دولت برای خروج بازار برنج مازندران از رکود مصمم است
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران:

دولت برای خروج بازار برنج مازندران از رکود مصمم است

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با بیان این که اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریالی دولت برای خرید برنج استان به مرحله اجرا رسیده است، گفت : دپوی برنج و رکود آن در بازار مازندران دغدغه جدی دولت است.

به گزارش مازنداصناف، سید عباس حسینی روز دوشنبه به نشست روز گذشته با فعالان و دست اندرکاران بازار برنج کشور در ساری اشاره کرد و افزود: امروز شخص رئیس جمهور به همراه وزیر جهاد کشاورزی و استاندار مازندران، پیگیر اتخاذ تدابیر لازم برای بازاریابی و فروش برنج‌های دپو شده استان هستند.

وی با بیان این که طبق اعلام جهاد کشاورزی مازندران اکنون شالیکاران درحال شخم و شیار و آماده برای خزانه گیری شدند، توجه دولت به خروج بازار برنج را در راستای امید و انگیزه شالیکاران را برای ادامه کشت و کار توصیف کرد.

وی در عین حال از همه دست اندرکاران و فعالان بازار برنج مازندران و کشور خواست تا با استفاده از فرصت تامین نقدینگی از محل اعتبار چهار همت دولت، وارد بازار برنج آماده فروش در این خطه شوند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران تصریح کرد: قطعا با شروع خرید توافقی برنج کیفی، ‌بازار از رکود خارج شده خرید و فروش آن رونق می گیرد.

حسینی با بیان این که همه نسبت به نظام مسایل هزینه های تولید و بازار برنج مازندران آشنا هستیم، تصریح کرد: با توجه به اهمیت حفظ زمین های کشاورزی و تولید برنج در این خطه، باید نسبت به روش های بازاریابی و تسهیل فروش محصول برنج اقدام عملی کرد.

وی به واردات بیش از حد برنج و اختلاط برنج کیفی مازندران با برنج های خارجی به عنوان مهمترین مشکلات امروز بازار این محصول راهبردی اشاره کرد و بیان داشت: هم اکنون دغدغه و نگرانی دولت خروج برنج از دست کشاورزان است، چراکه شالیکاران باید با خیال آسوده و با تامین نقدینگی به کشت و کار جدید بپردازند.

اگرچه دولت برای رونق بازار برنج به نفع کشاورزان خرید برنج ارقام پرمحصول را شروع کرد و طبق آمار اداره کل غله و بازرگانی حدود ۲۰ هزار تن برنج راقم پر محصول خریداری شد، اما نکته قابل تامل این است که امسال حدود ۹۰ درصد برنج کشت شده از ارقام محلی است که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و کشاورزان دولت باید با اعلام قیمت کارشناسی و بر اساس هزینه تولید به بازار این نوع ارقام ورود پیدا کند.

هم اکنون بازار برنج مازندران در انتظار ورود جدید دولت برای خرید برنج های دپو شده در انبار های استان قرار داردو امیدواریم با رونق و افزایش نسبی قیمت علاوه بر رفع دغدغه دولتمردان، کشاورزان نیز با رضایت مشغول کشت و کار جدید شالیکاری شوند.

بررسی میدانی از وضعیت عرضه و تقاضای برنج در شالیکوبی های مازندران نشان می دهد که بازار این محصول استراتژی همچنان به رغم کاهش قیمت حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار ریالی نسبت به سال گذشته کم رونق است.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای خبر/


ارسال دیدگاه