logo

کد خبر : 13599
تاریخ خبر : 1394/06/07
نظارت بر جوجه‌ریزی در قائم‌شهر در اولویت قرار دارد
مدير جهاد کشاورزي قائم‌شهر

نظارت بر جوجه‌ریزی در قائم‌شهر در اولویت قرار دارد

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم&zwnj;شهر گفت: مشکلات بسیاری در راستای نوسانات قیمت مرغ وجود دارد و باید در تولید صنعت مرغ نظارت&zwnj;ها را بر جوجه&zwnj;ریزی افزایش پیدا کند.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ فرزین فرهادی صبح امروز به‌مناسبت هفته دولت در نشست خبری جهاد کشاورزی این شهرستان، اظهار کرد: جهاد کشاورزی در چند ماه اخیر با رخدادهای مهمی اعم از نوسانات قیمت مرغ، بازار مرکبات، تامین میوه شب عید، خشک‌سالی و آب‌گرفتگی روبه‌رو شد.

وی با بیان اینکه با همدلی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مشکلات چند ماه اخیر برطرف شد، افزود: با کمک دستگاه‌های اجرایی شهرستان توانستیم مشکلات خشک‌سالی را با موفقیت به سرانجام برسانیم.

مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر با اشاره به اینکه در سال گذشته 25 پروژه جهاد کشاورزی در قائم‌شهر افتتاح شد، بیان کرد: 25 پروژه جهاد کشاورزی قائم‌شهر در سال گذشته پروژه‌هایی اعم از شن‌ریزی، تجهیز و نوسازی، لاینیگ، برق‌رسانی، دیوار حائل و پل آبر با مبلغی بالغ بر 30 میلیارد ریال از منابع ملی و استانی به بهره‌برداری رسید.

این مسئول با تاکید بر اینکه طیف‌های مختلفی در سطح جامعه از بهره‌‌برداران جهاد کشاورزی هستند، اضافه کرد: انواع کلاس‌های هفتگی به شکل منظم برای افزایش سطح علمی کشاورز برگزار شد.

فرهادی یادآور شد: جهاد کشاورزی قائم‌شهر از تیرماه امسال، نشریه آموزشی داخلی هر دو هفته با مقالات و راهنمایی‌های به‌موقع به کشاورزان به چاپ می‌رسد.

وی متذکر شد: جهاد کشاورزی برای رسیدن به امنیت غذایی همه تلاش خود را به‌کار می‌برد و در این زمینه مبارزه با سموم شیمیایی را یکی از اهداف مهم خود دانست.

مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر تاکید کرد: در سال 68 استفاده سالانه سموم شیمیایی در استان 12 هزار تن بود که اکنون این رقم به 4 هزار تن کاهش پیدا کرد، همچنین سرانه مصرف سموم شیمیایی ایران نسبت به دنیا کاهش بسیاری دارد.

این مسئول با بیان اینکه نظارت بر جوجه‌ریزی در اولویت قرار دارد، اضافه کرد: مشکلات بسیاری در راستای نوسانات قیمت مرغ وجود دارد و با این ظرفیت مناسب قائم‌شهر در تولید صنعت مرغ باید نظارت‌ها را بر جوجه‌ریزی افزایش دهیم.

معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قائم‌شهر نیز اظهار کرد: استفاده از سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی تا حدودی کاهش پیدا کرد و در این زمینه با آگاهی به کشاورز توانستیم در زمان مناسب با مگس مدیترانه‌ای مبارزه شود.

علی شعبانی با اشاره به اینکه قائم‌شهر دارای 8 هزار هکتار اراضی شالیزاری است، تصریح کرد: تاکنون 42 هزار و 858 تن تولید شلتوک داشته‌ایم و در این زمینه 850 هکتار کشت دوم برنج در قائم‌شهر انجام شد.

وی درباره تولید مرکبات امسال در قائم‌شهر، افزود: با توجه به گرمای تابستان در تولید مرکبات کاهش تولید نداشته‌ایم و در این راستا 15 هزار و 194 هکتار باغ مرکبات در  قائم‌شهر وجود دارد که پیش‌بینی میزان تولید بر یک‌هزار و 270 تن محصول مرکبات است.

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی قائم‌شهر، همچنین بیان کرد: قائم‌شهر دارای 171 واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت هر دوره 3 میلیون و 831 هزار و 60 قطعه است.

رضا خلیلی با اشاره به اینکه مبارزه بیولوژیک در 200 هکتار باغات مرکبات با سوسک کریپت انجام شد،اضافه کرد: جهاد کشاورزی در راستای مبارزه بیولوژیک اقدامات مناسبی شکل گرفت و همه تلاش خود را در جهت گسترش مبارزه با بیولوژیک انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه قائم‌شهر 13 واحد مرغداری مادر گوشتی است، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت تولید جوجه‌ریزی در شهرستان، ظرفیت تولید جوجه به تعداد بیش از 41 میلیون قطعه است.

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی قائم‌شهر ادامه داد: قائم‌شهر دارای یک واحد کارخانه جوجه‌کشی با 14 دستگاه به ظرفیت یک‌میلیون و 489 هزار و 600 قطعه در هر 21 روز است.

این مسئول با تاکید بر اینکه 431 زنبوردار در قائم‌شهر فعالیت می‌کنند، بیان کرد: نزدیک به 40 هزار کلنی مدرن زنبور عسل با تولید برابر 432 تن و میانگین تولید 10.2 کیلوگرم عسل در سال است که سرانه مصرف آن هزار گرم است.

خلیلی یادآور شد: قائم‌شهر با 24 هزار 592 رأس دام سنگین، می‌تواند 28 هزار و 329 تن شیر در سال تولید کند.

وی در پایان با بیان اینکه قائم‌شهر دارای 24 هزار و 592 رأس دام سنگین و 47 هزار و 801 رأس دام سبک است، گفت: تولید گوشت قرمز دام سنگین، سالانه یک‌هزار و 706 تن است و همچنین تولید گوشت قرمز دام سبک، سالانه 290 تن برآورد شده است.

 

 

 

 

 

فارس