به گزارش خبرنگار مازنداصناف لوازم التحریر از جمله اقلامی است که حامل نمادهای فرهنگ محسوب میشود و به دلیل عدم نظارت کامل بر این بخش در سالهای گذشته، شاهد یکهتازی شخصیتها و نمادهای فرهنگ غربی بر اغلب لوازم التحریرها بودهایم؛ متاسفانه علیرغم تولیدات داخلی در حوزه نوشت افزار و لوازم التحریر کشور، این محصولات به بازار نوشت افزار مازندران نمی رسد.
بر اساس گزارش میدانی خبرنگار ما از بازار نوشت افزار مازندران، تعداد مراکز و عاملین فروش نوشت افزارهای بومی و اسلامی با نمادها و الگوهای داخلی در استان به تعداد انگشت های دست هم نمی رسد!
اگر از عدم برگزاری نمایشگاه تولیدات داخلی در این حوزه و کم کاری مسئولان این حوزه بگذریم، از عدم برنامه ریزی و مدیریت منسجم و منظم از سوی ارگان های ذیربط جهت توزیع مناسب این نوشت افزارها در بازار مازندران نمی توان گذشت...
جالب است بدانید برای آگاهی از برنامه های کشوری برای توزیع و فرهنگ سازی خرید و فروش محصولات بومی و اسلامی تماس های فراوانی را با ارگان های ذی ربط نظیر اتاق اصناف کشور، اتاق اصناف تهران، اتحادیه لوازم التحریر تهران، اتحادیه صحاف تهران، اتحادیه لوازم التحریر مرکز مازندران و کانون پرورش فکری استان و ساری انجام داده ایم که متاسفانه در کمال تعجب، هیچ دغدغه و پاسخ مناسب و قانع کننده ای را دریافت نکردیم؟!
گفتنی است وقتی خوراک مناسبی را برای بازار نوشت افزار تعریف نکرده ایم، توقع ایجاد فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی و نوشت افزارهای بومی و اسلامی منطقی و شدنی بنظر نمی رسد.
در ادامه در یک گزارش میدانی به سراغ یکی از فعالان نوشت افزار ساری و عضو هیات مدیره اتحادیه لوازم التحریر مرکز استان رفته ایم که در ذیل می خوانید:
قدیر فتح الهی فرد عصر امروز در گفت و گو با خبرنگار مازنداصناف گفت: تبلیغات و اعلام خرید و فروش محصولات ایرانی و با الگوهای اسلامی و بومی بسیار خوب است اما این محصولات به بازار مازندران نمی رسد.
وی افزود: توزیع این محصولات در تهران چند سالی است که اتفاق افتاده است و حتی نمایشگاه معرفی محصولات و هم چنین نمایشگاه عرضه مستقیم این کالاها در تهران برگزار می شود؛ اما برگزاری چنین نمایشگاه هایی در مازندران سراغ نداریم.
بازرس اتحادیه لوازم التحریر ساری خاطر نشان کرد: توزیع مناسب و عاملین فروش این محصولات در بازار مازندران وجود ندارد و اگر هم محصولاتی این چنینی در بازار وجود دارد یا انگشت شمار است و یا از سوی ارگان هایی نظیر ارشاد و کانون پرورش فکری به صورت دست و پا شکسته توزیع یا برپایی غرفه هایی به فروش می رسد.
فتح الهی با بیان اینکه نباید از قیمت بالای این کالاها نسبت به سایر کالاها گذشت؛ اضافه کرد: از آنجا که تولید و توزیع این محصولات انحصاری است و رقابتی وجود ندارد، قیمت این کالاها نیز انحصاری است.
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: بازار اگر دست بازاری باشد، چون رقابت وجود دارد قیمت ها پایین می آید اما انحصاری بودن این محصولات موجب بالاتر بودن قیمت آنها نسبت به سایر نوشت افزار ها بوده که این امر یکی از دلایل اصلی عدم استقبال فروشندگان نوشت افزار از این تولیدات است.
این فعال بازار نوشت افزار مازندران متذکر شد: هم من فروشنده و هم مشتری بدنبال کالای ارزان قیمت تر است ضمن اینکه حتی کودکان نوشت افزارهایی با لوگوهای خارجی را از والدینشان تقاضا می کنند.
فتح الهی در پایان با اشاره به اینکه کلیه نوشت افرازهای حال حاضر بازار که با لوگو ها و رو جلدی های فانتزی خارجی نظیر بن تن، باب اسفنجی و ... به بازار تزریق می شود در داخل کشور تولید می شود؛ متذکر شد: هیچ کدام از نوشت افزارهایی که با برندها و لوگوهای خارجی در بازار وجود دارد از خارج کشور وارد ایران نمی شود و کلیه این محصولات در بازار تهران و کرج تولید و به بازار تزریق می شود.
گفتنی است امیدواریم در این ایام کوتاه مانده به آغاز سال تحصیلی، مسئولان ارگان های ذی ربط با جدیت و همت مضاعف گام موثری در پالایش نوشت افزار مازندران برای گروه سنی کودکان و نوجوانان بردارند...
منتظر گزارشات بعدی ما در این بخش باشید...
انتهای پیام/