نخستین محموله مرکبات مازندران در بازار روسیه/ ۸۷ تن نارنگی به مسکو صادر شد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران:

نخستین محموله مرکبات مازندران در بازار روسیه/ ۸۷ تن نارنگی به مسکو صادر شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت : اولین محموله مرکبات به میزان ۸۷ تن نارنگی برای توزیع در بازار هدف کشور روسیه عصر امروز از طریق مسیر زمینی و دریایی از این استان به مسکو صادر شد.

به گزارش مازنداصناف، حسن خیریانپور از حضور نخستین محموله مرکبات مازندران در بازار روسیه خبر داد و  اظهار کرد: روند صادرات مرکبات از مبدا مازندران به روسیه از امروز با ارسال هشت کانتینر انجام شد و این روند در ماه‌های آینده ادامه می یابد.

وی خاطرنشان کرد: به صورت هفتگی از طریق مسیر هوایی، دریایی و جاده ای روند صادرات مرکبات از مازندران به کشورهای حوزه CIS برای اساس بازار عرضه و تقاضا انجام خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران ادامه داد: با هماهنگی استاندار مازندران، پیگیری های لازم برای صادرات مرکبات به نقاط، مختلف جهان از جمله چین در حال انجام است و تمامی زیرساخت های اقتصادی برای توسعه افزایش درآمد ارزی مازندران آماده هستند.

خیریانپور اضافه کرد: فعالیت سیستم حمل‌و نقل مناسب، پایین بودن نرخ تعرفه گمرگی، توسعه روابط تجاری و اخذ مجوزهای لازم با دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم شمارش معکوس برای صادرات مرکبات مازندران به کشور چین و دیگر کشورهای جهان را باهدف افزایش رونق اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده است.

وی با بیان این که، مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است، گفت: با نگاه اقتصادی دولت سیزدهم و با تعیین استانداردهای صادراتی از سوی طرف مقابل این روزها تاییدیه کشور چین را هم اخذ کرده و تولیدکنندگان و تجار مازندرانی برای تحقق این امر به صف شدند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران تصریح کرد: صادرات محور کردن محصولات کشاورزی مازندران دستکم طی یکسال گذشته ترجیع بند اظهارات کارشناسان و مسوولان در سطوح مختلف بود و به همین دلیل در ماه های گذشته اصلاح و بازسازی باغ های مرکبات برای دستیابی به محصولی بازارپسند در آن سوی مرزها در دستور کار گرفته است.

خیریانپور افزود: در کنار آن تعداد سورتینگ ها و مراکز بسته بندی نیز از ۲۰۰ به ۸۰۰ واحد افزایش یافت تا زنجیره صادرات پس از باغ هم تکمیل شود و ظرفیت انبار داری محصولات کشاورزی استان هم بر همین مبنا از ۸۰۰ هزار تن با توسعه سردخانه ها به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.

طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات استان، ۲۵هزار هکتار نارنگی است که حدود ۱۳ هزار هکتار آن را ارقام مختلف زودرس تشکیل می دهد. نارنگی های زودرس دارای رنگ به طور کامل سبز هستند و مزه ترش دارند.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می کند که  ۱۱ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

صادرات کالاهای غیرنفتی استان در چهار ماهه امسال با ۳۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۰۰ میلیون دلار رسید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام//


ارسال دیدگاه