logo

کد خبر : 13928
تاریخ خبر : 1394/06/21
رهاسازی 80 هزار بچه ماهی خاویاری در روخانه‌های مازندران/ تولید 73 هزار تن ماهی پرورشی
مديرکل شيلات مازندران خبر داد

رهاسازی 80 هزار بچه ماهی خاویاری در روخانه‌های مازندران/ تولید 73 هزار تن ماهی پرورشی

<p><span style="font-size: larger;">مدیرکل شیلات مازندران از رهاسازی 80 هزار بچه ماهی خاویاری قره&zwnj;برون در رودخانه&zwnj;های مازندران خبر داد.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ حسن حبیب‌نژاد طی گفت‌وگویی از رهاسازی 80 هزار بچه ماهی خاویاری قره‌برون در رودخانه‌های مازندران خبر داد و اظهار کرد: این تعداد بچه ماهی خاویاری در رودخانه‌های لاریم، میرود و بابلرود رها شدند.

وی با بیان اینکه مرکز بازسازی ذخایر شهید رجایی برای کمک به بازسازی ذخایر و تکثیر نیمه مصنوعی، متعهد به تولید و پرورش 2 میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری است، افزود: فاصله زمانی برای پرورش این نوع ماهیان 8 تا 10 سال است که در حال حاضر با روش سزارین، امکان بازپروری در سه سال بعد وجود دارد و از لحاظ اقتصادی به‌صرفه است.

مدیرکل شیلات مازندران تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت تجارت خاویار در دریای خزر، به دلیل کاهش شدید ذخایر طبیعی این ماهیان، صید ماهیان خاویاری فقط برای تامین مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر و امکان تکثیر نیمه مصنوعی انجام می‌شود.

حبیب‌نژاد با بیان اینکه مازندران در بخش پرورش ماهی خاویاری و فرآوری موفق به دریافت کد و مجوز صادرات خاویار پرورشی به اروپا شد، گفت: تعیین قیمت 870 دلاری برای هر کیلو خاویار ارزآوری خوبی را برای کشور به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت شیلات مازندران در دو بخش صید، صیادی و آبزی‌پروری خلاصه می‌شود، خاطرنشان کرد: در بخش صید و صیادی تولیدات تقریباً ثابت است و سالانه 22 تا 23 هزار تن ماهی استخوانی و کیلکا از دریای مازندران صید می‌شود.

مدیرکل شیلات مازندران در پایان با بیان اینکه در سال گذشته حدود 73 هزار تن انواع ماهی پرورشی در این استان تولید شده‌ است، اذعان کرد: در حال حاضر 3 هزار و 250 مرکز آبزی‌پروری در مازندران مشغول به فعالیت است.

 

منبع:مشهدسر