logo

کد خبر : 13964
تاریخ خبر : 1394/06/23
 مخالفت قرآن با منطق "خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو"

مخالفت قرآن با منطق "خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو"

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;"> اموال خبیث و ناپاک قطعا روی افکار اثر منفی می گذارد و نتیجه مال خبیث، فکر پلید و منحرف است.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ خداوند متعال در آیات ۸۷ تا ۹۹ سوره مائده به موضوع تحریم برخی طعام ها یا درآمدها اشاره می نماید. از جمله به حرمت شراب، قمار، انصاب و ازلام (برخی بازی های قمار مربوط به آن دوران) و صید حرام و حلال در زمان حج اشاره می شود. سپس در آیه ۱۰۰ به موضوع مهم دیگری در این رابطه می پردازد. برخی افراد ممکن است بعد از فهمیدن حکم حرمت برخی امور باز بهانه بیاورند که مثلا در شهر ما همه اهل قمار یا شراب و غیره هستند و ما هم چاره ای جز تبعیت نداریم یا اینکه چون اغلب افراد این کارها را می کنند پس معلوم می شود که اشکالی ندارند و سخنانی از این دست. خداوند متعال يك قاعده كلى و اساسى را در يك عبارت كوتاه بيان كرده و مى فرمايد که بدانید زیاد بودن طرفداران باطل دلیل درستی رفتارشان نیست؛ هرچند کثرت ناپاکی و امور حرام و پلید شما را به تعجب وا دارد ولی باز بدانید هیچگاه حلال و حرام مانند هم نیستند.
در آیه ۱۰۰ سوره مائده می خوانیم:
«قُل لاَّ يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُواْ اللّهَ يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ.»
«بگو: پليد و پاكيزه يكسان نيستند، هر چند كثرت پليد تو را به شگفت آورد. پس اى صاحبان خرد! از خدا بترسيد، باشد كه رستگار شويد.»
                                                                                                                                             ***
سه نکته:
* اموال خبیث، افکار پلید!
طيّب و خبيث که در ایه اشاره شده شامل هر نوع پاكى و پليدى چه در انسان‏ها، چه در اموال و درآمدها، چه در غذاها و چه در اشياى گوناگون مى شود. بنابراين خبيث و طيب در آيه فوق به معنى هر گونه موجود ناپاك و پاك و از جمله افكار پاك و ناپاك است. البته ناگفته نماند که اموال خبیث و ناپاک قطعا روی افکار اثر منفی می گذارد و نتیجه مال خبیث، فکر پلید و منحرف است.


** حق همیشه با اکثریت نیست!
نکته مهمی که آیه به آن اشاره می کند و امروز نیز مبتلا به جامعه ماست اینکه گاهى بعضى از مردم تحت تاثير انبوه جمعيت طرفدار یک موضوع و تمايلات اكثريت قرار گرفته و تصور مى كنند همیشه حق با اکثریت است. در حالى كه چنين نيست و مواردى كه اكثريت اجتماعات گرفتار اشتباهات روشن شده اند بسيار زياد است. قرآن به ما آموزش می دهد که کمیت و مقدار مهم نیست، کیفیت و نیات مهم است. خوب بودن یک امر به اکثریت کیفی است نه اکثریت کمی؛ يعنى افكار قويتر و والاتر و عاليتر و انديشه هاى تواناتر و پاكتر لازم است نه كثرت نفرات طرفدار.
البته قطعا اين مساله با مذاق بعضى از مردم امروز سازگار نیست زیرا بر اثر تبلیغات و تلقینات مکرر همیشه تلاش شده تا تمايلات اكثريت را به عنوان يك مقياس سنجش نيك از بد بخورد ما بدهند، تا آنجا كه بعضا باور کرده ایم که حق يعنى چيزى كه اكثريت بپسندد و خوب چيزى است كه اكثريت به آن مايل باشد در حالى كه چنين نيست. بسيارى از گرفتاريهاى مردم دنيا بر اثر همين طرز تفكر است.


*** مخالفت قطعی قرآن با منطق "خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو"
مطابق این آموزه قرآنی متوجه می شویم که منطق:
"خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو"
منطق غلط و نادرستی است. امروز در خیلی از بازارها معاملات حرام انجامی می گیرد، دروغ گفته می شود، قسم ناصحیح خورده می شود، در خیلی از ادارات رشوه می دهند، رشوه می گیرند، ربا بین مردم رایج شده، می دهند، می گیرند، اما آیا اینها باعث پاکی اموال فوق می شود!؟ مال و کسب حرام خبیث است، چه اکثریت طرفدارش باشند چه نباشند. در انتهای آیه هشدار می دهد که اهل خرد و اندیشه باید از خدا و روز جزا بترسند.

 

 


تراز