حمایت قاطع دولت؛ تنها راه برون رفت صنوف از رکود فعلی
اختصاصي/يادداشت رئيس اتاق اصناف بابل

حمایت قاطع دولت؛ تنها راه برون رفت صنوف از رکود فعلی

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">صنوف تولیدی کوچک و متوسط برای خروج از رکود فعلی، به نقدینگی و تسهیلات ارزان نیاز شدید دارند، فقط دولت این توان و امکانات را دارد&nbsp; این خواسته بحق آنها را برآورده سازد و با تعدیل مالیات و ارائه تسهیلات ارزان قیمت، زمینه را برای خارج شدن بازار از رکود فعلی مهیا سازد.<br /> </span></p>

به گزارش خبرنگار مازند اصناف؛ حسین لعلی رئیس اتاق اصناف بابل در یادداشتی به بیان عمده ترین مشکلات حال حاضر اصناف و تولیدی ها در استان و کشور پرداخت و تصریح کرد: تنها راه برون رفت صنوف تولیدی کوچک و متوسط  از رکود فعلی،حمایت قاطع دولت از آن هاست.

بر اساس این گزارش، در این یادداشت آمده است:


صنوف تولیدی کوچک و متوسط برای خروج از رکود فعلی، به نقدینگی و تسهیلات ارزان نیاز شدید دارند، فقط دولت این توان و امکانات را دارد  این خواسته بحق آنها را برآورده سازد و با تعدیل مالیات و ارائه تسهیلات ارزان قیمت، زمینه را برای خارج شدن بازار از رکود فعلی مهیا سازد.
 
 نحوه اخذ فعلی مالیات به اصلی ترین دغدغه بازاریان تبدیل شده است و فشار زیادی که از ناحیه مالیات مشاغل و مالیات بر ارزش افزوده به  اصناف  وارد می شود ادامه فعالیت را برای بازاریان سخت تر نیز کرده است.


کارشناسان بر این عقیده اند مالیات تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی برای اصناف اصلاً منطقی نیست و برگه تشخیصی که برای بازاریان صادر می شود متاسفانه چندین برابر مالیات اصلی می باشد؛ این روند، فشار زیادی به اصناف وارد کرده است که باید در این زمینه تجدید نظر اساسی شود تا بازاریان بتوانند به فعالیت ادامه دهند.


درکشورمان بیش از 3 میلیون واحد صنفی وجود دارد که از مجموع این واحدها 630 هزار  واحد صنفی تولیدی کوچک و متوسط هستند؛ این واحدها هم دررشد تولید و اقتصاد کشور و هم در کاهش نرخ بیکاری می توانند نقش بسزایی داشته باشند.

 در حال حاضر کاهش شدید نقدینگی و کاهش سقف تولید در بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط از مشکلات اصلی این واحدها می باشد که دولت تلاش زیادی دارد به سمت جهانی شدن پیش برود.

برای رسیدن به این هدف مهم، دولت  باید دو طرح و برنامه  مهم را به اجرا در آورد. اولاً  با تقویت نقدینگی و نوسازی و بهسازی ابزارآلات واحدهای تولیدی، نسبت به افزایش تولید با کیفیت، گامهای بلند و  بایسته ای بردارد، ثانیاً باید برای واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، وام های کم بهره لحاظ نماید. 

تا زمانی که تسهیلات بانکی واحدهای تولیدی به نرم جهانی نرسد یا نزدیک نشود امکان افزایش تولید و خارج شدن از رکود فعلی بسیار بعید به نظرمی رسد؛ دراکثر کشورها، برای تولید کننده تسهیلات با بهره 2.5 درصد لحاظ می گردد ولی در کشورمان برای تولید کننده تسهیلات با بهره بانکی بالای 25 درصد لحاظ می شود!

تا زمانی که تسهیلات بانکی واحدهای تولیدی کشورمان 10 برابر دیگر کشورهاست نباید از تولید کننده داخلی انتظارداشته باشیم با تولید کننده خارجی رقابت کند؟!

از منظردیگر با تسهیلات فعلی، تولید کنندگان  داخلی به هیچ وجه نمی توانند از رکود فعلی  خارج شوند؛ باید سیاست های اقتصادی کشور بر مبنای حمایت از بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط تنظیم و تبیین شود.

اگر می خواهیم محصولات تولیدی داخل کشور به راحتی به  بازارهای جهانی راه پیدا کند؛ دولت باید با اتخاذ تصمیماتی، به واحدهای تولیدی مساعدت جدی کند و با تعیین تسهیلات بانکی با بهره 2.5 تا 4 درصد، زمینه را برای تقویت صنوف تولیدی فراهم آورد.

  امیدواریم مسئولان ارگان های اجرایی برای رفع مشکلات اساسی واحدهای صنفی کشور چاره ای اساسی بیاندیشند و با استفاده  از نقطه نظرات   کارشناسان اتاق اصناف کشور، زمینه را برای تبیین قانونی جامع برای رفع مشکلات اصناف فراهم سازند.


                                                                                                                       با تقدیم احترام 

                                                                               حسین لعلی رئیس اتاق اصناف بابل


ارسال دیدگاه