logo

کد خبر : 13905
تاریخ خبر : 1394/06/19
تاثیر طراحی لوگو بر فروش یک محصول تجاری

تاثیر طراحی لوگو بر فروش یک محصول تجاری

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">&nbsp;<span style="font-size: larger;">لوگو مي&zwnj;تواند گام&zwnj;هاي يك مجموعه كالايي را محكم و هدفمند سازد. يك لوگو حرفه&zwnj;اي مي&zwnj;تواند توجه مردم را به خود جلب كند و در عين حال تاثيري ماندگار بر ذهن مردم بگذارد.</span></span></p>

به گزارش مازند اصناف؛عنصر كليدي‌ای كه معرف يك كالا و يا خدمات است، لوگو آن است كه مي‌تواند منحصر به فرد و خلاق باشد. اين آرم به حدي ضروري است كه مشتري را در يك نگاه به خود جذب كرده و باعث مي‌شود تا آن كالا خريداري شود. هر چقدر لوگو طراحي‌شده مبتكرانه و خلاقانه‌تر باشد خريدار را بيشتر به خود جذب مي‌كند. يك لوگو خوب وسيله انتقال هويت يك شركت است و مي‌تواند به امري ماندني براي شركت و يا يك كالا تبديل شود. با وجود اين، در ايران كمتر به اين مساله توجه مي‌شود و بسياري از لوگوها نه تنها جذاب نیستند، که فقط براي خالي نبودن عريضه طراحي مي‌شوند. اعتماد، شناخت و موفقيت در بازار سه بخش اصلي است كه به پشتوانه طراحي برندينگ صحيح، به جا و مناسب در روند گسترش يك مجموعه كمك به سزا مي‌كند. در كنار اين عوامل لوگو موثرترين گام براي معرفي يك برند است كه مي‌تواند بسته بندي و طراحي برچسب و. . . را نيز تحت تاثير خود قرار دهد. 
 
 

لوگو مي‌تواند گام‌هاي يك مجموعه كالايي را محكم و هدفمند سازد. يك لوگو حرفه‌اي مي‌تواند توجه مردم را به خود جلب كند و در عين حال تاثيري ماندگار بر ذهن مردم بگذارد. براي مثال لوگوهاي شركت‌هاي معروف در سراسر جهان به راحتي مشتري را متوجه آن برند مي‌كند. هر جا كه يك لوگو تيك را ببينيد متوجه مي‌شويد كه متعلق به نايك است و يا هر وقت يك سيب گاز زده را ببينيد به ياد شركت اپل مي‌افتيد و مثال‌هاي ديگري از اين قبيل كه در دنيا كم نيستند. همچنين طراحي يك آرم و لوگو حرفه‌اي كار ساده‌اي نيست و نياز به طراحان خبره و آشنا با بازاريابي دارد.



 خصوصيات شكل و رنگ لوگو



بسياري از كارشناسان و روانشناسان معتقدند كه در طراحي لوگو نبايد به سراغ رنگ‌هاي متعدد رفت و انتخاب تك رنگ براي لوگو باعث مي‌شود تا به مرور زمان مردم لوگو شما را به آن رنگ و آن رنگ را متناسب با لوگو شما بشناسند. در كشورهاي مختلف هر رنگ معناي متفاوتي دارد و ممكن است در كشوري رنگ قرمز خوشايند و رنگ زرد منفور باشد كه بايد با توجه به فرهنگ موجود در كشور رنگ‌هاي متعدد شناخته و استفاده شود. لوگو، هم به‌صورت رنگ‌هاي متضاد و هم به صورت رنگ‌هاي مكمل به خوبي ديده مي‌شود. اشكال هم مي‌توانند ارتباط خوبي را با مغز ايجاد كنند و فرم و شكل خوب در مغز ماندگار مي‌شود و در فروش آن كالا نيز تاثير بسزايي دارد. ممكن است افرادي باشند كه متون را نشناسند و يا با آن ارتباط برقرار نكنند و مديران فروش بايد اهداف خود را در طراحي لوگو منظور كنند.



 تاثير تصور ذهني بر خريد



اعتماد به كالا يكي از دلايل فروش بالا در بسياري از كمپاني هاست. برندهاي معروف دنيا ديگر نيازي به تبليغ ندارند و مردم با ديدن آن برند بدون چون و چرا آن كالا را خريداري مي‌كنند. در كنار شناخت برند، آگاهي از تصور ذهني مشتريان نيز بسيار حائز اهميت است. تصوير ذهني كه مشتريان از يك كالا دارند باعث مي‌شود با ديدن كالا و تصوير آن يك سري از مفاهيم به صورت هم زمان در ذهنشان تداعي شود و در نهايت به انتخاب آن برند به عنوان كالاي مورد تاييد براي خريد كمك مي‌كند. با شنيدن نام برندهاي مختلف مردم نظرات مختلفي را همچون خلاقيت، هيجان‌انگيز و يا متفاوت را نسبت به لوگو هر كدام از برندهاي مورد علاقه خود عنوان مي‌كنند. اينجاست كه به اهميت يك لوگو موفق در انتخاب افراد براي خريد آن كالا پي مي‌بريم.

 تغيير يا ثبات لوگو؟

از اهميت طراحي و بسته بندي كالا در جذب مشتري نمي‌توان گذشت اما در برخي از مواقع و با توجه به شرايط سياسي و اجتماعي يك كشور يك برند ممكن است مجبور به تغييراتي در لوگو و بسته بندي خود شود. نمونه و طرح‌هاي بسياري در بازار، فروشگاه‌ها و سوپرماركت‌ها يافت مي‌شوند كه مصداق اين ديدگاه‌ها هستند. مثال بارز در اين امر تغيير لوگو و طراحي شركت حوله برق لامع بود. دكتر مسعودالملك برق لامع مسئول اين شركت عنوان كرده بود كه تغييرات از زماني رخ داد كه آرم برق لامع با تصوير يك شير خوابيده كه از سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۴۲ مورد استفاده قرار گرفته بود، در سال ۱۳۵۷ به لوگو برق لامع به همراه نوشته لاتين آن تغيير كرد و همزمان با خارج شدن شركت از حالت دولتي از لوگو دكتر برق لامع به همراه آرم سيمرغ روي تمامي محصولات و بسته بندي استفاده كرديم.

 

او گفته بود كه طراحي مجدد به دليل جلوگيري از تقلبي شدن اجناس بود و در حال حاضر با تغيير مجدد اين عناصر قصد داريم كه كيفيت، گارانتي، ثبات رنگ، ميزان آبگيري و لطافت حوله‌ها را به صورت حقي انحصاري براي خود بدانيم. در حقيقت از طريق قدرت گرافيك، با آرم شركت كه معرف محصولات و كيفيت باشد با مشتريان صحبت كنيم. در برخي مواقع تغييرات در لوگو تاثيري را در مشتريان ثابت يك كالا ايجاد نمي‌كند و فرم و محتواي داخل بسته‌ها براي مردم جا افتاده و سال هاست كه مردم به خريد آنها به همين شكل و شمايل عادت كرده اند، بنابراين نياز چنداني وجود ندارد تا در يك بسته و طرح كاملاً قديمي تغييري به وجود بيايد. برخي كارشناسان نيز اعتقاد دارند كه در برخي از موارد نيز هر لوگویی كه طراحي مي‌شود و وارد بازار مي‌شود از عمر معيني برخوردار است. طرحي كه امروز مشتري را به خود جذب مي‌كند، فردا ممكن است مورد توجه قرار نگيرد. بنابراين عمر آن به سر مي‌آيد. طرح و بسته‌ها بايد با نوع، و شكل و شمايل خودشان با سليقه مشتري هماهنگ شوند.

 
تغيير در ذائقه و اشتياق مردم



يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس در گفت‌و‌گو با «آرمان» در اين زمينه مي‌گويد: اين لوگوها و آرم‌ها و نشانه‌هاي مشخص هستند كه باعث مي‌شوند تا مردم جذب كالا شوند و در نهايت آن محصول به عنوان يك برند معرفي شود. منتها در كشور علاوه بر اينكه لوگوها تعيين كننده تغيير در ذائقه و اشتياق مردم براي تهيه كالاهاي ويژه هستند نگرش‌هاي ديگري همچون نظارت‌ها بر تغييرات در آرم‌ها و لوگو‌ها موثر است. ابراهيم نكو مي‌افزايد: صرفا اينكه خود افراد بتوانند لوگويي را براي معرفي كالاهاي خود  طراحي كنند و به ثبت برسانند كفايت نمي‌كند و اين نظارت هاست كه مي‌تواند كيفيت لوگو را بالا ببرد و در قلب مردم به عنوان يك محصول ارزشمند جا بیندازد.

 

اما صرف اينكه با تغيير يك لوگو نام و نشاني از خود به جا بگذاريم و خود را معرفي كنيم نمي‌توان اميدوار بود كه تغيير قابل توجهي عايد آن توليد كننده يا فروشنده شود و نمي‌تواند به اعتبار آن كالا بيفزايد. او ادامه مي‌دهد: اما اگر آن كالا  تغييرات كيفي را به دنبال داشته باشد و بتواند تغييراتي در ارزش افزوده  توليد آن محصول ايجاد كند، مسلما لوگو هم مي‌تواند جايگاهي را نزد افراد براي خود پيدا كند و اعتبار آن كالا يا محصول توليدي را به مراتب بالاتر ببرد. بنابراين صرف تغيير و عوض كردن يك لوگو نمي‌تواند اعتباري را براي كالا ايجاد کند، مگر اينكه كيفيت را تغيير بدهد. از سوي ديگر باید نظارت هم در ادامه فعاليت آن وجود داشته باشد كه بتواند مردم و مصرف كننده را نسبت به آن كالاي مصرفي بيشتر راغب كند.

 

آرمان