به گزارش خبرنگار مازنداصناف عرضه کالاهای مصرفی ماه مبارک رمضان که با عنوان طرح ضیافت برگزار می شود؛ امسال نیز در مازندران در حال اجراست؛ اما با استقبال بسیار کمرنگ تری نسبت به سالهای گذشته همراه شده است.
در این گزارش سعی می کنیم به علل و چرایی این موضوع بپردازیم که در ذیل می خوانیم:
باید پذیرفت که برگزاری طرح ضیافت در سال جاری از لحاظ کیفی و کمی پایین تر از سال های گذشته بود و عدم برگزاری نمایشگاه های طرح ضیافت در استان و جایگزینی فروش فوق العاده واحدهای صنفی و فروشگاه های بزرگ به جای عرضه مستقیم نمایشگاهی شاید از برجسته ترین عوامل مشهود این مدعاست.
گفتنی است دلیل اصلی استقبال مردمی از این نمایشگاه ها، اختلاف قیمت کالاهای عرضه شده در طرحها با قیمت کف بازار است که در سال جاری این مزیت وجود نداشت و این عامل نیز مزید بر علت شد.
برای بررسی و اطلاع از چرایی عدم استقبال مردم از اجرای این طرح در مازندران به سراغ یکی از مدیران اجرایی این حوزه در سالیان گذشته در استان رفتیم تا علت این موضوع را از زبان وی بشنویم که در ذیل می خوانیم:
این منبع آگاه ضمن تایید عدم استقبال مردم در سال جاری از اجرای طرح ضیافت در استان گفت: شیوه اجرای این طرح موجب عدم استقبال از این طرح شده است.
وی افزود: قیمت کالای پرمصرفی همانند مرغ تفاوت چندانی با بازار ندارد تا مردم از آن استقبال کنند، ضمن اینکه مردم مازندران عموما استقبال کمتری در استفاده از مرغ های منجمد نسبت به سایر نقاط کشور دارند.در بحث شکر نیز عرضه شکر 2350 تومانی تفاوت چندانی با بازار ندارد...
این مقام مسئول ادامه داد: نکته ی دیگری که در سالهای گذشته وجود داشت فراخوانی بود که سازمانها از اتحادیه ها صنفی ذیربط نظیر قصابان، خواروبار و... انجام میدادند و از آنها خواسته می شد تا تخفیفات ویژه ای را برای مردم در این ماه لحاظ کنند که عموما شاهد تخفیفات 10 تا 20 درصدی از سوی آنان بودیم.از طرفی آدرس و اسامی این واحدهای صنفی نیز از سوی ادارات صنعت معدن و تجارت شهرستانها و برخی ادارات اطلاع رسانی می شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در کنار این مسئله، بحث نظارت هم وجود داشت. هماهنگی با اداره تعزیرات در طول اجرای این طرح و گشت های ویژه آنان و صدور رای فوری از سوی آنان تاثیر بسزایی در تعدیل قیمت ها داشت.
این منبع آگاه ضمن اشاره به اینکه قیمت پایین اقلام و کیفیت مناسب کالاها از علل اصلی استقبال و ایجاد انگیزه مردم در این طرح است؛ خاطر نشان کرد: جدای از عرضه کالاهای زیر قیمتی از سوی واحدهای صنفی و نظارت بر آنان، بیش از 70 تا 90 درصد این موضوع بر دوش مجریان نمایشگاهی عرضه مستقیم کالا بود بنحوی که مکلف می شدند تا غرفه های تنظیم بازار در آنان با تخفیفات 15 تا 20 درصدی وجود داشته باشد.
این مقام مسئول در پایان عدم حمایت گسترده دولت و سرمایه گذاری در این بخش را از علل دیگر عدم استقبال از این طرح عنوان کرد و افزود: ظاهرا در سال جدید، دولت در این بخش هزینه نکرد و در واقع بودجه خاصی را برای آن تعریف نکرد تا اقلام پر مصرف در این طرح با تخفیفات بیشتر و قابل ملاحظه ای نسبت به بازار به مردم عرضه شود.
انتهای پیام/
مجتبی قربانی