logo

کد خبر : 10513
تاریخ خبر : 1394/02/06
اسلام پابرهنگان یا اسلام سرمایه داری!؟

اسلام پابرهنگان یا اسلام سرمایه داری!؟

<p><span style="font-family: Tahoma;">در جامعه اسلامى، نبايد مجاهدان و مرفّهان يكسان ديده شوند. امروز هم عده ای هستند که با کوچکترین مشکل اقتصادی و مالی و کمبود یا تحریم جا می زنند.</span></p>

به گزارش مازند اصناف، در قرآن مجيد بسيارى از حقايق مربوط به معارف دينى و اخلاقى و حتی اجتماعى در قالب سؤال طرح می گردد و طرفين مسئله در اختيار شنونده گذارده مى شود تا او با فكر خود يكى را انتخاب كند. اين روش كه بايد آن را روش غير مستقيم ناميد اثر فوق العاده اى در تأثير برنامه هاى تربيتى دارد زيرا انسان، معمولا به برداشتهاى خود از مسائل مختلف بيش از هر چيز اهميت می دهد. هنگامى كه به صورت سؤال طرح شود و پاسخ را از درون و جدان و قلب خود بشنود آن را فكر و تشخيص خود می داند و در مقابل آن مقاومت به خرج نمی دهد. برای مثال در قرآن آمده است: «آيا دانايان با نادانان مساويند؟» و همچنین «بگو آيا نابينا با شخص بينا مساوى است؟».


در آیات ۱۶۲ و ۱۶۳ سوره آل عمران می خوانیم:
«أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللَّهِ كَمَنْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ.»
«هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِما يَعْمَلُونَ»
«آيا كسى كه در پى خشنودى خداوند است، مانند كسى است كه به خشم و غضب خدا دچار گشته و جايگاه او جهنّم است؟ و چه بد بازگشتگاهى است.»
«آنان نزد خداوند (داراى) درجاتى هستند و خداوند به آنچه انجام مى دهند، بيناست.»
                                                                                                                          ***


سه نکته:


* بهانه گیران بخشیده نمی شوند!
در خصوص شأن نزول آیه آورده اند که پیامبر اکرم (ص) وقتی که دستور حرکت به سوی جنگ احد را صادر فرمودند منافقان شروع به بهانه گیری کردند و نرفتند. از طرفی بعضی مسلمانان ضعیف الایمان هم بهانه آوردند و در جبهه حاضر نشدند. جالب اینجاست که در آيه‏ ۱۵۵ همین سوره می فرماید خداوند كسانى را كه از جبهه فرار كرده و پشيمان شدند مى بخشد اما اينجا مى فرمايد: مرفّهان و منافقان بهانه‏گير را نمى بخشد!



** درجات مؤمنین
در آياتى از قرآن اين تعبير آمده است كه براى مؤمنان درجاتى است (طه، ۷۵) اما در اين آيه مى فرمايد خود مؤمنان درجات مى شوند. همانگونه كه انسان هاى پاك همچون علىّ بن ابى طالب عليهما السلام ابتدا طبق ميزان حركت مى كنند و سپس خود آنان ميزان می شوند، ابتدا دور محور مى گردند، سپس خود آنان محور حق مى شوند.



*** اسلام پابرهنگان و اسلام مرفهین بی درد
با توجه به شأن نزولی که بیان شد نتیجه می گیریم که در جامعه اسلامى، نبايد مجاهدان و مرفّهان يكسان ديده شوند. امروز هم عده ای هستند که با کوچکترین مشکل اقتصادی و مالی و کمبود یا تحریم جا می زنند. امام خمینی (ره) در این رابطه فرمودند:
«متأسفانه هنوز برای بسیاری از ملتهای اسلامی مرز بین «اسلام امریکایی» و «اسلام ناب محمدی» و اسلام پابرهنگان و محرومان و اسلام مقدس نماهای متحجر و سرمایه داران‌ خدانشناس و مرفهین بی درد، کاملًا مشخص نشده است. روشن ساختن این حقیقت که ممکن نیست در یک مکتب و در یک آیین دو فکر متضاد و رودررو وجود داشته باشد از واجبات سیاسی بسیار مهم است.» (صحیفه امام، ج‌۲۱، ص۱۲۱)

 

 

 

منبه: تراز