عدم همکاری بانک ها تا لجبازی شهرداری ها و تاخیر در صدور پروانه ساخت
دلیل کُندی طرح نهضت ملی مسکن؛

عدم همکاری بانک ها تا لجبازی شهرداری ها و تاخیر در صدور پروانه ساخت

وارد شدن به سال دوم دولت سیزدهم و عدم سرعت کافی نهضت ملی مسکن نشان می دهد یک جای کار ایراد دارد. یا قوانین محکم و یا اینکه همتی برای دادن سرعت علیرغم تامین زمین وجود ندارد.

به گزارش مازنداصناف، رییس جمهور بارها بر تعیین تکلیف تامین زمین و حمایت بانک ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرده و حتی برای تامین زمین از سوی سازمان ها و سازمان ملی زمین و مسکن ۳۱ شهریور را فرصت نهایی تعیین کرد. اگر چه به گفته وزارت راه و شهرسازی که اعلام کرده است بخش عمده ای از زمین‌های مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن شناسایی و جا نمایی شده است اما آن چیزی که هم اکنون به عنوان مانعی بزرگ در مسیر این طرح نمایان شده، تامین منابع مالی این پروژه است.

این وزارتخانه اعلام کرده است که تامین یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد زمین برای طرح نهضت ملی مسکن نهایی شده است اما بر اساس ماده ۱۰ قانون طرح نهضت ملی مسکن، دستگاه های اجرایی که اراضی مازاد و غیرقابل استفاده دارند، باید به دولت عودت دهند تا در این طرح مورد استفاده قرار گیرد، در این راستا سازمان ملی زمین و مسکن با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طرح کاداستر یا حدنگار را در دستور کار قرار داده است تا شناسایی اراضی مازاد دستگاه های دولت و اراضی که تاکنون اسناد مالکیت آنها به نام دولت داده نشده است، شناسایی و در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

دلیل کُندی طرح نهضت ملی مسکن؛ از عدم همکاری بانک ها تا لجبازی شهرداری ها و تاخیر در صدور پروانه ساخت

فخاری مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه اراضی که در حریم شهرها و متعلق به وزارت راه و شهرسازی بوده نیز با تغییراتی در نوع کاربری به محدوده قانونی شهرها الحاق شده و زیر طرح نهضت ملی مسکن رفته است گفته است که تا کنون ۲۲ هزار هکتار از اراضی موجود خود را در طرح نهضت ملی مسکن استفاده کردیم و ۳۵ هزار هکتار دیگر در دستور کار شورای برنامه ریزی استان قرار دارد که مجموعا کلیات طرح نهضت ملی مسکن معادل ۴ میلیون واحد را پوشش خواهد داد.

اما برخی از سازندگان دلایل دیگری به جزء تامین زمین و عدم همکاری بانک ها برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن مطرح می کنند.

دلیل کُندی طرح نهضت ملی مسکن؛ از عدم همکاری بانک ها تا لجبازی شهرداری ها و تاخیر در صدور پروانه ساخت

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان در پاسخ به این پرسش که دلیل کُندی سرعت ساخت و ساز در طرح نهضت ملی مسکن چیست؟ می گوید: شاید عدم تامین زمین به موقع یکی از دلایل اصلی تاخیر در ساخت و ساز طرح نهضت ملی مسکن باشد. اما باید اذعان کرد که دلایل اصلی آن عدم دادن پروانه ساخت از سوی شهرداری ها است.

وی ادامه داد: در تفاهمنامه ای که در خرداد ۹۹ برای طرح اقدام ملی مسکن امضاء کردیم و بعدها به نام طرح نهضت ملی مسکن تغییر نام پیدا کرد قرار شد ۲۰ هزار واحد مسکونی احداث شود اما تاکنون از این ۲۰ هزار واحد مسکونی حدود ۳۱۰۰ واحد مسکونی تامین زمین شده است.

یک سال از قرارداد نهضت ملی مسکن می گذرد اما هنوز پروانه ساخت نگرفته ایم. با اینکه این طرح مورد حمایت وزارت راه و شهرسازی و اداره کل شهرسازی است اما ما حریف شهرداری نمی شویم

رهبر با بیان اینکه ۲ سال است که تنها ۳۱۰۰ واحد مسکونی تامین زمین شده است اضافه کرد: اما باید عدم هماهنگی و همکاری در دادن پروانه ساخت را به این موضوع اضافه کنیم. باور کنید شاید ۱۶ ماه هم در دادن پروانه ساخت زمان برده باشد. باور کنید یک سال از قرارداد نهضت ملی مسکن می گذرد اما هنوز پروانه ساخت نگرفته ایم. با اینکه این طرح مورد حمایت وزارت راه و شهرسازی و اداره کل شهرسازی است اما ما حریف شهرداری نمی شویم.

دلیل کُندی طرح نهضت ملی مسکن؛ از عدم همکاری بانک ها تا لجبازی شهرداری ها و تاخیر در صدور پروانه ساخت

مسئولان دولت سیزدهم همچنان بر اجرایی کردن وعده تولید چهار میلیون واحد مسکونی تا پایان دولت پافشاری می کنند. این در حالی است که طی ماه های گذشته بارها خبرهایی درباره وجود مشکل از سوی شبکه بانکی منتشر شده است. اما محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در شورای عالی مسکن کشور اعلام کرد که حتماً وعده رئیس‌جمهور برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم محقق خواهد شد و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ساخت واحدهای مسکونی، روش‌های مختلف تأمین مالی مطابق با دهک‌های درآمدی پیش‌بینی شده است. این در حالی است که براساس برخی گزارش ها از ۲۶ بانک و موسسه اعتباری عملکرد چندانی در پرداخت وام به طرح نهضت ملی مسکن ارایه نشده و طبق اعلام مسئولان سهمیه ۶۳ هزار میلیارد تومانی بانک مسکن در پرداخت تسهیلات برای ساخت ۲۱۰ هزار واحد مسکونی به شعب بانک مسکن ابلاغ و اجرای آن آغاز شده است اما ظاهرا رو به اتمام است.

بیشترین سهمیه مربوط به بانک مسکن با ۶۳ هزار میلیارد تومان بود، دو بانک دولتی دیگر هرکدام پرداخت ۴۲ هزار میلیارد تومان را بر عهده گرفتند

پس از تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن ۲۷ بانک و موسسه اعتباری مکلف به پرداخت تسهیلات این طرح شدند. برای هر بانک نیز سهمیه‌ای جداگانه تعیین شد. بیشترین سهمیه مربوط به بانک مسکن با ۶۳ هزار میلیارد تومان بود، دو بانک دولتی دیگر هرکدام پرداخت ۴۲ هزار میلیارد تومان را بر عهده گرفتند. اعداد و ارقام متفاوتی نیز برای دیگر بانک‌ها تعیین شد که از ۳۰ میلیارد تومان تا ۳۹ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود.

بانکها عملکرد چندانی درخصوص پرداخت تسهیلات طرح جهش تولید مسکن ارایه نکرده‌اند. البته حدود یک ماه قبل سهمیه وام دو بانک به بانک مسکن سپرده شده که آن هم رقم چندانی نیست

طی حدود یک سال اخیر و آن‌طور که از صحبت‌های مسئولان شنیده می‌شود بانکها عملکرد چندانی درخصوص پرداخت تسهیلات طرح جهش تولید مسکن ارایه نکرده‌اند. البته حدود یک ماه قبل سهمیه وام دو بانک به بانک مسکن سپرده شده که آن هم رقم چندانی نیست؛ تکلیف یکی از آنها ۷۲ میلیارد و دیگری موظف به پرداخت ۷۵ میلیارد تومان است.
حالا جعفری مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرده که سهم بانک مسکن در اجرای طرح نهضت ملی رو به اتمام است و ما برای تسریع در تکمیل پروژه‌ها به کمک سایر بانک‌ها نیاز داریم.

حال با بی‌میلی بانک‌ها در پرداخت وام‌های بلندمدت به بخش مسکن، آیا می‌توان انتظار داشت فرآیند پرداخت وام به بزرگ‌ترین پروژه دولت سیزدهم تسریع شود؟

در قانون جهش تولید مسکن مقرر شده تا بانک‌ها ۲۰ درصد از منابع تسهیلاتی خودشان را به حوزه مسکن اختصاص دهند. این میزان در سال ۱۳۹۹ تنها ۷ درصد بوده که با تلاش در دو سال اخیر به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است اما متاسفانه بانک‌ها توجه کافی به حوزه مسکن نداشته و همکاری لازم را نکردند

به طوریکه رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه بانک ها در پرداخت تسهیلات حوزه مسکن همکاری نمی کنند گفت: در قانون جهش تولید مسکن مقرر شده تا بانک‌ها ۲۰ درصد از منابع تسهیلاتی خودشان را به حوزه مسکن اختصاص دهند. این میزان در سال ۱۳۹۹ تنها ۷ درصد بوده که با تلاش در دو سال اخیر به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است اما متاسفانه بانک‌ها توجه کافی به حوزه مسکن نداشته و همکاری لازم را نکردند، در حالی که مسکن پیشران اقتصاد کشور بوده و بیش از ۱۳۰ شغل به آن مربوط بوده وافزایش مسکن سازی رونق می‌گیرند.

دلیل کُندی طرح نهضت ملی مسکن؛ از عدم همکاری بانک ها تا لجبازی شهرداری ها و تاخیر در صدور پروانه ساخت

گفته می‌شود اخیرا بانک ملت اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن را بر عهده گرفته و شرکت ساختمانی زیرمجموعه این بانک وارد حوزه ساخت شده است. البته بنا به گفته علیرضا جعفری ـ مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، بانک ملت در حال حاضر به عنوان یکی از بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن به شمار می‌رود.

آخرین وضعیت پروژه نهضت ملی مسکن نیز حاکی از آن است که برای ۱.۷ میلیون واحد زمین اختصاص یافته است. برای ۶۲۱ هزار واحد پروانه صادر شده، ۶۲۲ هزار متقاضی در بانک مسکن افتتاح حساب کرده‌اند و بیش از ۴۳۰ هزار واحد به مرحله فونداسیون رسیده است

آخرین وضعیت پروژه نهضت ملی مسکن نیز حاکی از آن است که برای ۱.۷ میلیون واحد زمین اختصاص یافته است. برای ۶۲۱ هزار واحد پروانه صادر شده، ۶۲۲ هزار متقاضی در بانک مسکن افتتاح حساب کرده‌اند و بیش از ۴۳۰ هزار واحد به مرحله فونداسیون رسیده است. با این وجود علاوه بر انتظار پرداخت آورده به‌موقع از سوی متقاضیان، انتظار می‌رود بانک‌ها در پرداخت وام‌های این پروژه همکاری بیشتری داشته باشند؛ بخصوص آن‌که طبق وعده وزیر راه و شهرسازی، پروژه‌ها در شروع کار با استفاده از وام بانکی پیش برود تا متقاضیان نسبت به این طرح خوشبین شوند. در جدول زیر سهمیه هر بانک در طرح نهضت ملی مسکن مشخص شده است.
به نظر می رسد با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در زمینه رفع مشکل مسکن، ایجاد قرارگاه ملی مسکن که شبانه روز مشکلات ساخت مسکن را بررسی و برای این مهم تصمیم گیری کند، ضروری است و می توان با تشکیل این قرارگاه انتظار داشت که تا حدودی مشکل عدم تامین مالی این پروژه برطرف و با سرعت دادن به تامین زمین و صدور پروانه ساخت وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی محقق شود.

منبع: خبرگزاری بازار

انتهای پیام//


ارسال دیدگاه