‌داری ندارد و روی دستمان می‌ماند.

مشکلی در تامین نوشت‌افزار دانش‌آموزان وجود ندارد

رئیس اتاق اصناف مرکز مازندران  اظهار کرد: با آغاز ماه مهر و بازگشایی مدارس بازار خرید نوشت‌افزار پوشاک و تمام مایحتاج دانش‌آموزان در دستور کار قرار دارد.

عباس رمدانی با اعلام اینکه مشکلی در تامین تمام مایحتاج عمومی دانش‌آموزان وجود ندارد، گفت: نظارت بر قیمت و کیفیت و مسائلی از این قبیل به‌صورت جدی دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به بازگشایی مدارس و نیاز مردم برای خرید اقلامی از جمله لوازم‌التحریر، کیف و کفش و سایر جشنواره فروش پاییزه و در برخی شهرهای استان فروش فوق‌العاده در دستور کار قرار دارد تا مردم به‌راحتی و قیمتی مناسب بتوانند نیازهای خود را تامین کنند.

رئیس اتاق اصناف مرکز مازندران بیان کرد: با توجه به اینکه امسال بحث تعادل در بازار برقرار بود، سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار بر این بوده نمایشگاه پاییزه برگزار نشود و در ظرفیت پایین‌تر جشنواره برپا شود.

نوشت‌افزارهای ایرانی قدرت رقابت با برندهای خارجی را ندارند

معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه نوشت‌افزارهای ایرانی عملا قدرت رقابت با برندهای خارجی را ندارند، افزود: هیچ متولی در این راستا وجود ندارد.

محمد شعبانی تصریح کرد: اگر تمامی چاپخانه‌ها و مراکز تولید نوشت‌افزار با هم متحد شوند تا نوشت‌افزارهایی براساس نمادهای ملی و متناسب با علایق و سلایق برای استفاده کودکان در اختیارشان قرار گیرد، این موضوع محقق می‌شود.

وی با اعلام اینکه متولی در این بخش نداریم و همه اینها در برگزاری جلسات خلاصه می‌شود، افزود: این در حالی‌ است که به‌راحتی می‌توان بازار را در دست گرفت.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران بیان کرد: به‌دلیل اینکه به‌صورت علمی وارد قضیه نشدیم رقیبی در برندهای داخلی وجود ندارد و ورود عملیاتی نداشتیم.

شعبانی با اشاره به اینکه نوشت‌افزار ناقل فرهنگی است و به‌راحتی می‌توان از طریق آن پیام‌های فرهنگی را انتقال دهیم، گفت: اگر خانواده‌ها حوصله به‌خرج دهند و نوشت‌افزار متناسب با فرهنگ جامعه را برای کودکان خریداری کنند به‌طور حتم تاثیر خود را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ماندگاری بالای جملات و کلمات در ذهن کودکان باید با انتخابی درست به این بخش توجه شود.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: در حال حاضر نمی‌توانیم انتقادی بر خانواده‌ها داشته باشیم، به‌دلیل اینکه در این حوزه به‌صورت جدی ورود پیدا نکردیم.

پرونده‌های تخلف نوشت‌افزار خارج از نوبت رسیدگی می‌شود

مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران نیز اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف با توجه به آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس نظارت‌های ویژه‌ای در بحث نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر در دستور کار خود دارد.

مهدی عباسی بیان کرد: با توجه به طرح ویژه نظارت و بازرسی نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر، پرونده‌های تخلف در این راستا از جمله گران‌فروشی، تقلب و قاچاق خارج از نوبت رسیدگی شده و حتی سر صحنه رسیدگی و منجر به صدور رای می‌شود.

وی افزود: اگر در بحث نوشت‌افزار، قاچاق باشد قابلیت رسیدگی در تعزیرات حکومتی را دارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران در پایان گفت: افراد انتقادات و شکایات خود را به سامانه 124 اعلام کنند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

 گشتی در بازار نوشت‌افزار حکایت از این دارد که تولیدات ایرانی در تلاش هستند که سهمی در این بازار داشته باشند، اما برندهای خارجی در میان کودکان خودنمایی می‌کند.

 

 



فارس