logo

کد خبر : 13432
تاریخ خبر : 1394/06/01
فروش اکانت بازی های رایانه ای جایز است یا نه؟ /دو نکته موثر در حرام شدن

فروش اکانت بازی های رایانه ای جایز است یا نه؟ /دو نکته موثر در حرام شدن

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">مساله اساسی در این مورد و در همه موارد مشکوک به قمار دو چیز است که اگر آن دو باشند قمار و حرام و اگر نباشند در اغلب موارد بلا اشکال است. اما آن دو مورد کدامند؟<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ در سالیان اخیر دنیای مجازی شرایطی را پدید آورده که بعضا در اموری حتی گوی سبقت را از دنیای حقیقی ربوده است! این شرایط جدید، امتیازات، منافع و مشکلات جدیدی را هم به همراه خود به ارمغان آورده است. قمار یکی از اموری که مجازی اش هم مانند حقیقی اش مطرود و ناپسند و از نظر شرع حرام است. قمار در دنيای حقيقی و چه در دنيای مجازی، قمار است. قمار جزو آن دسته از امور محرّمی است که نقش مخرّب آن برای روانشناسان نیز روشن شده که تشديد تضادهای داخلی، اختلافات خانوادگی، ازدياد کينه و دشمنی از جمله آنهاست.
امروز برخی بازی های آنلاین رایانه ای باعث شده که جوانان زیادی به نوعی از اعتیاد نسبت به آنها دچار شوند که سوای خوب و بد یا مثبت و منفی بودن اصل بازی (که غالبا همراه با آموزه های غلط و حتی ضد اسلامی است)، صِرف همین اعتیاد چه از نظر دین و چه از نظر کارشناسان مسائل اجتماعی و روانشناسی بسیار مذموم و ناپسند است.
با گسترش روزافزون این بازی ها مسائل شرعی جدیدی نیز مورد ابتلا شده اند که از جمله آنها خرید و فروش اکانت بازی های آنلاین است. در این رابطه حرف و حدیث های متعددی وجود دارد اما حکم شرعی این مساله چیست؟
سوال: حکم خرید و فروش اکانت بازی های آنلاین (شخصی برخی از مراحل بازی را تمام کرده و این امتیاز را می فروشد تا خریدار از همین مرحله ادامه دهد و مراحل قبلی را نرود) چیست؟
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است(۱):
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
اگر به صورتی نباشد که از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند، فی نفسه مانعی ندارد والا صورت شرعی ندارد و همان شرط بندی حرام است.
***
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه مالیت شرعی داشته باشد مانعی ندارد.
***
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
چنانچه در این بازی‌ها از شرکت کنندگان پولی بگیرند، و از محل پولهای دریافتی جوایزی به برندگان بپردازند، این کار حرام است و خرید و فروش اکانت نیز همان حکم را دارد.
                                                                                                                 ***
سه نکته:
* دو نکته مهمی که موجب حرام شدن فروش اکانت بازی های آنلاین می شود
مساله اساسی در این مورد و در همه موارد مشکوک به قمار دو چیز است که اگر آن دو باشند قمار و حرام و اگر نباشند در اغلب موارد بلا اشکال است. اما آن دو مورد کدامند؟
۱- خود برگزار کننده نباید از شرکت کنندگان پولی بگیرد.
۲- در طول بازی نیز بازنده نباید موظف به پرداخت پولی به برنده باشد.


** وقتی مسابقات ورزشی و سرگرمی هم بعضا قمار می شود!
خب حالا سوال این است که در خیلی از مسابقات تلویزیونی یا مسابقاتی که در سطح کشور برگزار می شود از شرکت کنندگان پول دریافت می کنند. حکم آنها چیست؟
فرقی نمی کند و اگر جوایز برندگان از همان پولی باشد که از شرکت کنندگان می گیرند حرام است.
یعنی اگر مثلا مسابقات ورزشی در یک محله ای بگذارند و هر تیم فلان مبلغ بپردازد و در نهایت همان پول را بین تیم های اول تا سوم تقسیم کنند این مصداق قمار و حرام است.
 

*** چه کنیم مسابقات ورزشی محلمان قمار نشود؟
اما یک حالت دیگر هم متصور است. اینکه از شرکت کنندگان مبلغی می گیرند ولی نه برای جوایز بلکه برای هزینه برگزاری مسابقات و سالن و داور و غیره. اما جوایز را یک شرکت یا موسسه دیگری تقبّل کند. در این صورت اشکالی وارد نیست.
پی نوشت:
[۱]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی، (مد ظلهم العالی)

 

 

 

 

 

 

تراز