logo

کد خبر : 13688
تاریخ خبر : 1394/06/11
 بورس چین در تب و تاب رهایی از بحران

بورس چین در تب و تاب رهایی از بحران

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">آشفتگی در بازار بورس چین و حجم بالای فروش سهام که از دو هفته پیش شروع شده، با وجود تلاش های دولت برای اطمینان بخشیدن به سرمایه گذاران نتیجه نداد و این موضوع همچنان به روند خود ادامه می دهد.<br /> <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ گرچه دولت در طول این مدت مسکن های مختلفی را برای رهایی بازار از وضعیت کنونی بکار گرفت اما راهکارهای ارائه شده تاکنون نتیجه بخش نبوده و تاثیری نیز در کاهش نگرانی ها نداشته است.
با این حال خبر می رسد که بیش از ۵۰ سرمایه گذار و سهامدار عمده در بازار چین برای بیرون کشیدن بورس این کشور از یک بحران جدی دست به ابتکار جدیدی زده و ۱۶ میلیارد دلار به این بازار تزریق کرده اند.
پیشتر نیز نزدیک به ۱۲۰ میلیارد دلار به بازارهای اوراق بهادار و سهام در دو شهر «شانگهای» و »شن جن» چین از سوی دولت تزریق شده بود اما نتیجه ای که انتظار می رفت از این کار حاصل شود، بدست نیامد.
با این حال بورس چین هنوز از تحرک کافی برخوردار نشده و سرمایه گذاران کوچکتر که شمار آنها به ۲۰ میلیون نفر می رسد سرمایه های خود را از بازارها خارج و به سمت اموال غیرمنقول و طرح های دیگر سرمایه گذاری انتقال داده اند.
«سکیوریتی تایمز» چین، نشریه سهامی این کشور گزارش کرده است که پشتیبانی از بازار با سرمایه گذاری های کلان از اهمیت بالایی برخوردار است.
برخی از شرکت های سهامی گفته اند که نزدیک به یک سوم از دارایی های خود را به بازار سهام تزریق کرده اند به این امید که اوضاع سر و سامان یابد.
شاخص ها نشان می دهد که بورس چین فقط در ماه ژوئن (خرداد - تیر) امسال نزدیک به ۳۰ درصد افت کرده است که نگرانی سرمایه گذاران از افت رشد اقتصادی و کاهش صادرات چین در این بحران تاثیرات جدی داشت.
کاهش رشد اقتصادی و نگرانی از استمرار آن موجب شد تا در ماه جولای (تیر - مرداد) هم شاخص سهام در شهر شانگهای تا ۲۵ درصد افت کند.
بازار سهام چین همچنان روند نزولی شاخص را تجربه می کند و اوضاع به رغم طرح های حمایتی دولت و بانک مرکزی عادی نشده است.
دولت چین در همین رابطه هفته گذشته اعلام کرد که در نظر دارد اجازه دهد صندوق اصلی بازنشستگی این کشور در بخش سهام سرمایه گذاری کند.
بر اساس دستورالعمل جدید، این صندوق می تواند تا ۳۰ درصد از دارایی خالص خود را در سهام داخلی سرمایه گذاری نماید.
در اقدامی دیگر بانک مرکزی چین اعلام کرد که به منظور افزایش درآمد ناشی از صادرات و تشویق صادرکنندگان، ارزش یوان را کاهش می دهد.
افت اقتصادی در چین و سقوط بورس در این کشور بر روی سهام کشورهای دیگر نیز تاثیر زیادی داشت و باعث نوسانات شدید در بازارهای بورس اروپا، آمریکا و حتی آسیا شد.
این موضوع حتی باعث شد، اقتصاد چین که طی بیش از یک دهه گذشته از رشد سریع برخوردار بود و حتی پس از بروز رکود جهانی، کمابیش روند رشد اقتصادی را حفظ کرده بود با کاهش قابل توجه مواجه شود.
چین پس از آمریکا، دومین اقتصاد بزرگ جهان است که تغییر و تحولات اقتصادی آن تاثیرات زیادی بر اقتصاد جهانی می گذارد.
گفتنی است، بر اساس گزارش های منتشر شده، شاخص سهام بورس «شانگهای» چین نیز در آغاز معاملات امروز (چهارشنبه) بار دیگر با کاهش مواجه شد و ۴/۳۹ درصد افت کرد.

 

 

 

 

تراز