طلب 30 میلیاردی شب عید باغداران مازندرانی از دولت/غرامت پرداختی بیمه حوادث نیازمند بازنگری است
80 درصد تامسون مازندران پشت صف برداشت؛

طلب 30 میلیاردی شب عید باغداران مازندرانی از دولت/غرامت پرداختی بیمه حوادث نیازمند بازنگری است

متاسفانه طلب 30 میلیاردی سال گذشته باغداران مازندرانی از تعاونی روستایی بابت ذخیره‌سازی میوه شب عید هنوز تسویه نشده است و رقم خسارتی که بیمه‌ها در حوادث باغی در نظر می‌گیرند بسیار ناچیز و همراه با درسرهای زیاد است که قطعا تعهدات بیمه‌ای در حوزه پرداخت خسارات حوادث به باغداران نیازمند بازنگری و اصلاح است.

به گزارش مازنداصناف، مجتبی قربانی- مازندران بیش از 112 هزار هکتار باغ مرکبات با میزان بیش از دو میلیون تن پرتقال دارد که از این میزان 110 هزار هکتار ارقام بارده است؛ همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران 80 هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، 30 هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.


هر ساله برداشت مرکبات مازندران با  ارقام زودرس نارنگی از نیمه شهریور آغاز می‌شود و اکنون باغداران مشغول برداشت پرتقال هستند که 70 درصد سطح باغات مرکبات استان را تشکیل می‌دهد.

نکته حائز اهمیت در شرایط کنونی به گلایه باغداران از نرخ پایین حال حاضر مرکبات و نگرانی آنان از یخ‌زدگی حجم بالایی از مرکبات روی درخت مانده باز می‌گردد که در این راستا به گفت‌وگو با مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، پرداختیم که شرح آن را می‌خوانید.

باغداران نگران سرمای پاییزی این روزها نباشند 
محمدرضا شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص نگرانی باغداران مرکبات از سرمای حال حاضر مازندران، اظهار کرد: سرمای حال حاضر در آن حدی که منجر به یخ‌زدگی مرکبات روی درخت و چیده نشده شود نیست و اتفاقا این سرما برای درخت و میوه مطلوب است.

وی افزود: نظرخواهی از هواشناسی مازندران شد و سرمای روزهای اخیر و پیش‌رو جای نگرانی برای باغداران نیست.

80 درصد تامسون باغات مازندران روی درختان است
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، در پاسخ به میزان مرکبات روی درخت مازنده مازندران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 15 تا 20 درصد تامسون از باغات مازندران برداشت شده است و حدود 80 درصد باقیمانده روی درختان است که تا پایان دی‌ماه، برداشت می‌شود.

این مسئول، ادامه داد: در خصوص نارنگی نیز تاکنون 75 درصد آن برداشت شده است و نزدیک به 25 درصد روی درختان مانده است.

شعبانی بیان کرد: پس از اتمام برداشت تامسون در دی‌ماه، بخشی از آن وارد بازار داخلی و ما بقی جهت صادرات و ذخیره‌سازی شب عید خواهد بود.

گلایه باغداران از قیمت پایین مرکبات به حق است/ برداشت زودهنگام دلیل اصلی نرخ 5 هزار تومانی پرتقال
وی در خصوص گلایه باغداران از قیمت پایین مرکبات، عنوان کرد: نگرانی باغداران، به‌حق است و قبول داریم که قیمت امسال مرکبات به گونه‌ای نیست که رضایت باغداران را جلب کند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، گفت: یکی از قسمت‌هایی که ما ضرر کردیم به برداشت زودهنگام پرتقال در سال‌جاری باز‌ می‌گردد که متاسفانه برخی از سورتینگ‌داران و صادرکنندگان اقدام و اصرار به برداشت پیش از موعد مقرر مرکبات کردند که منجر به عدم رضایت مصرف‌کننده چه در بازار داخل و چه در بازار خارجی شد.

این مسئول، اعلام کرد: خوشبختانه در خصوص نارنگی امسال برای نخستین بار موفق به برداشت به‌هنگام در استان شدیم که این امر هم رضایت مصرف‌کننده و هم رضایت باغداران را در پی داشت.

شعبانی افزود: قیمت هر کیلو نارنگی از نرخ 3 هزار تومانی ابتدای فصل برداشت به کیلویی بالغ بر 8 هزار تومان فعلی رسیده است و علت آن این بود که میوه رسیده و آبدار به بازار آمد که کاملا مشتری‌پسند بود.

بزرگ‌ترین مشتری مرکبات مازندران بازار ایران است
وی تاکید کرد: بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مرکبات ما بازار داخلی ایران است و نباید از این اصل بسیار مهم، غافل شویم؛ مصرف‌کننده ایرانی بیشترین مصرف و مشتری مرکبات مازندران است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، ادامه داد: اگر ما محصول را زود برداشت کنیم قطعا به خود تولیدکننده و باغدار ضربه می‌زنیم و باید با مدیریت درست و برداشت به موقع، بازار را کنترل کنیم.

این مسئول مطرح کرد: بنده امیدوارم که در آینده قیمت پرتقال ما با توجه به کیفیت بسیار مطلوب آن طی سال‌جاری، بهبود خواهد پیدا کرد و اطمینان دارم بازار پرتقال مازندران بسیار بهتر از هفته‌های گذشته خواهد بود.

قیمت واقعی پرتقال 7 الی 8 هزار تومان است
شعبانی با اشاره به رشد تولید مرکبات مازندران به ویژه پرتقال طی سال‌جاری، تشریح کرد: قیمت حال حاضر هر کیلو تامسون روی درخت بین 5 الی 6 هزار تومان است که می‌بایست نرخ آن 7 هزار تومان باشد؛ شاید این نرخ رضایت باغدار را در پی نداشته باشد اما در سالی که فراوانی است و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت محصول است نرخ 7 الی 8 هزار تومانی می‌تواند رضایت نسبی امسال باغدار و تولیدکنندگان را در پی داشته باشد.

در حوزه صادرات هر قدمی برداشته شود مهم است/سال خوب صادرات در راه است
وی در پاسخ به نقش اقدامات اخیر در حوزه کارگو و تخصیص یارانه حمل و نقل هوایی به صادرکنندگان در رشد صادرات مرکبات استان به کشورهای همسایه؛ گفت: در حوزه صادرات هر قدمی که برداشته شود، حتی یک قدم بسیار مهم است، هر قدمی چه در حوزه کارگو و چه در حمل‌و‌نقل زمینی، دریایی و ریلی بسیار مفید خواهد بود و بهبود فضا و شرایط برای صادرات مرکبات استان کمک خواهد کرد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، اعلام کرد: تمام تمرکز ما در سال جاری بر روی صادرات مرکبات است و خوشبختانه ضمن رفع موانع صادراتی، کارگو نیز در مراحل نهایی قرار دارد، تخصیص اعتبار سرمایه در گردش جهت کاهش مشکل نقدینگی هم تخصیص داده شد و بنظر می‌رسد سال خوب صادراتی را در پیش داشته باشیم.

تعهدات بیمه در بازپرداخت خسارات به باغداران نیازمند بازنگری است
این مسئول در پاسخ به چرایی عدم استقبال باغداران از بیمه با توجه به اتفاقات تلخ ادوار گذشته به ویژه باغات مرکبات؛ تشریح کرد: متاسفانه تعداد بسیار کمی از باغات ما تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارند و این مسئله به عدم پوشش کافی بیمه در پرداخت خسارات گذشته باغات باز می‌گردد.

شعبانی تاکید کرد: رضایت باغدار از بیمه طی ادوار گذشته جلب نشده است و رقم خسارتی که بیمه‌ها در حوادث باغی در نظر می‌گیرند بسیار ناچیز و همراه با درسرهای زیاد است که قطعا تعهدات بیمه‌ای در حوزه پرداخت خسارات حوادث به باغداران نیازمند بازنگری و اصلاح است.

باغداران مازندرانی از دولت 30 میلیارد تومان طلب دارند
وی در پاسخ به این سوال که آیا مطالبات معوقه باغدارن مازندرانی  از دولت پرداخت شده است یا خیر، تصریح کرد: متاسفانه مطالبه سال گذشته باغداران از تعاونی روستایی بابت ذخیره‌سازی میوه شب عید هنوز تسویه نشده است و طلب باغداران مازندرانی مجموعا حدود 30 میلیارد تومان است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، خاطرنشان کرد: اگر دولت نسبت به پرداخت این رقم اقدام کند همین میزان بسیاری از مشکلات نقدینگی باغداران و سورتینگ‌داران را مرتفع خواهد کرد.

منبع: بلاغ

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه