نشاکاری برنج با نگرانی شالیکاران مازندران از افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی

نشاکاری برنج با نگرانی شالیکاران مازندران از افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی

گرچه هنوز آیین نشا کاری مکانیزه برنج مازندران امسال به صورت رسمی از سوی جهاد کشاورزی استان انجام نشده است، اما با شروع نشاکاری دستی همراه با افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت انواع نهاده های کشاورزی ،شالیکاران را به شدت نگران و تحت فشار قرار داده است.

به گزارش مازنداصناف، سازمان جهادکشاورزی مازندران درحالی که از کشاورزان خواست به دلیل سرما و پایین بودن دمای خاک، از انتقال بوته نشا برنج از خزانه به زمین اصلی برای نشاکاری تا پایان فروردین ماه خودداری کنند، اما مشاهدات عینی نشان می دهد که شمار زیادی از کشاورزان بخش های لاله آباد بابل، دابودشت و دشت سر آمل نشا کاری را شروع کردند.

شالیکاران مازندران امسال درحالی با افزایش قیمت بیشتر نهاده های کشاورزی نظیر سموم، پلاستیک، بذور، قطعات یدکی تیلر و تراکتور و دستمزد کارگری برای شخم و شیار و آب تخت کردن دست و پنجه نرم می کنند که به شدت با کمبود نقدینگی نیز مواجه اند، چراکه محصول سال زراعی گذشته را نسبت به سال ۱۴۰۱ تا ۴۰ درصد کمتر فروختند.

از سوی دیگر به دلیل کاهش دبی آب رودخانه ها، کشاورزان برنجکار را بر آن داشت تا از هم اکنون موتور پمپ چاه های کشاورزی را روشن کنند، یعنی به طور طبیعی نیاز به نهاده های کشاورزی از جمله پلاستیک، استفاده از تیلر و تراکتور برای شخم و آب تخت کردن و تامین سوخت موتور پمپ های چاه های کشاورزی را دوچندان کرده و اکنون افزایش نرخ این نهاده ها بویژه سموم کشاورزی برنجکاران مازندران را تحت فشار قرار داده است.

بررسی های میدانی و اظهارات شالیکاران نشان می دهد که در سال زراعی جاری کشاورزان برای شخم و شیار و آب تخت کردن چهار مرحله ای به ازای هر هکتار ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون ریال دستمزد پرداخت کردند، قیمت انواع پلاستیک مواد کهنه و نو برای پوشش خزانه برنج و کرت شالیزارها از کیلویی۳۵۰ هزار ریال پارسال به ۵۰۰ هزار ریال در سال جاری رسیده است.

هزینه بانک نشا برای کشت مکانیزه نیز امسال تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است، ‌ کشاورزان برای نشاکاری مکانیزه با تحویل بذر به بانک نشا، به ازای هر هکتار حدود ۱۸۰ میلیون ریال قرارداد منعقد کردند. سال گذشته برای هر هکتار عمل آوری و تهیه بوته نشا و انجام نشا کاری از سوی بانک نشا ،۱۴۰ میلیون ریال بوده است اما امسال این رقم ۴۰ میلیون ریال افزایش یافت.

کشت مکانیزه برنج نیازمند در اختیار داشتن نشاء یکدست از لحاظ ارتفاع ریشه و ساقه است تا ماشین نشاکار بتواند آن را در شالیزار بکارد. عمل آوری اینگونه نشاء عمدتا در بانک های نشاء امکان پذیر است و نشایی که در خزانه گیری سنتی به دست می آید نمی تواند برای کشت مکانیزه مناسب باشد.

طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در حال حاضر ۱۹۶ واحد بانک نشاء در استان فعال است، ایجاد بانک نشا و به کارگیری دستگاه نشاکار در زمین های یکپارچه شالیزاری از مهم ترین راهکارها برای بهبود روند تولید برنج و کاهش هزینه است تا زنجیره مکانیزاسیون کشت و کار برنج شتاب بگیرد.

طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران سال گذشته از مجموع ۲۱۵هزار هکتاری که زمین های استان زیر کشت برنج رفته است نیمی از آن به صورت مکانیزه نشاکاری شد و هرساله کشت مکانیزه شالی در حال افزایش است.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت کود های شیمیایی

هر چند انواع کود های شیمیایی برنجکاران را تامین کرده است اما افزایش ۳۰ درصدی قیمت این نهاده مهم، برنجکاران را نگرذان و تحت فشار قرار داده است، طبق اعلام رسمی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران قیمت انواع کود اوره، پتاس و فسفر به عنان کود پایه ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. هر هکتار برنج کاری البته بسته به موقعیت زمین و نتیجه آزمایش خاک، ۱۵۰ کیلو اوره، ۱۰۰ کیلو فسفر و ۱۰۰ کیلو پتاس نیاز دارد که قیمت این میزان کود شیمیایی حمایتی با افزایش ۳۰ درصدی، امسال به بیش از ۳۰ میلیون ریال رسیده است.

هرچند شرکت خدمات و پشتیبانی جهاد کشاورزی مازندران انواع کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان را به اندازه کافی در اختیار داشته و توزیع آن را نیز انجام داد و دسترسی به کودهای شیمیایی نیز وجود دارد، اما قیمت انواع سموم نسبت سال پیش تا ۵۰ درصد بالاتر رفته است.

مهمترین سموم در نشاکاری برنج استفاده از علف کش ها و سم مقابله با کرم ساقه خوار است، شالیکاران به طور متوسط برای هر هکتار باید برای این ۲ سم حدود ۵۰ میلیون ریال هزینه کنند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران ضمن تایید افزایش قیمت انواع کود های شیمیایی از تامین و توزیع ۱۲۲هزار تن انواع کودهای کشاورزی ازته، فسفاته، پتاسه در سال گذشته خبر داد.

رضا افراسیابی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد:‌ از این میزان مقدار ۱۱۷ هزار و ۳۰۰تن آن از طریق شبکه توزیع تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران متشکل از ۲۸۰کارگزار بخش خصوصی، تعاونی های روستایی، تعاونی های تولید کشاورزی، شرکت های خدمات مشاوره ای فنی بخش کشاورزی و هم چنین شرکت شرکت های توسعه کشت دانه های روغنی در سطح ۲۲ شهرستان استان مازندران و براساس سهمیه های هر شهرستان و با صدور حواله الکترونیک صادره از مراکز خدمات جهاد کشاورزی دهستان در بین کشاورزان استان مازندران توزیع شد و بقیه در دست توزیع است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران از تامین ۱۹۶ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم بذر گواهی شده شلتوک برنج از ارقام مختلف خبر داد و ادامه داد:‌ بذر شلتوک برنج تامین شده در سطح استان شامل ارقام فجر، شیرودی، طارم مازند و ندا بوده اند که براساس سهمیه های شهرستانی در بین کشاورزان متقاضی از طریق شبکه توزیع کارگزاری تعاونی و خصوصی تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران در سطح این استان توزیع شد.

مسوول تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از خزانه گیری ۱۴۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان خبر داد و گفت: بعضی از کشاورزان دشت هراز واقع در شهرستان های آمل، بایل، فریدونکنار، محمود آباد و بابلسر نشاکاری را شروع کردند.

غلامرضا رعیت پناه افزود : تاکنون ۱۶۳ هزار و ۱۵۰ هکتار از اراضی شالیزاری مازندران شخم و شیار و ۱۴۰ هزار هکتار خزانه گیری شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیمه زراعت برنج در ۸۰۵ هکتار از اراضی شالیزاری استان انجام شد، افزود: در حال حاضر ۲۵۶ تن بذر برنج پر محصول و اصلاح شده محلی به کشاورزان شالیکار استان توزیع و مصرف شد.

مسوول تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره ذخیره سازی آب سدها و آب بندان های استان، اظهار کرد: در حال حاضر میزان ذخیره آب سدهای استان ۲۳۷ میلیون متر مکعب و آب بندانها ۳۷۹ میلیون متر مکعب است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۳۱ نمونه آزمون خاک انجام شد، گفت: سطح ابلاغی برنج استان در سال زراعی امسال ۲۱۵ هزار هکتار است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای خبر/

 

ارسال دیدگاه