مازند اصناف پایگاه اطلاع رسانی اصناف مازندران mazandasnaf.ir مازند اصناف پایگاه اطلاع رسانی اصناف مازندران fa http://mazandasnaf.ir/KS-Images/KS_Logo.jpg مازند اصناف پایگاه اطلاع رسانی اصناف مازندران mazandasnaf.ir 190 59 مازند اصناف پایگاه اطلاع رسانی اصناف مازندران © 1390 پایگاه اطلاع رسانی اصناف مازندران. تمامی حقوق محفوظ است. ashkepaeiz61@chmail.ir ******gole_narges0012@yahoo.com ashkepaeiz61@chmail.ir ******gole_narges0012@yahoo.com - تهیه کتاب احکام کسب و کار و تجارت سازمان بسیج اصناف، تا قبل از نیمه اردیبهشت امسال کتاب آموزش احکام کسب و کار و تجارت(فقه و بازار) را تهیه و توزیع خواهد کرد. به گزارش مازند اصناف، غلامرضا حسن پور گفت: با توجه به تفاهم نامه امضا شده بین بسیج اصناف کشور، اتاق اصناف ایران و هیئت عالی نظارت تنظیم که در پایان سال گذشته انجام و به استان های سراسر کشور نیز ابلاغ شد، برای آموزش های فقه و بازار، مقرر شد این سازمان پیگیری لازم در خصوص تهیه کتاب هایی در موضوع مورد اشاره را انجام دهد. وی با اشاره به اینکه مراحل اولیه آن از جمله فهرست بندی آماده شده و نیمه اول اردیبهشت جهت توزیع آماده می شود، افزود: در این تفاهم نامه مقرر شد از نیمه اول اردیبهشت امسال تمام کسبه محترم جهت اخذ جواز کسب و یا تمدید آن، آموزش های احکام کسب و کار و تجارت را به مدت شش ساعت با نظارت بسیج اصناف شهرستان ها فرا گیرند. جانشین رئیس سازمان بسیج اصناف کشور ادامه داد: کتاب مورد اشاره تحت نظارت محمد رضا فلاح زاده و به کوشش موسسه پژوهش های کاربردی راه اهل بیت تهیه خواهد شد که شامل مسائل روز مره اصناف و بازار خواهد بود. حسن پور با بیان اینکه این کتاب توصط انتشارات زینی منتشر می شود، اظهار داشت: در مقدمه کتاب نیز آداب کسب و کار از دید قرآن و روایات، جهت مطالعه عموم اصناف و بازاریان منتشر می شود. انتهای پیام/ بسیج اصناف http://mazandasnaf.ir/News/17877/-تهیه-کتاب-احکام-کسب-و-کار-و-تجارت.html 1394-02-29 19:29:01 گرانفروشی و جرایم آن گران فروشی عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمات به بهایی بیش از نرخ های تعیین شده به وسیله مراجع قانونی ذیربط، عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت گذاری و انجام دادن هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار گردد. به گزارش خبرنگار مازند اصناف طبق ماده 57 موضوع تخلفات و جریمه های قانون نظام صنفی، گران فروشی عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمات به بهایی بیش از نرخ های تعیین شده به وسیله مراجع قانونی ذیربط، عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت گذاری و انجام دادن هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار گردد. بر اساس این گزارش، جرایم مرتکبین این تخلف صنفی با در نظر گرفتن دفعات تکرار آن در طول سال به شرح ذیل است: متخلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارده به خریدار یا مصرف کننده در مرتبه اول به دو برابر مبلغ گران فروشی و در مرتبه دوم به چهار برابر مبلغ گران فروشی جریمه می گردد. - در مرتبه سوم به شش برابر مبلغ گران فروشی جریمه می شود و علاوه بر پرداخت جریمه، پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو هفته نصب می گردد. - در مرتبه چهارم به هشت برابر مبلغ گران فروشی جریمه می شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت یک ماه نصب می گردد. - در مراتب پنجم و مراتب بعدی به ده برابر مبلغ گران فروشی جریمه می شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو ماه نصب می شود. همچنین به مدت شش ماه پروانه کسب وی تعلیق و محل کسب متخلف تعطیل می گردد. انتهای پیام/ حسن قربان زاده ساروی http://mazandasnaf.ir/News/20545/گرانفروشی-و-جرایم-آن.html 1394-06-09 12:11:01 تابلوی عجیب بر سردر مغازه مرشد چلویی! روزی مرحوم مرشد چلویی (کاسب معروف و مومن) خدمت جناب شیخ رجبعلی خیاط رسید و از کسادی بازارش گله کرد و گفت وضع ما خیلی خوب بود... به گزارش مازند اصناف؛ یکی از مهمترین صفات انسانی رعایت انصاف نسبت به همگان و در همه حالات است. انصاف داشتن نه تنها دستور دین است بلکه عقل و انسانیت نیز حکم می کنند که نسبت به دیگران حتی پیروان سایر ادیان انصاف داشته باشیم. در خرید و فروش و تجارت نیز یکی از آداب، رعایت انصاف است. یعنی باید طوری رفتار کنیم که دوست داریم همانگونه با ما رفتار کنند. جالب است که واژه انصاف از نصف گرفته شده لذا معنایشاین است که باید هر دو طرف سود ببرند نه اینکه یکی سود ببرد و دیگری ضرر کند! رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: مَن واسَى الفَقيرَ و َأَنصَفَ النّاسَ مِن نَفسِهِ فَذلِكَ المُؤمِنُ حَقّا. هركس به نيازمند كمك مالى كند و با مردم منصفانه رفتار نمايد چنين كسى مؤمن حقيقى است. (خصال ص ۴۷ ، ح ۴۸) *** سه نکته: * چقدر سود روی کالایمان بکشیم؟ در خصوص میزان سود شرعی بعضا شنیده می شود که می گویند باید ۱۰ یا ۲۰ درصد سود روی اجناس کشید. حال آنکه مطابق احکام شرعی و فتاوای فقها شرع مقدس اسلام سود مشخصی را تعیین نکرده بلکهتنها یک چیز را خواسته است: انصاف . در فتاوا هم آمده که فروشنده باید در میزان سودش رعایت انصاف را بکند. حالا ممکن است در یک صنف سود ۱۰ درصد انصاف باشد و در صنف دیگر ۲۰ یا ۳۰ یا ۴۰. این بع عُرف و تشخیص عموم مردم و شرایط مشاغل مختلف مربوط می شود. ** بهترین اعمال چیست؟ رعایت انصاف آنقدر مهم است که امام صادق(ع) مى فرماید: بالاترين اعمال سه چيز است: رعايت انصاف نسبت به مردم تا آنجا كه هر چه براى خود دوست دارى براى آنان نيز دوست بدارى. مواسات نمودن با برادرت در مال، ياد خدا در هر حال... (بحار، ج ۶۶، ص۳۱) *** تابلوی عجیب بر سردر مغازه مرشد چلویی در کتاب کیمیای محبت حکایت جالبی به شرح زیر نقل شده است: روزی مرحوم مرشد چلویی (کاسب معروف و مومن) خدمت جناب شیخ رجبعلی خیاط رسید و از کسادی بازارش گله کرد و گفت وضع ما خیلی خوب بود، روزی سه چهار دیگ، چلو می فروختیم و مشتری ها فراوان بودند، اما یکباره اوضاع زیر و رو شد و مشتری ها یکی یکی پس رفتند، کارها از سکه افتاد و اکنون روزی یک دیگ هم مصرف نمی شود! شیخ تاملی کرد و گفت: تقصیر خودت است که مشتری ها را رد می کنی! مرشد گفت: من کسی را رد نکرده ام و حتی از بچه ها هم پذیرایی می کنم و نصف کباب به آنها می دهم. شیخ گفت: آن سید کی بود که سه روز غذای نسیه خورده بود، بار آخر شاگردت او را هل داد و از در مغازه بیرون کرد؟! مرشد سراسیمه از نزد شیخ بیرون آمد و شتابان در پی آن سید راه افتاد او را یافت و از وی عذر خواست و پس از آن تابلویی بر در مغازه اش نصب کردن و روی آن نوشت: نسیه و وجه دستی داده می شود (حتی به جنابعالی) بقدر قوّه! تراز http://mazandasnaf.ir/News/21756/تابلوی-عجیب-بر-سردر-مغازه-مرشد-چلویی!.html 1394-08-14 12:10:01 داستان وفای به عهد فوق العاده پیامبر(ص) در آیه ۱۲ همین سوره نیز به مسلمانان دستور می دهد که وفادار باشند ولی بدانند اگر آنان پیمان شکستند دیگر پیمانی در کار نیست و با آنان به شدت برخورد کنید. به گزارش مازنداصناف در آیات ابتدایی سوره مبارکه نساء به مساله ارث به تفصیل می پردازد (که به بخش هایی از آن در یادداشت های گذشته اشاره شد) و سپس در آیه ۳۳ این سوره بار دیگر به این موضوع اشاره می نماید. این آیه در حقیقت خلاصه ای از احکام ارث است كه در آيات سابق در مورد خويشاوندان و نزديكان بيان شد و مقدمه اى است براى حكمى كه به دنبال آن بيان می شود. آن حکم نیز وفای به عهد و دادن سهم الارث آنهایی است که نصیبی دارند یا با آنها پیمان بسته شده است. در آیه ۳۳ سوره نساء می خوانیم: وَ لِكُلٍّ جَعَلْنا مَوالِيَ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ الَّذِينَ عَقَدَتْ أَيْمانُكُمْ فَآتُوهُمْ نَصِيبَهُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلى كُلِّ شَيْ ءٍ شَهِيداً. و از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان و كسانى كه با آنان پيمان بسته ايد، برجا گذاشته اند، براى هر يك وارثانى قرار داده ايم، پس سهم آنان را (از ارث) بپردازيد، زيرا كه خداوند بر هر چيز، شاهد و ناظر است. *** سه نکته: * پیمان جالبی به نام ضمان جریره مقصود آیه از اینکه فرمود سهم الارث آنهایی که با ایشان پیمان بسته اید بدهید چیست؟ احتمالی که به مفهوم آیه نزدیکتر است پیمان ضمان جریره می باشد. این پیمان برای قبل از اسلام است و اسلام آن را اصلاح نمود. کار اینچنین بود که دو نفر با هم قرار می گذاشتند که در همه امور مانند برادر هوای هم را داشته باشند و کمک هم باشند و در عوض هریک از دنیا رفتند دیگری از او ارث ببرد. اسلام این پیمان را تایید کرد ولی گفت این فرد به شرطی ارث می برد که طبقات فامیلی وجود نداشته باشند يعنى اگر خويشاوندى باقى نماند او ارث می برد. ** تبیین سیاست خارجی مسلمانان در خصوص پیمان با کفار بحث وفای به عهد و پیمان از چمله موضعات بسیار حائز اهمیت و مورد تاکید دین مبین اسلام است تا جایی که مسلمانان موظفند به عهد و پیمان خود حتی با کفار پایبند باشد و حق عهدشکنی ندارند. البته این وفای به عهد تا زمانی است که آنها (کفار و مشرکین) به تعهدات خود پایبند باشند. قرآن کریم در آیات فراوانی به این مساله پرداخته است از جمله در آیه ۷ سوره توبه می فرماید: مگر با آنان که در نزدیکی مسجد الحرام پیمان بستید تا آنان به پیمان خود وفادارند، شما نیز وفادار باشید. همانا خداوند پرهیزکاران را دوست می دارد. در آیه ۱۲ همین سوره نیز به مسلمانان دستور می دهد که وفادار باشند ولی بدانند اگر آنان پیمان شکستند دیگر پیمانی در کار نیست و با آنان به شدت برخورد کنید. حتی در آیه ۱۳ سوره توبه در توبیخ کسانی که به فرمان آیه قبلی عمل نکرده و در برابر پیمان شکنی کفار منفعل عمل می کنند می فرماید: چرا با گروه پیمان شکن نبرد نمی کنید!؟ *** وفای به عهد فوق العاده پیامبر(ص) خلف وعده و پیمان شکنی در روزگار ما متاسفانه رواج زیادی یافته به گونه ای که بسیاری از مردم و حتی مسئولان در امور مختلف به وعده های خود عمل نمی کنند. فروشنده (اعم از شرکت های بزرگ و فروشندگان خُرد) به زمانی که برای تحویل کالا وعده داده بی توجه است؛ صنعت کار به وعده هایش اهمیت نمی دهد؛ مسئول به آنچه وعده داده و بعضاً با همان رأی هم آورده بی توجه است و... این در حالی است که ما خود را پیرو پیامبری می دانیم که نقل می کنند در کنار سنگی با شخصی وعده دیدار گذاشتند. آفتاب بالا آمد، هوا بسیار گرم شد و او نیامد. اصحاب گفتند حداقل در سایه بایستید ولی حضرت فرمودند: من با او در اینجا وعده دیدار دارم و تا او نیاید از اینجا حرکت نخواهم کرد. منبع: تراز http://mazandasnaf.ir/News/19554/داستان-وفای-به-عهد-فوق-العاده-پیامبر(ص).html 1394-04-31 23:53:01 حکم شرعی خوردن نذری اقلیت های دینی نکته جالب دیگر در خاطره فوق این بود که ناقل می گوید آقا در خانه ارامنه، آب، چایی، شربت، شیرینی و میوه را خوردند اما بعضی از دوستان نخوردند! به گزارش مازند اصناف؛ گاهی ممکن است یک رفتار نامناسب موجب دلسردی و نارحتی و حتی دین گریزی عده ای از مردم شود و بر عکس یک رفتار درست و البته بر پایه چهارچوب های دینی می تواند گروهی را علاقمند به دین نماید. ما غالبا نسبت به این ریزه کاری ها دقت نداریم. خیلی از خانواده های متدین برخورد نامناسبی با خانواده های غیر متدین دارند که این رفتارشان نه تنها اثری در آن خانواده ها ندارد بلکه نتیجه معکوس خواهد داشت. یکی از مسائل شرعی که در این ایام ممکن است مورد ابتلای خیلی از ما باشد خوردن یا نخوردن نذری افراد غیر مسلمان است. خیلی از خانواده های مسیحی و ارمنی در این روزها اقدام به تهیه و پخش نذری می کنند. تکلیف ما چیست؟ بخوریم یا نخوریم؟ در رساله اجوبة الاستفتائات مقام معظم رهبری آمده است: س: اينجانب در محله ارامنه مسئوليت هيئت را به عهده دارم و در خصوص نذورات مبالغى بابت كشتن گوسفند دريافت مى كنم. سوالم این است كه در خصوص گوسفند نذرى فرقى بين مسلمان ها و اقليت هاى دينى دارد يا خير؟ ج) اگر پول به شما بدهند و شما را مخيّر كنند، اختيار دست شماست. هر گوسفندى را كه خواستيد بخريد و ذبح شرعى بكنيد؛ و نسبت به گوسفند نذرى فرقى بين اقليت هاى دينى و مسلمين نيست ولى اگر اقليت ها خودشان گوسفند را ذبح كنند، ذبيحه آنها (مثل ساير غير مسلمان ها) حلال نيست. *** سه نکته: * خوردن نذری اقلیت های دینی مطابق فتوای مذکور هیچ اشکالی در خوردن غذا یا شربت نذری اقلیت های دینی نیست. در خصوص گوسفند نیز چه بهتر که با رعایت ادب واحترام از آنها درخواست کنیم هزینه آنرا بپردازند تا در جای مناسب و به روش اسلامی ذبح گردد. ** امروز فهمیدم که علی (ع) کیست! یکی از همراهان رهبر انقلاب چندی پیش اقدام به نقل خاطره یکی از دیدارهای معظم له از خانواده شهدای ارامنه را نمود که نشان می دهد رفتار صحیح ما چقدر می تواند اثر مثبت داشته باشد. در بخشی از این خاطره آمده است: ... مادر شهید به رهبر انقلاب گفت: آقا! حالا که منزل ما هستید، من می توانم جمله ای به شما عرض کنم؟ آقا گفت: بفرمایید، من آمدم این جا که حرف شما را بشنوم. گفت: ما هر چند با شما از نظر فرهنگ دینی فاصله داریم، اما در روضه هایتان شرکت می کنیم؛ ولی خیلی مواقع داخل نمی آییم. روز عاشورا و تاسوعا، به دسته های سینه زنی، شربت می دهیم و می آییم توی دسته هایتان می نشینیم؛ ظرف یک بار مصرف می گیریم که شما مشکل خوردن نداشته باشید. توی مجالس شما شرکت می کنیم و بعضی از حرف ها را می شنویم. من تا الآن بعضی چیزها را نمی فهمیدم. می گفتند: مسلمان ها یک رهبری داشتند به نام علی (ع) که دستش را بستند و ۲۵ سال حکومتش را غصب کردند؛ نمی فهیمدم یعنی چی! می گفتند: آخر شب، نان و خرما می گذاشت روی کولش می رفت خانه یتیمان که این را هم نمی فهمیدم؛ ولی امروز فهمیدم که علی (ع) کیست؛ امروز با ورود شما به منزلمان، با این همه گرفتاری ای که دارید، وقت گذاشتید و به خانه منِ غیر دین خودتان تشریف آوردید. کشیش محله ما هم به خانه ما نیامده است! شما رهبر مسلمین هستید. من فهمیدم علی (ع) که خانه یتیم هایش می رفت، چه قدر بزرگ است. *** درس بزرگ رهبر انقلاب در دیدار با خانواده ارامنه نکته جالب دیگر در خاطره فوق این بود که ناقل می گوید آقا در خانه ارامنه، آب، چایی، شربت، شیرینی و میوه را خوردند اما بعضی از دوستان نخوردند! و جالب تر اینکه رهبر انقلاب وقتی به دفتر خودشان رفتند آن عده را صدا زده و فرمودند: این کار چه بود که شما کردید؟ ما مهمان این خانواده بودیم. وقتی خانه شان رفتیم، چرا غذایشان را نخوردید؟ این اهانت به آنها محسوب می شود. نمی خواستید [بخورید]، داخل نمی آمدید ! تراز http://mazandasnaf.ir/News/21343/حکم-شرعی-خوردن-نذری-اقلیت-های-دینی.html 1394-07-25 19:46:01 دو عملی که سنگین ترینِ اعمال در ترازوی قیامتند در چند جای قرآن به یک خاصیت دیگر ترازو نیز اشاره شده است. آن خاصیتی که می تواند انسان را به قعر جهنم رهنمون سازد! به گزارش مازند اصناف؛ انسان موجودی است ارزش سنج، بدین معنا که به صورت ناخودآگاه ترازویی در وجود خویش دارد و همه کارها را قبل از انجام می سنجد. ترازوی درونی انسانها عقل آنهاست. در اغلب مردم این ترازو به گونه ای تنظیم شده که تنها مادیات را سنجش می کند! برای مثال وقتی به مغازه ای می رویم و جنسی را قیمت می کنیم و بعد سراغ مغازه بعدی می رویم در واقع در حال سنجش قیمت ها هستیم تا با خرید جنس ارزان تر و پرداخت پول کمتر نفع بیشتری ببریم. عده اندکی هم هستند که زرنگ ترند! آنها با یک سنجش بزرگ تر و عاقبت اندیشی یافته اند که کل دنیا در برابر آخرت مانند یک جنس گرانِ کم ارزش و بُنجل است! لذا ترازوی سنجش خود یعنی عقلشان را در خصوص سنجش معنویات فعال کرده اند. در آیه ۸ از سوره اعراف می خوانیم: وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. در آن روز، وزن کردن به حق خواهد بود؛ آنها که ترازويشان سنگين است رستگارانند. *** سه نکته: * وای بر آنهایی که هنگام عرضه کالا از پیمانه کم می گذارند! در چند جای قرآن به یک خاصیت دیگر ترازو نیز اشاره شده است. آن خاصیتی که می تواند انسان را به قعر جهنم رهنمون سازد! اگر فروشندگان مواقب نباشند و در کسب و کارشان دچار کم فروشی و کیل و پیمانه های نادرست گردند عاقبت بسیار سختی در انتظارشان خواهد بود. در سوره مطففین می فرماید وای بر کسانی که هنگام خرید حقشان را کامل می گیرند ولی هنگام عرضه کالا و فروش از پیمانه و ترازو کم می گذارند! آیا آنها گمان نمى کنند که در روز عظیمى برانگیخته خواهند شد!؟ (آیات ۱ تا ۴ سوره مطففین) ** ماجرای یکی ها و ده تایی های روز قیامت چیست!؟ خدا بهترین فروشنده است. می فرماید تو یک عمل نیک بیاور من ده برابر پاداش می دهم. تازه در بعضی اعمال هفتصد برابر و حتی بیشتر هم پاداش می دهند! اما در عوض می فرماید اگر برعکس شد در برابر یک خطایت فقط یک عقوبت می کنم. لذا امام سجاد (ع) فرمودند وای بر کسی که یکی هایش در روز قیامت از ده تایی هایش سبقت بگیرد! گفتند مقصود چیست؟ حضرت به آیه ۱۶۰ سوره انعام اشاره کردند. (که می فرماید هرکس کار نیک کند ده برابر پاداش دارد و کار سیئه تنها یک عقوبت.) *** دو عملی که سنگین ترینِ اعمال در ترازوی قیامتند در کتاب ارزشمند منازل الاخره اثر شیخ عباس قمی (ره)، در باب مواقف پس از مرگ و زمان سنجش اعمال و میزان انسانها آمده است: بدانكه برای سنگین كردن میزان اعمال (در روز قیامت) شاید هیچ عملی مثل صلوات بر حضرت رسول و آل آن جناب (ص) و مثل حسن خلق نباشد. http://mazandasnaf.ir/News/23307/دو-عملی-که-سنگین-ترینِ-اعمال-در-ترازوی-قیامتند.html 1394-10-27 14:07:01 فتوای مشکل آیت الله سیستانی در مساله رهن و اجاره+ راه چاره مقلدین در اجاره نامه های امروزی شرط بیان شده در فتاوای فوق رعاتی شده است لکن خود مستاجرین و صاحبخانه ها نیز باید با نیت صحیح وارد معامله شوند... به گزارش مازند اصناف؛ یکی از معاملات مرسوم در بنگاه های معاملات ملکی و در بین عده زیادی از مردم کشورمان معامله ای است بنام رهن و اجاره منزل مسکونی. به این شکل که مبلغی برای اجاره بهای منزل تعیین می شود و مقداری نیز به عنوان رهن در اختیار صاحب منزل قرار می دهند. این نوع معاملات چند فرض دارند که متاسفانه در فرض رایج آن ربا و حرام است. البته بحمدالله قراردادهای جدید تنظیم شده توسط بنگاه های املاک از لحاظ جمله بندی و متن صحیح اند ولی بایستی نیت معامله کنندگان نیز اصلاح شود وگرنه...! حال سؤال اینجاست که چگونه باید این معاملات را تنظیم نمود تا ربا و حرام نشود؟ به عبارت دیگر رهن کامل صحیح و شرعی کدام است؟ همه مراجع (بجز آیت الله سيستانى): راه صحيح آن است كه از اول به عنوان اجاره قرارداد بسته شود؛ به طورى كه مالك، خانه خود را تا مدت مشخص به مبلغ معينى، به مستأجر اجاره دهد و شرط كند كه مستأجر مبلغى را به او قرض دهد. اما اگر اول به عنوان قرض، پول را به صاحبخانه دهد -به شرط آنكه خانه را به كمتر از قيمت اجاره دهد- ربا و حرام است. (امام، استفتاءات، ج ۲ اجاره، س ۳۵ ؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج ۳، م ۷۹۸ ؛ تبريزى، استفتاءات، س ۱۲۰۱ ؛ مكارم، استفتاءات، ج ۲، س ۸۳۰ ؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۱۰۷ ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س ۱۶۶۲ ؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۱۲۰۵ ؛ بهجت، توضيح المسائل، متفرقات، م ۶ ؛ دفتر: نورى.) تنها آیت الله سيستانى نظر متفاوتی دارند: اجاره به شرط قرض، بنابر احتياط واجب جايز نيست. (سيستانى، منهاج الصالحين، ج ۲، م ۱۰۱۴) *** سه نکته: * نیت ها باید صحیح باشد در اجاره نامه های امروزی شرط بیان شده در فتاوای فوق رعاتی شده است لکن خود مستاجرین و صاحبخانه ها نیز باید با نیت صحیح وارد معامله شوند. به این صورت که صاحبخانه نیت اجاره خانه را داشته باشد (ولو به مبلغ اندک) و مستاجرین نیز پول ودیعه را نه به عنوان رهن (چون ربا می شود) بلکه به عنوان قرض بدهد. به این صورت معاملات بلااشکال خواهند بود. ** مقلدین آیت الله سیستانی چه کنند!؟ اما تکلیف مقلدین آیت الله سیستانی چیست؟ آیا آنها حق ندارند چنین معاملاتی را انجام دهند؟ با توجه به اینکه ایشان احتیاط واجب کرده اند مقلدینشان دو راه پیش رو دارند: ۱- به فتوای مرجع خود عمل کرده و چنین معاملاتی را انجام ندهند. ۲- چون احتیاط واجب است می توانند در این مساله به مرجع دیگری رجوع کنند و از آنجا که سایر مراجع اجازه داده اند لذا مشکلی نخواهند ذاشت. *** فرق و شباهت رهن و قرض در خصوص رهن و قرض و فرق آنها باید دانست که در رهن رهن گیرنده حق تصرف در مال یا جنس رهن گذاشته شده را ندارد ولی در قرض اینطور نیست. البته در هر دو باید مال یا جنس قرض یا رهن داده شده بازپس داده شود. در قرآن کریم نیز به مساله رهن اشاره شده است: و إن کنتم علی سفر و لم تجدوا کاتباً فرهان مقبوضة و اگر در سفر بودید و نویسنده ای نیافتید، پس گرویی (رهن) بستانید. (سوره بقره، آیه ۲۸۳) تراز http://mazandasnaf.ir/News/21757/فتوای-مشکل-آیت-الله-سیستانی-در-مساله-رهن-و-اجاره+-راه-چاره-مقلدین.html 1394-08-14 12:17:01 تبلیغ کت و شلوار مسی بجای حمایت از تیمهای المپیکی! در مصرف گرایی جدید افراد جامعه بدون اینکه توجه داشته باشند هر روز دنبال مدهایی هستند که شب از ماهواره دیده اند! به گزارش مازند اصناف؛ دین مبین اسلام بر حفظ مال و رعایت اعتدال و میانه روی در مصرف و جلوگیری از هدر رفت منابع تاکید دارد. اسلام پیروانش را از هرگونه اسراف، تبذیر، اتراف و اقتار بر حذر می دارد. البته مصرف به خودی خود پدیده ای مذموم نیست و اسلام نیز مسلمانان را برای تأمین نیازهای زندگی تشویق می کند اما مصرف گرایی و هدف قرار دادن مصرف غیر از اسراف و تضییع اموال عمومی، آثار منفی مادی و معنوی فراوانی برای فرد و جامعه در پی دارد. امام صادق (ع) در ذیل آیه ۳۱ سوره اعراف می فرماید: مال، مال خداوند است، آن را نزد انسان ها به امانت گذاشته و به آنان اجازه داده، به حد میانه بخورند و به حد اعتدال بنوشند و به حد اعتدال بپوشند و به حد اعتدال نکاح کنند و مرکب سواری در حد متوسط داشته باشند و افزون بر آن به فقیران مسلمانان برگردانند و با آن نابسامانی های زندگی اجتماعی خویش را برطرف سازند، فقط در این صورت است که آنچه را در راه خوردن، نوشیدن، سواری و ازدواج مصرف می کنند حلال است و در غیر این صورت حرام، پس فرمود، اسراف نکنید که خداوند اسراف کاران را دوست ندارد. (وسایل الشیعه، ۱۴۰۹: ۸، ۳۶۶) *** سه نکته: * بگذار مرزها آزاد باشند! از اواخر قرن نوزده مصرف گرایی در بُعد جدیدش با شعار بگذار مرزها آزاد باشند آغاز شد و در قرن بیستم به اوج رسید. در جوامع امروز دیگر مصرف تنها برای رفع نیاز نیست. بلکه فیلم ها، تبلیغات، مطبوعات، صدا و سیما، مسابقات و جوایز عجیب و غریب و شیوه های تبلیغاتی دیگر مردم را خواسته و ناخواسته وادار به خرید کالاهایی می کند که بسیاری از آنها اصلا مورد نیازش نیستند و چه بسا دست و پا گیرش هم باشد. ** خرید کالایی که دیشب تبلیغش را دیدیم! در مصرف گرایی جدید شرکت های جهانی، با بهره گیری از فضای مجازی و اینترنت و تبلیغات ماهواره ای مرزها را در هم شکسته و مخاطبان خود را پیدا می کنند. کم کم سلیقه ها تغییر می کند. افراد جامعه بدون اینکه توجه داشته باشند هر روز دنبال مدهایی هستند که شب از ماهواره دیده اند! *** تبلیغ کت و شلوار مسی بجای حمایت از تیمهای المپیکی! تاسف آور این است که ما نیز با وجود بهره مندی از فرهنگ غنی و عمیق بدون توجه به این فضای مسموم که به دنبال مصرف گرا کردن بیش از پیش جوامع است در همان مسیری قدم برداریم که تامین کننده اهداف شرکت های بزرگ تجاری دنیاست. برای نمونه در حالی که ورزش های پایه در آستانه المپیک نیاز به حمایت رسانه ای دارند روزنامه ورزشی دولتی بخش عمده صفحه اول خود را به تبلیغ مدل کت و شلوار لیونل مسی اختصاص می دهد! هرچند با شناختی که از عوامل آن روزنامه داریم قطعا این کار بدون توجه بوده ولی اینگونه تبلیغات اثری جز سوق دادن جامعه به سوی مصرف گرایی ندارد. تراز http://mazandasnaf.ir/News/23190/-تبلیغ-کت-و-شلوار-مسی-بجای-حمایت-از-تیمهای-المپیکی!.html 1394-10-22 11:20:01 آیا تاخیر در پرداخت وجوهات جریمه دیرکرد دارد؟! یکی از سوالات مطرح در خصوص وجوهات شرعی از جمله خمس این است که آیا امکان تاخیر در پرداخت آنها وجود دارد یا خیر؟ به گزارش مازند اصناف؛ آیا پرداخت خمس بر مکلف فوریت دارد یا نه؟ اگر امکان تاخیر دارد یا ندارد و مکلف به هر دلیل تاخیر کرد آیا جریمه دیرکرد به آن تعلق می گیرد؟ یعنی آیا شرع هم مانند بانکها جریمه دیرکرد می گیرد یا فقط بانکها چنین جریمه ای دارند!؟ در یک جمله اگر بخواهیم پاسخ بدهیم باید گفت تاخیر در پرداخت خمس جایز نیست زیرا وجوب پرداخت خمس فوریت دارد و مکلف باید بلافاصله بعد از اتمام سال خمسی مبلغ مذکور را کم باشد یا زیاد- بپردازد. این فوریت به گونه ای است که حتی تا زمانی که پرداخت نکرده باشد شرعا حق تصرف در سایر اموالش را ندارد ولو اینکه مقدار خمس بسیار کم باشد. حال اینکه مراد از تاخیر چیست و چقدر است این را شرع تعیین نمیکند. بلکه باید ببینیم در نظر عرف جامعه مقصود از تاخیر چیست و چقدر زمان لازم است تا در نظر عرف تأخیر شمرده شود. پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است: رهبر انقلاب: به طور کلى تأخیر در پرداخت خمس جایز نیست و مکلف پس از رسیدن سال خمسى لازم است خمس آن را در همان روز بپردازد و تا خمس مالش را نداده، نمى تواند در مال خود تصرف کند، و اگر قبل از پرداخت خمس در آن تصرف کند، مقدار خمس آن را ضامن است. آیت الله العظمی سیستانی: تأخیر جایز نیست مگر به مقدار ضرورت که به طور طبیعی رساندن مبلغ، مستلزم آن است. آیت الله العظمی مکارم شیرازی: انسان تا خمس مال را ندهد نمى تواند در آن تصرّف کند و نیّت دادن خمس به تنهایى کافى نیست، همچنین نمى تواند خمس را به ذمّه بگیرد و در مال تصرّف کند و چنانچه تصرّف کند کار حرامى کرده و اگر آن مال تلف شود باید خمس آن را بدهد. آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: به طور کلی از زمان تعلق خمس به عین مال، تصرف در آن منوط به اذن از مجتهد جامع الشرایط است. آیت الله العظمی نوری همدانی: در صورتی که عرفاً در پرداخت خمس تأخیر شود برای تصرف در اموال نیاز به مصالحه با مجتهد یا وکیل مجتهد است. *** سه نکته: * اگر سر سال نداشتیم چه کنیم؟ راه چاره چیست؟ اگرکسی سال خمسی اش رسید و مبلغ مذکور را نداشت چه باید بکند؟اگرنتواند در اموالش تصرف کند زندگی اش فلج می شود و برای پرداخت هم فعلا قادر نیست. مقام معظم رهبری در این رابطه می فرمایند: در هر صورت اگر در پرداخت خمس مشکل دارید مى توانید به یکى از نمایندگان مجاز در امر وجوهات شرعیه مراجعه و پس از دستگردان نمودن به تدریج بپردازید. ** حکم تاخیرچیست؟ حال اگر به هر دلیلی کسی خمسش را تا سال آینده به تاخیر انداخت تکلیفش چیست؟ ایا اگر سال بعد یا در سال های بعد به فکر بیفتد و بخواهد ذمه خود را بری کرده و بدهی شرعی خود را بپردازد حکمش چگونه است؟ رهبر انقلاب در پاسخ چنین سوالی می فرمایند: تأخير پرداخت خمس از سال خمسی به سال ديگر جايز نيست، هرچند هر وقت آن را بپردازد ادای بدهی حاصل می شود. *** تاخیر در پرداخت وجوهات هم مثل بانک جریمه دارد یا خیر!؟ سوال دیگر این است که تاخیر مشمول جریمه هم می شود؟ پاسخ این است که خیر، جریمه مالی در کار نیست و اصلا جریمه مالی حتی در بانکها هم وجه شرعی ندارد. لکن قطعا تاخیر بدون دلیل و بدون دست گردان و اجازه از مرجع تقلید یک عمل خلاف شرع است و گناهی بر دوش صاحب آن می افتد که پاک شدن ان با استغفار ممکن است نه با دادن جریمه مالی! تراز http://mazandasnaf.ir/News/23721/-آیا-تاخیر-در-پرداخت-وجوهات-جریمه-دیرکرد-دارد؟!.html 1394-11-18 11:46:01 اگر پیامبر(ص) در عصر ما بود مالیات می گرفت!؟ نقطه مقابل این دو واجب دینی، یک عنوان کشوری است به نام مالیات. مالیات هیچ بُعد شرعی نداشته و بر اساس قوانین مملکتی کشورها تنظیم می گردد. به گزارش مازند اصناف، در روزهای گذشته یادداشتی در خصوص محاسبه آسان خمس و نکات کوتاه و کاربردی در این خصوص نگاشته شد. ذیل این یادداشت نظرات و سوالاتی از سوی کاربران محترم سایت مطرح شد که نشان از دقت نظر و توجه ویژه خوانندگان این ستون به مباحث مطروحه دارد. لذا مناسب دیدیم که در چند یادداشت مجزا یه این سوالات و شبهات پاسخ داده شود. یکی از کاربران محترم چنین نوشته بود: نویسنده گرامی سلام؛ برای من این سئوال مطرح است؟ وجوب خمس زمانی اتفاق افتاد که خمس به حاکم شرع پرداخت می شد تا آن را به موراد مصرف تعیین شده هزینه نماید.(شش مورد تعیین شده) که در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید تمامی پرداختی ها در جهت تامین هزینه های عمومی جامعه بوده. اما در جامعه مدرن امروزی هزینه های عمومی در غالب جدید خود که غالبا از منبع مالیات می باشد تامین می گردد و صرف جامعه می شود پس وقتی آحاد جامعه موراد تامین هزینه های عمومی را در محل مالیات به حاکم شرع ( حاکم حکومت اسلامی ) از محل درآمدها و دارایی ها پرداخت می کنند آیا مجددا بایستی به حاکم یا مجتهد خود بپردازند آیا در معنای واقعی این دو امر یکی نمی باشند برای تنویر افکار خواهشمندیم در این غالب توصیحات لازم ارائه فرمایید. این سوال به طرق مختلف در جامعه ما که حکومت اسلامی در آن حکمفرماست مطرح می شود. یعنی ریشه سوال این است که آیا خمس و زکات برای غیر حکومت اسلامی است تا به فقرا برسد و در چنین حکومتی دیگر مالیات جای این دو را می گیرد یا خیر؟ پاسخ را در قالب سه بخش و البته به اختصار بیان می نماییم: * استفتاء از مراجع درباره خمس و مالیات پاسخ کوتاه و خلاصه این سوال را فقها در غالب استفتاء بیان نموده اند. به این صورت که گفته اند از منظر فقه اسلامی خمس يك واجب الهى و عبادى است كه در آن قصد قربت معتبر است؛ ولی ماليات يك حكم قانونى و حكومتى و تابع شرايط زمان و مكان است و هيچگونه منافاتى با خمس ندارد. از اين رو پرداخت ماليات، نمى تواند جايگزين خمس گردد. (امام، استفتاءات، ج ۱، س ۱۹۹؛ مكارم، استفتاءات، ج ۱، س ۳۳۳؛ تبريزى، استفتائات، س ۸۵۳؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۲، س ۷۳۲؛ دفتر آیات عظام سيستانى، وحيد، خامنه اى، فاضل، نورى و بهجت) ** خمس هیچ ارتباطی با مالیات ندارد! دوست عزیزی که گفتند همه موارد مصرف خمس عمومی بوده و امروز دقیقا مالیات جای آن را گرفته، دچار یک اشتباه سهوی ساده شده اند. بر عکس فرمایش ایشان خمس یک عنوان دینی و شرعی با موارد مصرف مشخص است و بر حسب اتفاق موارد مصرف خمس و حتی زکات هیچ ارتباطی با موارد مصرف مالیات ندارد. نقطه مقابل این دو واجب دینی یک عنوان کشوری است به نام مالیات. مالیات هیچ بُعد شرعی نداشته و بر اساس قوانین مملکتی کشورها تنظیم می گردد. ضمن اینکه مالیات یک امر عقلانی است زیرا هر کشوری برای بقا و اداره و تامین مخارج جاری اش نیاز به درآمدهایی دارد. *** اگر پیامبر(ص) در عصر ما بود آیا از مردم مالیات می گرفت!؟ اگر کسی بگوید پس چرا در عصر پیامبر و ائمه علیهم السلام مالیات اخذ نمی شد چه پاسخی بدهیم؟ اولا که در زمان امامان معصوم نیز حکومتها از مردم مالیات هایی تحت عنوان خراج و عُشریه می گرفتند ولی باز هم مردم خمس و زکات خود را به امامان عزیز خود می دادند و آن بزرگواران نمی فرمودند شما که خراج می دهید لازم نیست خمس و زکات بدهید. ثانیا این قیاس مع الفارق است. مخارج اداره کشور در زمان فعلی با دوران گذشته قابل قیاس نیست. نمی شود کشورداری امروز را با هزار یا دو هزار سال قبل مقایسه کرد! لذا بهتر است پرسش فوق اینگونه پرسیده شود که اگر پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) در این عصر بودند برای اداره کشورهای بزرگ امروزی با چند ده میلیون جمعیت، آیا مالیات مملکتی می گرفتند یا خیر؟ قطعا نمی شود کشورهای بزرگ دنیای امروز را بدون درآمدهایی همچون مالیات اداره نمود. منبع: تراز http://mazandasnaf.ir/News/18341/اگر-پیامبر(ص)-در-عصر-ما-بود-مالیات-می-گرفت!؟.html 1394-03-21 09:17:01