مغفول ماندن خودروهای کرایه بین شهری از لیست سهمیه‌بندی تا آخرین خبرها از شیوه سهمیه‌بندی/افزایش نرخ کرایه چالش پیش‌روی میان دولت و رانندگان!

مغفول ماندن خودروهای کرایه بین شهری از لیست سهمیه‌بندی تا آخرین خبرها از شیوه سهمیه‌بندی/افزایش نرخ کرایه چالش پیش‌روی میان دولت و رانندگان!

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">در حالیکه میزان سهمیه سوخت سایر خودروهای شخصی، وانت&zwnj;بارها و تاکسی&zwnj;ها اعلام و به کارت دارندگان این خودروها شارژ شده است؛ اما میزان سهمیه خودروهای عمومی بین شهری گویا از قلم افتاده است. در کنار این مسئله، افزایش 50 درصدی بنزین، کم کم صدای اعتراض رانندگان را بلند و بلندتر خواهد کرد و مطالبه رانندگان برای افزایش نرخ کرایه در ادامه قوت بیشتری خواهد گرفت.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ بنابر اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز آغاز شد.

بر این اساس، قیمت بنزین معمولی سهمیه ای از قرار هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، بنزین معمولی غیر سهمیه ای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و قیمت بنزین سوپر از قرار هر لیتر ۳۵۰۰ تومان اعلام شده است.

مغفول‌ماندن سهمیه سواری‌های کرایه بین شهری از لیست

گفتنی است در این اطلاعیه، در حالیکه میزان سهمیه سوخت سایر خودروهای شخصی، وانت‌بارها و تاکسی‌ها اعلام و به کارت دارندگان این خودروها شارژ شده است؛ اما میزان سهمیه خودروهای عمومی بین شهری گویا از قلم افتاده است؛ البته طبق رصد میدانی، 60 لیتر بنزین در کارت این خودروها شارژ شده است!!!

جدا از عدم اعلام سهمیه میزان سوخت این خودروها، افزایش نرخ کرایه به دلیل افزایش 50 درصدی بنزین از مطالبات جدی رانندگان این خودروها است که تاکنون از سوی دولت برای هیچ یک از این دو ابهام به وجود آمده برای رانندگان، اظهارنظری شفاف اعلام نشده است.

تحمیل هزینه 50 درصدی سوخت به رانندگان سواری‌ای بین شهری

بی‌شک گرانی بنزین اثری مستقیم بر درآمد رانندگان مسافربرهای عمومی بین شهری دارد؛ به طور مثال اگر تمام هزینه‌های جانبی نگهداری این خودروها را از لاستیک و لوازم یدکی گرفته تا بیمه را که هر کدام‌شان طی سالیان اخیر چندین و چندباره افزایش قیمت داشته‌اند و محل گلایه و شکایت رانندگان نیز بوده است کنار بگذاریم، راننده‌ای که در طول یک روز 40 لیتر بنزین مصرف داشته است و در قبال آن، 40 هزار تومان به ازای درآمد متوسط 120 هزار تومان هزینه می‌کرده است؛ اکنون به ازای همان درآمد ثابت، می‌بایست 60 هزار تومان هزینه کند و ضمن آن‌که درآمد روزانه او کاهش پیدا کرده است، هزینه ماهانه او نیز به طور متوسط، 600 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

این حساب و کتاب سر انگشتی که معمولا در این شغل از سوی رانندگان صورت می‌گیرد، آن‌ها را محق افزایش قیمت کرایه می‌کند و با هر چه فاصله گرفتن از آغاز طرح سهمیه بندی و گرانی بنزین، این تقاضا بیشتر و بیشتر و قوت و قوت می‌گیرد.


درخواست افزایش 10 تا 20 درصدی نرخ کرایه بین شهری

 

در همین رابطه رحمت محمدعلی، رئیس اتحادیه سواری کرایه طی گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها درباره افزایش نرخ بنزین و تاثیر آن بر نرخ کرایه سواری‌ها اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که میزان سهمیه بنزین ۴۵ هزار نفر اعضای اتحادیه سواری کرایه که با خودروهای شخصی در جاده‌های بین شهری فعالیت می‌کنند مانند مردم عادی ۶۰ لیتر در ماه در نظر گرفته شده و این در حالی است که رانندگان این اتحادیه ماهانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

وی افزود: در همین راستا ضمن پیگیری برای افزایش سهمیه بنزین رانندگان اتحادیه سواری کرایه، فردا با سازمان راهداری و دیگر دستگاه‌های متولی جلساتی برگزار خواهیم کرد تا در مورد میزان افزایش نرخ کرایه سواری‌ها بحث و بررسی کنیم.

رئیس اتحادیه سواری کرایه ادامه داد: از سال گذشته که بر اساس دستور معاون اول رییس‌جمهور اجازه افزایش نرخ‌ها و قیمت‌ها بدون تایید سازمان حمایت را نداشتیم، ۲۰ درصد نرخ کرایه را از ابتدای امسال با تایید این دستگاه نظارتی افزایش دادیم و در پی افزایش جدید قیمت بنزین حتما باید نرخ هایمان را افزایش دهیم.

محمدعلی گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته اگر سهمیه‌ اصلاح شده برای رانندگان ما کمتر از هزار لیتر باشد باید قیمت کرایه 20 درصد و اگر بین هزار تا ۱۲۰۰ لیتر باشد نرخ کرایه باید ۱۰ درصد افزایش یابد.


هر چند اظهارات رئیس اتحادیه سواری کرایه برای رانندگان این خودروها، کمی امید بخش محسوب می‌شود، اما بعید بنظر می‌رسد طور این حرف‌ها به تدابیر در نظر گرفته شده بچربد و گویا بسته به اظهارات دست و پا شکسته مسئولان، قصدی برای افزایش نرخ کرایه خودروهای بین شهری وجود ندارد و بنا است تا با تعیین میزان سهمیه سوخت برای این ناوگان، به این قائله پایان دهند؛ در حالی که اعلام سهمیه دردی از هزینه تحمیل شده 50 درصدی نرخ سوخت از رانندگان دوا نمی‌کند!

هر چند در این فرصت جای پرداختن به موضوع عدم افزایش نرخ کرایه حمل و نقل کالا نیست و اظهارنظر دولتی‌ها و استدلال‌شان برای این مدعا، ثابت ماندن قیمت گازوئیل اعلام شده است اما باید گفت در این استدلال، سهم بسزای وانت‌بارها و به ویژه نیسان‌بارها در حمل و نقل کالاها دیده نشده است و این امر در ادامه، چالش‌های فراوانی را به همراه خواهد داشت.

میزان سهمیه و نرخ کرایه در هاله‌ای از ابهام/افزایش نرخ با اتحادیه‌های رانندگان است

علی نصیری معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران صبح امروز در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص اینکه آیا با افزایش 50 ردصدی نرخ بنزین، برنامه‌ای برای افزایش نرخ کرایه ناوگان سواری حمل و نقل بین شهری دارید یا خیر؛ اظهار کرد: سازمان حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران هیچ اظهارنظری در خصوص نرخ نمی‌تواند کند.

وی افزود: اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و انجمن‌های رانندگان بین شهری، نرخ را تعیین می‌کنند و باید دید در جلسات خود با سایر ارگان‌ها به چه نتیجه‌ای خواهند رسید.

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران خاطرنشان کرد: البته نرخ کرایه این ناوگان بستگی به تامین سوخت و میزان سهمیه در نظر گرفته نیز دارد که باید دید طی روزهای آتی، چه دستورالعملی اعلام خواهد شد.

نصیری در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص میزان سهمیه بنزین ناوگان سواری بین شهری به شما ابلاغیه‌ای اعلام شده است یا خیر؛ خاطرنشان کرد: تاکنون سهمیه‌ای اعلام نشده است و باید منتظر ماند تا طی روزهای آتی و پس از برگزاری جلسات چه تصمیمی گرفته و بیرون می‌آید.

رمضان بابایی رئیس انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان مسافربری مازندران  طی روز جاری در این رابطه به خبرنگار بلاغ گفت: فعلا افزایش نرخی نخواهیم داشت.

وی افزود: تا اطلاع ثانوی، به هیچ عنوان افزایش نرخی نه در بخش مسافری و نه باری نخواهیم داشت؛ البته هیچ یک از کالاها حق افزایش قیمت ندارند.


رئیس انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان مسافربری مازندران خاطرنشان کرد: طبق اعلامی که در جلسات متعددی که طی این روزها داشتیم، هیچ یک از شرکت‌ها حق بالا بردن نرخ را ندارند.

بابایی بیان کرد: ما  در خصصوص سهمیه بنزین برای رانندگان مجدانه پیگیر هستیم.

وی متذکر شد: در این رابطه چندین جلسه طی روزهای اخیر با فرماندار و استاندار داشتیم و منتظر این هستیم که ببینیم در جلسات کشوری چه خروجی اعلام می‌شود.

* سهمیه سوخت ناوگان سواری کرایه بین‌شهری بر اساس پیمایش و جابه‌جایی مسافر

لحظاتی قبل و در حین تنظیم این گزارش، داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور طی گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها با بیان اینکه در مصوبه سهمیه‌بندی سوخت، ناوگان سواری کرایه بین‌شهری مغفول مانده بود، گفت: مقرر شد سهمیه این ناوگان بر اساس پیمایش و صورت‌وضعیت تا 2 ماه آینده عملیاتی شود.

نظر وزارت کشور و وزارت نفت این است که اختصاص سوخت به ناوگان سواری کرایه، بر اساس پیمایش باشد؛ ما هم با این موضوع موافق هستیم تا ناوگان به اندازه‌ای که «حرکت می‌کند» و «مسافر جابه‌جا می‌کند» سهمیه سوخت دریافت کند تا مبادا از این ناوگان به عنوان وسیله شخصی استفاده شود.


* نصب سامانه پیمایش روی ناوگان سواری کرایه تا 2 ماه آینده

باقرجوان بیان کرد: مقرر شد سامانه نشان‌دهنده پیمایش روی ناوگان سواری کرایه بین‌شهری نصب شود از سوی دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی مسافری جاده‌ای موظف به اخذ صورت وضعیت هستند بنابراین با نصب این سامانه و بررسی صورت وضعیت، مشخص می‌شود که این ناوگان چه میزان پیمایش داشته است و چه میزان از این پیمایش در خدمت جابه‌جایی مسافر بوده است و بدین ترتیب بر اساس این پیمایش، این ناوگان سوخت سهمیه‌ای دریافت می‌کنند.
مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اضافه کرد: در حال حاضر 35 هزار دستگاه سواری کرایه پلاک عمومی با متوسط سن 6 سال در کشور داریم.

* سهمیه سوخت موقت 2 ماهه برای ناوگان سواری کرایه بین‌شهری

وی اظهار داشست: در جلسه روز گذشته مقرر شد فعلاً برای دو ماه سهمیه‌ای برای ناوگان سواری کرایه بین‌شهری ‌اختصاص یابد تا این ناوگان بتواند فعلاَ کار خود را انجام دهند، در این دو ماه هم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای موظف است مقدمات نصب سیستم کنترل‌کننده پیمایش این ناوگان را آماده و روی ناوگان نصب کند.
باقرجوان اظهار داشت: این دستگاه تشخیص پیمایش دستگاهی ساده است که به راحتی روی ناوگان نصب می‌‌شود، از سوی دیگر سامانه صورت وضعیت مسافر هم برخط است و مشکل خاصی در این حوزه نداریم. 

* اختصاص سهمیه چندروز پایانی آبان و آذر تا چند روز آینده

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: روز گذشته این مصوبات انجام شد و فعلاً سهمیه این چند روز باقی‌مانده آخر ماه هم به اضافه آذر ماه برای ناوگان سواری بین‌شهری اختصاص می‌یابد.
باقرجوان تأکید کرد: فعلاً چون  رقم سهمیه مشخص نشده است عددی اعلام نمی‌کنیم اما قطعاً میزان سهمیه به اندازه‌ای خواهد بود که ناوگان عمومی جاده‌ای سواری کرایه کمبود نداشته باشد.


با این وجود، دولت با وجود حاشیه‌های متعدد متاثر از این گرانی، فعلا سرش مشغول خواباندن این قائله است و تمام انرژی‌اش صرف ایجاد آرامش و اغنای افکار عمومی است و تصمیم‌گیری در این خصوص، ظاهرا در الویت‌های بعدی قرار دارد.

با وجود اعلام تصمیم دولت برای سهمیه ناوگان کرایه بین شهری، اما چالش و مطالبه اصلی رانندگان افزایش نرخ کرایه است و باید منتظر بمانیم تا ببینیم دولت برای این مطالبه چه راهکاری را در پیش خواهد گرفت؟!
امیدواریم که سنگینی این گرانی را روی دوش رانندگان بین شهری نیندازند!!!!

گزارش از مجتبی قربانی

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه