فعالیت محدود معادن در بابل/ تامین ماسه از بستر رودخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی
سرپرست اداره صنعت و معدن بابل خبر داد

فعالیت محدود معادن در بابل/ تامین ماسه از بستر رودخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی

<p><span style="font-size: larger;">سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت بابل گفت: فعالیت معادن در این شهرستان به لحاظ وضعیت زمین&zwnj;شناسی و پوشش گیاهی بسیار محدود است.</span></p>

به گزارش مازنداصناف فضل‌الله بهمنی بعد از ظهر امروز در مراسم گرامی‌داشت روز ملی صنعت اظهار کرد: نام‌گذاری دهم تیر ماه به عنوان روز صنعت و معدن فرصت مناسبی است تا به مهم‌ترین موتور محرکه اقتصاد یعنی بخش صنعت توجه ویژه شود زیرا این بخش عامل مولد اشتغال پایدار و افزایش تولید ناخالص ملی بوده و در درآمد سرانه کشور نقش بسزایی دارد.

وی افزود: در شهرستان بابل سه شهرک صنعتی بابل‌کنار، بندپی‌شرقی و منصورکنده و سه ناحیه صنعتی لاله‌آباد، کاردیکلا و درونکلا فعالیت دارند.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بابل تصریح کرد: این شهرستان با صدور پروانه بهره‌برداری برای 504 فقره با سرمایه‌گذاری 2 هزار و 743 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای 7 هزار و 325 نفر توانست در صدور پروانه رتبه دوم استان، در بخش سرمایه‌گذاری رتبه چهارم استان و در حوزه اشتغال رتبه سوم استان را به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به صدور جواز تاسیس در این شهرستان، تصریح کرد: تعداد صدور جواز تاسیس 576 فقره با سرمایه‌گذاری 10 هزار و 677 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای 11 هزار و 958 نفر توانست در صدور جواز تاسیس رتبه نخست استان، در بخش سرمایه‌گذاری رتبه چهارم و در حوزه اشتغال رتبه سوم استان را کسب کند که سهم شهرستان بابل در تعداد صدور جواز تاسیس 15 درصد، سرمایه‌گذاری هفت درصد و اشتغال بیش از 11 درصد بوده است.

بهمنی کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را از عمده‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و معدنی برشمرد و یادآور شد: باید واسطه‌های عرضه کالا حذف شده و ساماندهی این حوزه انجام گیرد.

این مسئول خواستار احداث شعبه بانک صنعت و معدن در شهرستان بابل شد و خاطرنشان کرد: بیش از 550 واحد صنعتی در بابل فعالیت دارند که تعدادی از آنها زیر تملک بانک‌ها قرار گرفته است که باید در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه باید برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی که نبض اقتصاد هستند تدابیر درستی اتخاذ شود، ادامه داد: نجات هر واحد تولیدی گامی مثبت در رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.  

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بابل از تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به منظور بررسی و تبادل نظر و حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی خبر داد.

بهمنی با اشاره به اینکه با وجودی که شهرستان بابل در بخش معدن با مشکلاتی مواجه است اما کارهای خوبی نیز انجام شده است، یادآور شد: فعالیت معادن در این شهرستان به لحاظ وضعیت زمین‌شناسی و پوشش گیاهی بسیار محدود است و به سبب نبود زیرساخت‌های مناسب امکان فعالیت گسترده معدنی وجود ندارد.

این مسئول افزود: از سه معدن موجود در شهرستان، دیوا و گلیران ماده معدنی زغال‌سنگ و معدن لمسوکلا واریزه‌کوهی است.

بهمنی گفت: در زمینه تولید شن و ماسه نیز به سبب عدم وجود راه دسترسی مناسب و مسافت زیاد هیچ معدن واریزه‌کوهی در منطقه وجود ندارد و ماسه تنها از بستر رودخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی تامین می‌شود.


فارس


ارسال دیدگاه