به گزارش مازنداصناف همراهی مدیران ارشد مرسدس بنز با وزیر اقتصاد آلمان در سفرش به ایران، امیدهای زیادی برای شروع به کار دوباره و گسترده مرسدس بنز در ایران را پر رنگ کرده است.در میان هیات بلند پایه آلمانی که به همراه وزیر اقتصاد این کشور به ایران سفر کرده اند نام معاون شرکت دایملرو رییس بخش تولید خودروهای سنگین و اتوبوس شرکت مرسدس بنز به چشم می خورد.
مدیرانی که پس از چندین ماه مذاکره پنهانی با ایران خودرو دیزل قبل از توافق هسته ای حالا پس از این توافق آمده اند تا شروع فعالیت مرسدس بنز در ایران را هموار کنند.قرار است در مرحله اول تولید چندین کامیون جدید مرسدس بنز در ایران آغاز شود.
یک منبع آگاه در این باره به اقتصاد نیوز گفت که در مرحله اول تمرکز بر روی فروش و خدمات پس از فروش خودروهای سواری بنز توسط شرکت ستاره ایران نمایندگی مرسدس بنز است و از حدود سه ماه آینده هم مدل های جدید کامیون های بنز در ایران خودرو دیزل تولید خواهد شد. و اگر همه برنامهها خوب پیش رود در صورت مساعد بودن اوضاع دفتر مرسدس بنز دوباره از اسفند امسال در ایران کار خودش را آغاز خواهد کرد.
البته سابقه دفتر بنز در ایران به سال ها قبل باز می گردد. شايد سال ها پيش وقتي محمدرضا پهلوی، بخشی از سهام بنز را با پول مردم ايران برای خانواده اش خريد، كسی فكرش را هم نمیكرد كه بیش از سه دهه بعد مرسدس بنز دفترش را در ايران تعطيل كند؛ دفتری كه حتی در سال های جنگ تحميلی هم تعطيل نشده بود، دفتری كه يكی از بزرگ ترين فروشندگان خودروهای رنگارنگ به دولت ايران بود؛ از آمبولانس و ماشين پليس و بنز های ضدگلوله گرفته تا نفربرهای جنگی، خودروهای حمل موشك، كمپرسی، كاميون كشنده و حتی خودرو های حمل جنازه.
به گزارش اقتصادنیوز، بنز و ستاره اش آشنا ترين اسم برای هر ايرانی است؛ اسمي كه حتی كسانی كه كمترين علاقه ای به اتومبيل ندارند هم با آن آشنا هستند و آن را نماد آلمان می دانند.
برخلاف تصور اكثر مردم ايران كه فكر می كنند با توليد پيكان صنعت خودرو ايران و ايران خودرو جان گرفته، صنعت خودرو ايران با توليد بنز پا به عرصه ظهور گذاشته است. ايران خودرو قبل از آنكه خبری از توليد پيكان باشد در سال ۱۳۴۲ اتوبوس ۳۰۲ مرسدس بنز را مونتاژ می كرد. در كنار ايران خودرو هم شركت خاور، كاميون بنز را توليد می كرد.
البته درباره رابطه ایران و مرسدس بنز شایعات زیادی وجود دارد به عنوان نمونه سال هاست كه گفته می شود ايران بخشی از سهام بنز را پيش از انقلاب خريده است و پس از انقلاب بنز به جای سهامش چهار هزار ماشين پليس به ايران داده است. اما در حقيقت اين گونه نبوده است. پيش از انقلاب، و در دهه ۷۰ ميلادی با بروز بحران مالی در غرب، بنز با مشكل مواجه می شود و رو به ورشكستگی می رود. در اين شرايط دولت ايران سعی می كند ۳۰ درصد از سهام بنز آلمان را بخرد. با اين كار مديريت شركت مرسدس بنز در اختيار ايران قرار می گرفت اما دولت آلمان برای جلو گيری از اين موضوع خود اقدام به خريد سهام مرسدس بنز می كند تا مالكيت اين شركت از دست آلمان ها خارج نشود.
البته پس از اين اتفاق محمدرضا پهلوی با پول ملت ايران بخشی از سهام بنز را براي خانواده اش می خرد. شاه ايران در اواخر حكمرانی اش مدل معروف كلاس G را كه شاسی بلندی متوسط است برای ارتش ايران سفارش می دهد. شركت بنز بنا به درخواست شاه ايران شروع به طراحی اين مدل می كند كه انقلاب رخ مي دهد. مرسدس بنز هم مدل G را به جای ارتش ايران تحويل نيرو های ناتو می دهد. البته پس از انقلاب مرسدس بنز همچنان همكاری خود را با ايران ادامه می دهد. اين شركت تنها در جنگ تحميلی به مدت دو ماه و آن هم به صورت موقت دفترش را در تهران تعطيل مي كند. كاميون های توليدی اين شركت يكی از اصلی ترين وسايل حمل نيرو در سال های جنگ تحميلی بودنند ؛ خودرو هايی كه به صورت مستقيم يا غيرمستقيم از بنز آلمان تامين شده بودند.
اوج تعامل مرسدس بنز به دو دوره تاريخی در ايران بازمی گردد كه يكی پيش از انقلاب و ديگری طی هشت سال دولت اصلاحات است. پيش از انقلاب مرسدس بنز جديد ترين مدل هايش را در ايران توليد می كند و حتي برای افزايش سهم ساخت داخل، ۳۰ درصد از سهام موتور سازي تبريز «ايدم» را می خرد. با اين كار عملاً موتور های بنز در ايران توليد و به بنز آلمان صادر می شدند. بنز قصد داشته با توليدات ايران بازار قاره آسيا و بخشی از آفريقا را تامين كند. مابين سال هاي ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ بنز دوباره مدرن ترين محصولاتش را در ايران توليد می كند و برای توليد سواری مرسدس بنز كلاس E و C با شركت ايران خودرو به توافق می رسد.
اين شركت در سال ۱۳۸۲ براي فروش و خدمات پس از فروش بنز هاي سواري شركت ستاره ايران را كه تمام سهامش در اختيار بنز آلمان بود تاسيس مي كند. با توليد مرسدس كلاس E در سال ۱۳۸۵ ساخت بنز سواری در ايران آغاز مي شود. اما توليد كلاس C در ايران هيچ گاه عملی نمی شود. در سال ۱۳۸۶ با ايجاد تنش های سياسی بين ايران و آلمان و همچنين بحث كاهش هزينه در دايملر بنز، دفتر اين شركت با تعديل گسترده نيرو در ايران مواجه مي شود و دو طبقه معروف برج سايه كه عملاً مانند سفارتخانه آلمان بخشی از خاك اين كشور محسوب مي شد، فروخته می شود.
شركت بنز در ادامه سهام ستاره ايران را در مقابل حدود يك ميليون دلار به ايران خودرو مي فروشد و با اين كار توليد سواري بنز در ايران كمرنگ و كمرنگ تر مي شود. با بروز تنش بين دو كشور توليد كاميون هايي با ظرفيت بيشتر از ۲۰ تن و سه محور در ايران متوقف مي شود. پس از اين اتفاق هر روز حضور بنز در ايران كمرنگ تر مي شود تا آنكه «زچه» مديرعامل بنز از فروش سهام بنز در شركت ايدم تبريز خبر می دهد. وی علت اين كار را زيان ده بودن كارخانه عنوان می كند اما برخی كارشناسان كاهش روابط سياسی را دليل اصلی ماجرا می دانند.
چند ماهی از اين تصميم نمی گذرد كه فروش كاميون بنز به ايران از طرف بنز ممنوع می شود و پس از آن اين شركت به كارمندانش اعلام می كند تا پايان سال ۲۰۱۰ دفتر بنز در ايران برای هميشه بسته می شود با تعطيلی دفتر بنز در ايران واردات مستقيم بنز سواری به ايران قطع می شود و بنز هم به ايران ديگر قطعه نمی فروشد و عملاً تمام خودروهای عمومی ايرانی مانند آمبولانس و خودروهای پليس و آتش نشانی با مشكل خدمات پس از فروش مواجه می شوند. ايران خودرو ديزل بزرگ ترين شريك تجاری اش را هم از دست می دهد و توليد كاميون های مدرن بنز در اين شركت قطع می شود.
حال با انجام توافق بین ایران و شش قدرت جهانی مرسدس بنز بار دیگر به ایران بازمی گردد تا دوباره بتواند فعالیت های خود را در ایران احیا کنند.البته بنظر می رسد چندین سال باید سپری شود تا حجم همکاری مرسدس بنز با ایران به سال ۱۳۸۴ باز گردد .
منبع: تراز