کارگر نشاکار؛ روزی 170 هزار تومان!
شوک جديد به برنجکاران مازندراني؛

کارگر نشاکار؛ روزی 170 هزار تومان!

<p> <p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>کشاورزان برنجکار مازندرانی می گویند دستمزد درخواستی امسال نه تنها نسبت به سال گذشته بیشتر از دو برابر شده، بلکه ممکن است در زمان اوج نشای شالیزارها نیز افزایش یابد. </span></p> </p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از  بلاغ،مازندران 240 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و تاکنون کمتر از 10 درصد آن نشا شده است.

دستمزد هر کارگر مرد برای نشا در شالیزارهای مازندران، پارسال بین 40 تا 60 هزار تومان بود و زنان نیز 50 تا 75 درصد دستمزد مردان را طلب می کردند.

بررسی ها نشان می دهد که هم اکنون هر کارگری که بخواهد در خزانه برنج، بوته شالی را برای نشا در شالیزار آماده کند، دستمزد 170 هزار تومانی درخواست می کند.

کار کردن در خزانه برنج به خاطر سختی شرایط کار، گران ترین نرخ دستمزد را دارد و نشا نیز پس از آن قرار می گیرد.

کشاورزانی که مجبورند برای کار در شالیزارهای خود از کارگران روزمزد استفاده کنند باید علاوه بر دستمزد، صبحانه ، ناهار و عصرانه آنها را هم تامین کنند.

کشاورزان شهرستان های آمل، بابل، بابلسر، محمودآباد و فریدونکنار که با کمبود آب نیز در ابتدای فصل شالیکاری مواجه هستند و از هم اکنون موتور پمپ های چاه های کشاورزی را روشن کرده اند، به یکباره پس از آماده سازی و آب تخت کردن اراضی در برابر افزایش جهشی دستمزد نشاکاری قرار گرفته اند.

ˈ قدرت آهی ˈ یکی از شالیکاران بخش لاله آباد بابل به ایرنا گفت: برنجکاری به هیج وجه به نفع کشاورز نیست و فقط وقت تلف کردن است.

وی اضافه کرد: برای نشای هر هکتار شالیزار به 15 نفر نشاکار مرد نیاز است که باید بیش از 18میلیون ریال بابت دستمزد به آنان پرداخت شود.

او ادامه داد : این مبلغ دستمزد برابر با حدود 300کیلو گرم برنج طارم است که با قیمت 60 هزار ریال فروخته می شود.

کشاورزان مازندرانی می گویند که قیمت نهاده های کشاورزی از جمله بذر گواهی شده، کود و سم، گازوئیل، قطعات یدکی تیلر و تراکتور، کارمزد تراکتور برای شخم و شیار و آب تخت کردن، تعمیرکاری وسایل کشاورزی و دستمزد نشاکار به نسبت سال گذشته حدود 150 درصد افزایش یافته است.

آنان بر این اعتقادند که قیمت برنج سفید در فصل زراعی جاری به میزانی قابل افزایش نیست که بتواند هزینه ها را جبران کند.

کشاورزان برنجکار مازندرانی همچنین پرداخت دستمزد بالا به صورت نقدی را در حالی که خود فاقد نقدینگی هستند، از دیگر مشکلات شالیکاری برشمردند.

کشاورزان مناطق مرکزی مازندران در نخستین روزهای اردیبهشت در حالی که هنوز مشغول آماده سازی شالیزارهای خود برای نشا هستند با اولین نشانه های خشکسالی نیز رو به رو نیز شدند.

هم اکنون بسیاری از کشاورزان شهرستان های آمل ، بابل ، محمود آباد و فریدونکنار که آب مورد نیازشان از دشت هراز تامین می شود پمپ های چاه های آب کشاورزی را روشن کرده اند تا بتوانند آب مورد نیاز برای آماده سازی شالیزارهای هایشان را تامین کنند.

مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن ، 44درصد برنج سفید کشور را تامین می کند.



ارسال دیدگاه