مازند اصناف پایگاه اطلاع رسانی اصناف مازندران mazandasnaf.ir مازند اصناف پایگاه اطلاع رسانی اصناف مازندران fa http://mazandasnaf.ir/KS-Images/KS_Logo.jpg مازند اصناف پایگاه اطلاع رسانی اصناف مازندران mazandasnaf.ir 190 59 مازند اصناف پایگاه اطلاع رسانی اصناف مازندران © 1390 پایگاه اطلاع رسانی اصناف مازندران. تمامی حقوق محفوظ است. ashkepaeiz61@chmail.ir ******gole_narges0012@yahoo.com ashkepaeiz61@chmail.ir ******gole_narges0012@yahoo.com - اماکنی که به مسافران خدمات می‌دهند باید نرخ داشته باشند/کمیته نظارت و تنظیم بازار مهم‌ترین کمیته است دبیر ستاد خدمات سفر میاندورود گفت: واحدها و اماکنی که به مسافران خدمات می دهند باید نرخ داشته باشند و فاکتور ارائه دهند. به گزارش مازند اصناف؛ رضا مهدیان در گفت وگو با میانخبر، با اشاره به آغاز ستاد خدمات سفر نوروز 95 میاندورود همزمان با سراسر کشور در 27 اسفند اظهار کرد: ریاست ستاد با فرماندار و دبیر آن اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. وی افزود: این ستاد دارای کمیته 12 گانه است که با توجه به حیطه کاری دستگاه ها، تقسیم مسئولیت شده است. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میاندورود با بیان اینکه گردشگری یک امر فرابخشی است، خاطرنشان کرد: ستاد خدمات سفر در طول سال فعال است و تنها در مواقعی از سال مانند نوروز و تابستان فعالیتش بیشتر است. مهدیان میاندورود را با توجه به قرار گرفتن در مسیر حرم امام رضا(ع) یکی از شهرستان های مهم استان دانست و گفت: شهرداری، محیط زیست و منابع طبیعی باید در زیباسازی محیط شهری جهت جذب مسافر اهتمام داشته باشند. وی بیان کرد: مکان های اقامتی و خانه مسافر، ویلاهای استیجاری و خصوصی برای فعالیت باید از اداره میراث فرهنگی مجوز دریافت کنند و مکان های دارای مجوز در این ایام آماده باش هستند. این مسئول کمیته نظارت و تنظیم بازار را یکی از مهمترین کمیته ها بیان کرد و افزود: اعضای این کمیته میراث فرهنگی، صنعت معدن تجارت، تعزیرات حکومتی، بهداشت و نماینده فرماندار که بر کلیه اصناف نظارت می کنند تا گران فروشی صورت نگیرد و بهداشت رعایت شود. مهدیان ادامه داد: اماکن و بقاع متبرکه که زیر نظر اوقاف هستند در ایام نوروز آماده میزبانی از مسافران هستند. وی با بیان اینکه واحدها و اماکنی که به مسافران خدمات می دهند باید نرخ داشته باشند و فاکتور ارائه دهند، تصریح کرد: رستوران های بین راهی نرخ ها را از ما می گیرند. دبیر ستاد خدمات سفر شهرستان میاندورود از توزیع بسته های فرهنگی و بروشور در کمپ حلال احمر خبر داد و گفت: برپایی نمایشگاه نوروزی، نمایشگاه کتاب، آماده سازی مساجد، حسینیه ها از جمله برنامه های فرهنگی در این ایام است. مهدیان با اشاره به اینکه در ایام نوروز واحدهای خبازی، خدمات فنی و آمبولانس همگی باید آماده باش کامل باشند، بیان کرد: 4 مدرسه در میاندورود برای اسکان مسافران در حالت آماده باش قرار دارند. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد میاندورود در پایان خاطرنشان کرد: ممانعت از فعالیت تاسیسات گردشگری غیرمجاز و ویلاهای استیجاری برعهده کمیته امنیتی و انتظامی و بخشداری ها است.ست افزایش قیمت کرایه های بین شهری نیز به زمان دیگری موکول شود. انتهای پیام/ http://mazandasnaf.ir/News/24488/-اماکنی-که-به-مسافران-خدمات-می‌دهند-باید-نرخ-داشته-باشند/کمیته-نظارت-و-تنظیم-بازار-مهم‌ترین-کمیته-است.html 1394-12-27 02:25:01 برگزاری اولین بازارچه خیریه در میاندرود+زمان و مکان با مشارکت اداره بهزیستی و شهرداری سورک، اولین بازارچه خیریه میاندرود با نام چله شو برگزار خواهد شد. به گزارش خبرنگار مازند اصناف؛ با مشارکت و همکاری اداره بهزیستی و شهرداری سورک، اولین بازارچه خیریه میاندرود با نام چله شو برگزار خواهد شد. بر اساس این گزارش، این بازارچه که با هدف بهره وری ایتام و معلولین انجام می گیرد، دوشنبه 30 آذر سال جاری برگزار خواهد شد. گفتنی است علاقمندان به بازدید از این بازارچه خیریه می توانند از ساعت 10 الی 17 به محل برگزاری این بازارچه واقع در میاندرود، بلوار امام رضا(ع)، جنب اداره برق مراجعه کنند. شایان ذکر است این بازارچه خیریه شامل انواع غذاهای محلی مازندرانی، کیک، دسر و ... خواهد بود. انتهای پیام/ http://mazandasnaf.ir/News/22753/برگزاری-اولین-بازارچه-خیریه-در-میاندرود+زمان-و-مکان.html 1394-09-28 01:47:01 تکرار گرانی صیفی‎جات در مازندران/ دلالان؛ مشکل بزرگ کشاورزان افزایش قیمت گوجه فرنگی یکی از موضوعاتی است که هرساله تکرار می شود، وجود دلالان و واسطه ها در مراحل پس از تولید یکی از مهم ترین مشکلات کشاورزان در مرحله تولید و عرضه محصولات کشاورزی به شمار می رود. به گزارش مازند اصناف؛ افزایش قیمت صیفی جات امسال زودتر از سال های گذشته به بازار رسید و چند روزی از خبرهای افزایش قیمت گوجه فرنگی در شهرهای مازندارن می گذرد. این روزها در شرایطی شاهد افزایش دوبرابری این محصول و رسیدن به قیمت 5 هزار تومان در بازار فروش هستیم و این بی نظمی در بازار محصولات کشاورزی آن قدر زیاد است که افزایش چشم گیر دیگر صیفی جای نیز در بازار فروش احساس می شود. یکی از اهالی میاندورود در گفت وگو با فارس، با اعلام نارضایتی برای افزایش قیمت گوجه فرنگی، بیان کرد: محصولاتی مانند گوجه فرنگی و خیار به نوعی یکی از محصولات پرمصرف به شمار می روند، که هر ساله نوسان قیمت این محصولات موجب عدم رضایت خریداران است. محمد غلامیان به کیفیت این محصول اشاره کرد و افزود: در صورتی که بازار فروش و مصرف این محصول زیاد است، مردم به ناچار مجبور به خرید و استفاده از آن می شوند. وی خاطرنشان کرد: در فصل سرد سال به دلیل کمیاب بودن این محصول، با افزایش قیمت صیفی جات روبه رو هستیم که مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است. * گرانی محصولات کشاورزی منجر به فشار اقتصادی بر سبد خرید خانوار تکرار گرانی محصولات کشاورزی به ویژه گوجه فرنگی به عنوان محصول مورد نیاز روزمره خانوار، این روزها فشار اقتصادی قابل توجهی را به سبد خرید خانوار وارد کرده است. این مشکل افزایش قیمت در حالی است که گلایه هایی در بین کشاورزان به دلیل خرید محصولات با قیمت چندبرابری وجود دارد. یک شهروند میاندورودی دیگر نیز در گفت وگو با فارس، مهم ترین مشکل تولید و عرضه محصولات کشاورزی را وجود دلالان و واسطه ها در مراحل پس از تولید دانست و با ابراز گلایه از نبود مکانیزم مناسب برای ارائه مستقیم محصولات کشاورزی با کم ترین واسطه از مزرعه تا منزل مردم، گفت: ایجاد میادین واقعی میوه و تره بار در مناطق مختلف استان که پشتیبان حقوق تولید کننده و مصرف کننده باشد، مساله ای است که باید مورد توجه متولیان قرار بگیرد. سعید شیخی با بیان اینکه قیمت گوجه فرنگی نسبت به هفته های گذشته دوبرابر افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در بازار 4 تا 5 هزار تومان و قیمت خیار به 3 هزار و 500 تومان رسیده است و هر لحظه احتمال افزایش آن وجود دارد. وی ادامه داد: چند ماه گذشته گوجه تولیدی مازندران کیلویی 700 تومان خریداری می شد که برای بسیاری از کشاورزان و صیفی کاران مازندران مقرون به صرفه نبود. قیمت برخی از این محصولات نسبت به هفته های گذشته دوبرابر شده است، با وجود اینکه فصل این محصول به پایان رسید، همین امر موجب گرانی آن شد که مردم مازندران را با مشکلات زیادی روبه رو کرد اما مردم به دلیل پرمصرف بودن محصولاتی مانند گوجه فرنگی و خیار ناچار به خرید این محصولات هستند، که باید متولیان این امر پاسخ گوی افزایش قیمت صیفی جات باشند. فارس مازندران http://mazandasnaf.ir/News/22485/تکرار-گرانی-صیفی‎جات-در-مازندران/-دلالان؛-مشکل-بزرگ-کشاورزان.html 1394-09-15 01:41:01 نمایندگان اتاق اصناف ایران در مازندران بفرمایید صبحانه! با گذشت نزدیک به 250 روز از سال جاری هنوز نمایندگان مازندرانی اتاق اصناف ایران، گرد یک میز دور هم ننشسته اند و دریغ از حتی یک جلسه یا مصوبه برای بهبود یا ترمیم دردهای پیکره عظیم اصناف در استان... به گزارش خبرنگار مازند اصناف؛ با وجود گذشت 8 ماه از سال جاری، نمایندگان اتاق اصناف ایران در مازندران گویی غرق در یک خواب طولانی اند... امیدواریم با تصویب یک قانون کشوری، در خصوص شرح وظایف نمایندگان و تعیین حداقل جلسات سالانه نمایندگان، آنان را برای خورن یک صبحانه دست جمعی دور هم جمع کند! آری، با گذشت نزدیک به 250 روز از سال جاری هنوز نمایندگان مازندرانی اتاق اصناف ایران، گرد یک میز دور هم ننشسته اند و دریغ از حتی یک جلسه یا مصوبه برای بهبود یا ترمیم دردهای پیکره عظیم اصناف در استان... آقایان! تنها 110 روز از سال 94 باقی است، ما همچنان منتظر می مانیم... آنچه مسلم و مبرهن است آن است که نمایندگان اتاق های اصناف در جای جای کشور، نماینده قشر عظیمی از بازاریان هستند که باید ضمن اشراف به مشکلات عمده بازار، در جهت رفع و التیام آن همت گمارند؛ و بی شک این مهم، بدون برگزاری جلسات منظم و منسجم، میسر نخواهد شد. با وجود آنکه در روزهای ابتدایی نهمین ماه سال جاری هستیم اما نمایندگان اتاق اصناف ایران در مازندران، موفق به برگزاری حتی یک جلسه کاری نشده اند؛ جلسه ای که کمترین کار ممکن این کارگروه نخبه صنفی در استان است تا ضمن رصد استانی، تصمیمات و راهکارهای لازم نیز در این خصوص اندیشیده شود. جلسه ای که با قول های نافرجام هفته به هفته عقب افتاد و تعداد این هفته ها از یک هفته به 35 هفته از سال رسید و تنها 17 هفته دیگر باقی است که امیدواریم در فرصت باقی مانده، شاهد برگزاری جلسه این نمایندگان و یا نشست روسا و هیات مدیره اتاق های اصناف استان با این نمایندگان باشیم. با وجود آنکه دو نماینده اتاق اصناف ایران از مرکز استان و چهار تن دیگر از شهرهای پل سفید، نکا، فریدونکنار و محمود آباد هستند و فاصله چندانی هم از لحاظ زمانی و مسافت با یکدیگر ندارند اما همچنان عزم واحدی منجر به گردآمدن این اعضا گرد یکدیگر نشده است. امیدواریم نماینده اتاق اصناف ایران تنها یک سمت پر لعاب و پسوند دهان پر کن نباشد، بلکه بار مسئولیت و احساس تعهدی باشد که این اعضا، شایسته تر از دیگران بر دوش خود احساس کنند و تمام تلاش خود را برای حمایت از اصناف استان انجام دهند. باید به این نکته اذعان کنیم که اگر نمایندگان گرامی، جایگاه و مسئولیت خود را جدی نگیرند، باید منتظر جدی نگرفتنشان از سوی دیگران نیز باشند و بدیهی است که توقع از دیگر دستگاه ها برای پاسخگویی به مطالبات آنها و جدی گرفتن انتظارات شان، منطقی بنظر نمی رسد. گفتنی است نمایندگان مازندرانی اتاق اصناف در طی چند ماهه اخیر و در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص عدم برگزاری جلسات، عدم هماهنگی بین اعضا، عدم مصوبه قانونی برای لزوم برگزاری جلسات، عدم تعیین دبیر جهت برنامه ریزی جلسات و نکاتی از این دست را عمده ترین دلایل عدم برگزاری جلسات عنوان کرده اند. شایان ذکر است خلا وجود مصوبه قانونی مبنی بر شرح وظایف نمایندگان و همچنین لزوم برگزاری جلسات نمایندگان، موجب شده تا نه تنها در مازندران در دیگر نقاط کشور نیز، رغبت و همتی برای برگزاری جلسات از خود نشان ندهند. بدیهی است برگزاری جلسات و فراتر از آن نشست نمایندگان با هیات مدیره اتاق های اصناف، حداقل بهره اش تخلیه روانی هیات مدیره اتاق های اصناف مازندران در بیان مشکلات شهرهای استان و مطالبات اتحادیه های صنفی تابعه آنهاست. ضمن اینکه شاید در این جلسات صدای اصناف شهرهای کوچک استان به گوش مسئولان استانی برسد. شایان ذکر است حل و فصل مباحث مالیاتی، ارزش افزوده، تداخل صنفی، فعالیت دستفروشان، بازارهای هفتگی، اجرای طرح رجیستری موبایل، اصلاح برخی قوانین نظام صنفی، نبود کشتارگاه های صنعتی، فقدان میادین میوه و تره بار در برخی نقاط استان و فعالیت بی رویه واحدهای فاقد پروانه کسب از جمله مهمترین دغدغه ها و مطالبات اصناف در مازندران است که امیدواریم با تلاش نمایندگان و حمایت سایر دستگاه های مرتبط، مرتفع گردد. مازنداصناف همان گونه که از نام و فعالیت رسانه ای اش در طی چند سال اخیر، پیداست از خانواده اصناف و خودی است اما رسالت خبری ما، ایجاب می کند تا به بیان چالش ها و انتقادات بپردازیم تا شاهد رشد روزافزون اصناف استان باشیم. مازنداصناف زبان گویای اصناف مازندران است که هدفش حمایت و تعالی بخش اقتصادی استان بویژه قشر رفیع اصناف است و پرداختن به سوژه های اینگونه، علیرغم تصور برخی، خودزنی نیست بلکه ابراز تعهد و وجدان کاری صادقانه در قبال اصناف و مخاطبان گرامی است که امیدواریم مفید فایده واقع شود... ان شاء الله نمایندگان گرامی، بفرمایید صبحانه! انتهای پیام/ مجتبی قربانی http://mazandasnaf.ir/News/22276/نمایندگان-اتاق-اصناف-ایران-در-مازندران-بفرمایید-صبحانه!.html 1394-09-04 02:56:01 توصیه هایی برای جذب سرمايه های خارجي در دوران پسا تحریم این روزها شاهد ورود هیاتهای مختلف خارجی به کشور برای بررسی بازار ایران در دوران پسا تحریم هستیم .نکته حایز اهمیت این است که این مراودات را چگونه مدیریت کنیم تا موجب رشد سرمایه گذاری و نهایتا شکوفایی اقتصاد کشور شود. به گزارش مازنداصناف؛ مرتضی هاشم پور مدیر عامل شرکت احداث صنعت ایران متولی صنعت سیمان در داخل و خارج کشور که به عنوان یکی از اولین مدیرانی در کشور بود که پس از توافق ایران با کشورهای 1+5 به امضای تفاهم نامه همکاریهای مشترک اقتصادی با کشورهای اروپایی پرداخت با اشاره به دستاوردهای اخیر در عرصه بین المللی که پنجره ای نوین برای کشور گشوده شده ، آنرا به عنوان یک فرصت برای جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور دانست که می توان این منابع مالی خارجی را به بخش توسعه ای و پروژه های سرمایه ای و زیر بنایی هدایت کرد . وی که در سال جاری به عنوان مدیر شایسته ملی انتخاب گردید توصیه هایی را برای جذب موثر و هدایت شده سرمایه گذاری خارجی در دوران پسا تحریم اشاره نموده است که با توجه به اهمیت موضوع در این مجال به آن پرداخت می شود: این روزها شاهد ورود هیاتهای مختلف خارجی به کشور برای بررسی بازار ایران در دوران پسا تحریم هستیم .نکته حایز اهمیت اینست که این مراودات را چگونه مدیریت کنیم تا موجب رشد سرمایه گذاری و نهایتا شکوفایی اقتصاد کشور شود.در پاسخ به این سوال اساسی که راهبردهای تعامل با سرمایه گذاران خارجی در حوزه صنعت و معدن و تجارت پس از لغو تحریمها از چه محورهایی باید برخوردار باشد ، میتوان به موارد مهم زیر اشاره نمود: 1) در امر مشاركت هاي خارجي در حوزه صنعت و معدن توجه به صادراتي بودن محصولات امر بسیار مهمیست. توليد صادرات محور يكي از كليد واژه هاي اساسي طي سال هاي اخير بوده است. از اين رو، در تعامل با طرف خارجي بايد بر صادراتي بودن كالاهاي مورد سرمايه گذاري تاكيد كنيم و مشاركت خارجي را بر مبناي صادرات محور بودن محصولات برنامه ریزی کنیم. در همين رابطه، سرمايه گذاري و عقد قراردادها چه توليدي و چه خدماتي بايد محور صادراتي داشته باشد. يكي از قيود مهم در عقد قرارداد با طرف خارجي بايد امكان صادرات محصولات توليد شده به ساير كشورها از جمله كشور شريك است تا از اين رهگذر اهداف صادراتي با حداكثر تاكيد در قراردادهاي تجاري مدنظر قرار گيرد. نكته حائز اهميت ديگر در خصوص مشاركت هاي خارجي پس از لغو تحريم ها و عقد قراردادهاي جديد اين است كه نبايد قراردادها سهم بازار توليدات فعلي ما را اشغال كند بلكه اين امر بايد منجر به بزرگ تر شدن بازار براي محصولات شود. چه در بازار داخلي و چه در بازار كشورهاي پيراموني در شرايطي كه قدرت صادرات وجود دارد، بايد اولويت به توليدات فعلي داده شود. در همين حال، مي توان در قالب قراردادهاي جديد، كالاهايي را تحت برندهاي تجاري مختلف توليد و به كشورهاي منطقه صادر كنيم. 2) عقد قرارداد و جذب سرمايه بايد در جاهايي صورت گيرد كه درآن حوزه ها ظرفيت خالي وجود ندارد. در حال حاضر ظرفيت هاي پرنشده زيادي وجود دارد كه اميدواريم با لغو تحريم ها بتوانيم ظرفيت خالي بنگاه هاي خود را پر كنيم. سرمايه گذاري ها بايد به سمتي برود كه ظرفيت هاي خالي تكميل شود و سپس در حوزه هايي كه نياز به ظرفيت سازي و توليد جديد است، سرمايه گذاري صورت گيرد. در همين حال بايد جايگزيني واردات نيز مدنظر قرار گيرد به گونه يي كه پس از تكميل شدن ظرفيت هاي توليد داخل، در برخي حوزه ها باز هم نياز داخلي به طور كامل تامين نشده و ناچار به واردات هستيم. در اين حوزه ها نيز بايد سرمايه گذاري جديد انجام شود تا توليد داخل جايگزين واردات شود. 3) نکته مهم دیگر توجه به بكارگيري فناوري نوين و پيشرفته در فرآيند توليد است. اگر قرار باشد تكنولوژي دسته چندم اروپايي و غربي به كشور بيايد، ايران تبديل به نسل چندم توليد و محل ماشين آلات اسقاطي و دست دوم كشورهاي ديگر مي شود. چنين رويه يي ما را به جايگاه توليدات كيفي نمي رساند و در قالب چنين مشاركت هايي هيچ دانش فني انتقال داده نخواهد شد. دسترسي به دانش روز و انتقال تكنولوژي در صورتي انجام مي شود كه در تعامل با طرف خارجي، بر انتقال فناوري دسته اول و دانش روز دنيا تاكيد داشته باشيم. 4)راهبرد دیگر اين است كه سرمايه گذاري و قراردادها در صنايعي انجام شود كه ارزش افزوده بالايي داشته باشند. به اين علت كه اگر سرمايه گذاري ها در جهت افزايش خام فروشي و در صنايع با ارزش افزوده پايين باشد، به هدف دانش بنيان بودن محصولات و توليد كالاي با فناوري بالا دست پيدا نمي كنيم و در نتيجه پيشرفت توليد حاصل نمي شود. 5)یکی از نکات مهم در تعامل با دنياي خارج به عنوان همكاري هاي مشترك صنعتي و معدني پس از لغو تحريم ها، توجه به كيفيت و استاندارد بالاست. اينكه هر فرد در هر گوشه دلخواه از كشور محصولي دلخواه با كيفيت پايين توليد كند، اشتباه جدي و در مغايرت با اصول اقتصاد مقاومتي است. از اين رو بايد در ارتقاي استانداردها و ايجاد تشكل هاي كيفي دقت صورت گيرد تا محصولات توليدي با كيفيت كامل به بازار ارائه شود. در غير اين صورت توليد دچار اين آفت مي شود كه محصولاتي همچون محصول بي كيفيت چيني كه قبلا وارد مي شد اينك از طريق قراردادهاي جديد در داخل توليد مي شود. به اين ترتيب اگر تا پيش از اين نگراني در خصوص واردات كالاي بي كيفيت چيني بود، حال بايد نگران توليد كالاهاي بي كيفيت در داخل باشيم. 6)راهبرد ششم در عقد قراردادها و جذب سرمايه گذاري خارجي، توجه به تكميل زنجيره ارزش توليدات است. در اين خصوص به عنوان نمونه در صنايع معدني در برخي حلقه هاي يك زنجيره توليد از ظرفيت هاي خوبي برخوردار است اين در حالي است كه در برخي ديگر از حلقه ها مشكل جدي وجود دارد و ظرفيت ها تراز نيست. به هم خوردن تراز ظرفيتي مشكلي است كه در حال حاضر در بسياري از حوزه ها از جمله صنايع معدني مشهود است. از اين رو بايد از فرصت قراردادهاي جديد براي تكميل زنجيره توليد و دستيابي به يك تراز ظرفيتي استفاده كنيم. در اين راستا حركت به سمت مشاركت در توليد و توليدات مشترك، به ارتقاي بنگاه ها كمك مي كند. در مجموع حضور هيات هاي تجاري مختلف و عقد قراردادها بايد به گونه يي باشد كه مشاركت خارجي مكمل يا متمم صنايع داخلي باشد نه اينكه با توليدكننده داخلي به رقابت بپردازد و سهم آن را در بازار توليدات كشور كاهش دهد. http://mazandasnaf.ir/News/21670/توصیه-هایی-برای-جذب-سرمايه-های-خارجي-در-دوران-پسا-تحریم.html 1394-08-08 17:55:01 سیاست جدید دولت برای تسریع در رونق اقتصادی یک کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی نسبت به عملیاتی شدن بسته اقتصادی دولت برای خروج از رکود با نگاه تردید نگریسته است. به گزارش مازند اصناف؛ بسته جدید سیاست های دولت برای تسریع در رونق اقتصادی در حالی ارائه شد که عملی بودن کلیات این بسته از سوی برخی فعالان بازار سرمایه مورد تردید واقع شده است، اما در میان همه این تردیدها موردی به چشم می خورد که به نظر می رسد از نظر ماهیت به نوعی زیر پا نهادن قانون باشد و شاید لازم باشد، در این مورد توضیحات بیشتری برای فعالان اقتصادی و بازار سرمایه ارائه شود. برداشت فعالان بازار سرمایه از یکی از این مشوق ها به این صورت بود که نرخ سپرده قانونی برای برخی بانکهای منضبط و خوش حساب حداکثر تا ۳ درصد کاهش خواهد یافت و از ۱۳ درصد فعلی به ۱۰ درصد خواهد رسید. این برداشت بعدا با گفته های رییس کل بانک مرکزی در تشریح این سیاستها تا حدی مورد تایید قرار گرفت. گفته های مقام یاد شده بدین شرح است: در سیاست جدید بانک مرکزی تصمیم دارد دامنه متغیر بین ۱۰ تا ۱۳ درصد را برای سپرده قانونی بانک های تجاری تعیین کند. براین اساس ما در اجرای این سیاست براساس میزان پایبندی و نظم بانک ها محدوده مشخصی را برای ذخیره قانونی تعیین کرده و در پایان هر سه ماه آن را مورد بازنگری قرار می دهیم؛ بنابراین در زمان بررسی، عملکرد بانک ها به عنوان مبنایی برای افزایش یا کاهش نرخ سپرده قانونی آنها تلقی خواهد شد. برای اینکه ببینیم کجای این مشوق ممکن است در باطن (و نه در ظاهر) قانون را نادیده می گیرد، باید نگاهی داشته باشیم به ماده ۱۴ قانون پولی و بانکی کشور که سقف و کف برای نسبت سپرده قانون مشخص می کند. در این ماده چنین بیان می شود: نسبت سپرده قانونی در هر حال از ۱۰ درصد کمتر و از ۳۰ درصد بیشتر نخواهد بود تا اینجا قانون در ظاهر رعایت شده است، زیرا متن سیاست جدید می گوید، حداکثر کاهش سپرده قانونی از ۱۳ درصد به ۱۰ درصد است. اما برای اینکه ببینیم این مشوق در باطن و در عمل چگونه می تواند خلاف قانون پولی و بانکی کشور باشد، باید نگاهی داشته باشیم به بخش نامه سال ۱۳۸۷ بانک مرکزی در مورد ایجاد مشوق برای خرید ایران چک بانک مرکزی. در این بخش نامه این چنین آمده است: بر اساس این بخش نامه به بانکها اجازه داده شد وجوه نقد نزد خود را تا سقف دو درصد به عنوان سپرده قانونی محسوب نمایند تا انگیزه ای شود برای خرید ایران چک های بانک مرکزی. بدین ترتیب به طور ضمنی نرخ سپرده قانونی کاهش یافت و این بخش نامه هم اکنون نیز پا برجا هست. به عبارت دیگر نرخ اسمی سپرده قانونی ۱۳ درصد است اما در عمل و به طور ضمنی نرخ سپرده قانونی در حدود ۱۱ درصد است. اگر نرخ موثر سپرده قانونی که ۱۱ درصد است ملاک عمل باشد و نه نرخ اسمی آن که ۱۳ درصد است در این حالت کاهش ۳ درصدی نرخ سپرده قانونی به طوری که نرخ اسمی در برخی بانکها به ۱۰ درصد برسد عملا باعث خواهد شد نرخ موثر سپرده قانونی به ۸ درصد برسد و این شبهه وجود دارد که عملا قوانین پولی و بانکی کشور نادیده گرفته شده است. در اینجا با توجه به ابهامات بسته جدید نمی توان پاسخ دقیقی داد، اما از دو حال خارج نیست. اول اینکه ملاک عمل نرخ اسمی سپرده قانونی است و در این حالت با کاهش ۳ درصدی همانطور که در بالا توضیح داده شد نرخ موثر سپرده قانونی به ۸ درصد خواهد رسید و شائبه نادیده گرفتن قانون به وجود خواهد آمد. حالت دوم این است که ملاک، نرخ موثر سپرده قانونی است. لذا با توجه به اینکه نرخ موثر هم اکنون ۱۱ درصد است کاهش نسبت سپرده قانونی به ۱۰ درصد حتی اگر برای همه بانکها اعمال شود زیر ۱ درصد خواهد بود. در این حالت نیز انتقاد به نحوه اطلاع رسانی بسته جدید است که در بازار سرمایه توقعات و انتظارات غیر واقع و هیجانی ایجاد نموده است. منبع: فارس http://mazandasnaf.ir/News/21415/-سیاست-جدید-دولت-برای-تسریع-در-رونق-اقتصادی.html 1394-07-28 14:34:01 مدیریت نخبگان را تجربه کردن خطاست! با توجه به نتایج ضعیف تیم ملی کشتی ایران در مسابقات جهانی، بیژن بابازاده نائب رئیس اتاق اصناف ساری و داور اسبق بین المللی کشتی یادداشتی را نگاشته است که در ادامه با هم می خوانیم... به گزارش خبرنگار مازند اصناف؛ با توجه به نتایج ضعیف تیم ملی کشتی ایران در مسابقات جهانی، بیژن بابازاده نائب رئیس اتاق اصناف ساری و داور اسبق بین المللی کشتی یادداشتی را نگاشته است که در ادامه با هم می خوانیم... در ابندای نگارش از همکاران ارجمندم که با راه اندازی سایت اصناف بابی گشوده تا صاحبنظران، محققان، مسئولان و علاقمندان نظرات خود را در کلیه زمینه ها به اطلاع مخاطبین خود برسانند و گامی باشد در جهت رشد فرهنگ رسانه ای و ارتقا بخشیدن سطح فرهنگ عمومی جامعه تقدیر و تشکر می نمایم. با توجه به مسئولیت های چند ساله اخیر اینجانب در بخش بازرگانی و تجارب به دلیل ارتباطات دیرینه با محافل ورزشی، هیچ گاه از دایره ورزش سنی و پر افتخار کشتی خارج نبوده ام و بخش عمده ای از خاطرات گذشته چهار دهه اخیر، به حضور در میادین داخلی و خارجی و سفر های بین المللی مرتبط می گردد. قضاوت در رقابت های سخت جهانی و آسیایی تجربیاتی را برایم به ارمغان آورد که به یاری خداوند و تلاش بی وقفه، موفق به کسب بالاترین درجه داوری در کشتی، درجه یک بین المللی شدم و چند سالی است که به دلیل بازنشستگی حضور کمتری در عرصه مسابقات داشته ولی پیگیر اخبار و رویدادهای این ورزش مهیج و ملی هستم. به بهانه مسابقات کشتی جهانی در شهر لاس وگاس آمریکا نکاتی چند ذهن پرسشگر مرا معطوف به خود کرده است که لازم دانستم آنرا به سمع و اطلاع علاقمندان این ورزش برسانم: در وهله نخست با یک نگاه اجمالی به ترکیب تیم ملی کشتی آزاد ایران، حضور 4 مازندرانی از جمع 8 نفره تیم ملی این سوال مطرح می شود که آیا با دارا بودن نیمی از سرمایه انسانی تیم ملی کشورمان از استان مازندران، امتیازات خاصی هم از سوی ریاست فدراسیون کشتی به مسئولان استان اختصاص یافته است یا خیر؟ - آیا در کاروان 70 نفره تیم ملی کشورمان که در رسانه ها عنوان شده است، از زحمت کشان کشتی مازندران هم تعدادی حضور داشتند یا خیر؟ - آن طور که به نظر می رسد رئیس فدراسیون کشتی به جای پرداختن به مسائل و امور تنها به موفقیت های شخصی خود می اندیشد؟! - زحمات مربیان سازنده و همچنین هیات های کشتی در شهرستان ها که در سازندگی و پرورش این استعدادها نقش عمده ای داشته اند؛ چرا نادیده گرفته می شود؟ واقعا عجیب است! قهرمان پر افتخار دیروز ما، امروز در کسوت مدیریت فدراسیون از بدیهی ترین وظیفه خود امتناع می کند، وظیفه ای که نمی توان عدم عمل به آن را عدم اطلاع ایشان قلمداد کرد اما پذیرش آن با هر دلیلی بسیار سخت است! البته با توجه به تجربیات خود و همکاری با مدیریت های قبلی این فدراسیون، وقوع این امر را ناشی از ضعف فردی و فقدان ظرفیت های لازم و مکفی مدیریتی می بینم... در خاتمه این نگارش، ضمن تقدیر از تلاش بی وقفه مربیان زحمتکش مازندران و یاران همیشگی کشتی استان، موفقیت روز افزون را برای این عزیزان آرزو دارم. یادمان باشد سکان دار کشتی مازندران( مشتی ثمربخش) طی نیم قرن تلاش صادقانه صلاحیت خود را به همگان ثابت کرده و همواره برای جامعه کشتی ثمربخش بوده و همچنان برای یاران و دوستداران کشتی رفیقی است، مشتی! با تقدیم احترام- بیزن بابازاده داور اسبق بین المللی کشتی ایران http://mazandasnaf.ir/News/20915/مدیریت-نخبگان-را-تجربه-کردن-خطاست!.html 1394-06-28 00:54:01 تشکیل اتاق اصناف در میاندورود در گرو تأمین زمین است مسئول نمایندگی اتاق اصناف میاندورود گفت: تشکیل اتاق اصناف در میاندورود نیازمند زمین است. به گزارش مازند اصناف؛ حجت الله علی پوربا اشاره به ضرورت تشکیل اتاق اصناف مستقل و کارآمد در این شهرستان، اظهار کرد: مناسب ترین راه برای رسیدن به این مهم و رفع مشکلات مربوط به نیروی انسانی، مالی، ساختاری و تجهیزاتی را تشکیل اتاق اصناف متمرکز، شامل دفاتر اتحادیه ها و اتاق اصناف در یک ساختمان دوطبقه دانست. وی بیان کرد: نخستین مرحله برای تشکیل اتحادیه در میاندورود نیازمند فرصت کافی در سامان دهی صنوف فاقد پروانه کسب است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و مالی منطقه ایجاد می شود. مسئول نمایندگی اتاق اصناف میاندورود تصریح کرد: همزمان با تشکیل اتحادیه ها، زمینی به مساحت 150 متر به منظور احداث ساختمان اتاق اصناف و اتحادیه های تحت پوشش با هماهنگی فرمانداری، شورای شهر، شهرداری و اتاق اصناف مرکز مازندران اقدام و منابع مالی آن هم با رایزنی های محلی آینده با استانداری و همچنین نماینده های محلی تأسیس می شود. علی پور، گردآوری این مراکز در یک ساختمان به صورت متمرکز را موجب کاهش چشم گیر نیاز به تجهیزات و نیروی انسانی دانست و خاطرنشان کرد: در این صورت نیاز به نیروی انسانی از 26 نفر برای همه اتحادیه های مستقل و مجزا از هم به پنج نفر کاهش می یابد که این ارقام از صرفه جویی 80 درصدی در نیاز به نیروی انسانی آن نیز در شرایط کنونی بحران مالی اصناف و رکورد اقتصادی کشور در میاندورود حکایت دارد. وی با پیشنهادی مبنی بر اینکه یک قطعه زمین 150 متری توسط شهرداری به اتاق اصناف اختصاص یابد را پیش از این نیز به فرماندار میاندورود مطرح شد، بیان کرد: در صورت تخصیص زمین مورد نیاز می توان برای ساخت بنا از ظرفیت رایزنی با مقامات استانی و منابع داخلی با هماهنگی اتاق اصناف استفاده کرد. علی پور در پایان استفاده از مدیر کارآزموده، مسلط به قوانین نظام صنفی، روابط عمومی بالا و تجربه در حوزه اصناف در اتاق اصناف میاندورود را ضروری دانست و گفت: برای رفع این موانع استفاده از راه حل های احساسی یا غیرکارشناسی اثربخش نیست. فارس مازندران http://mazandasnaf.ir/News/20675/-تشکیل-اتاق-اصناف-در-میاندورود-در-گرو-تأمین-زمین-است.html 1394-06-15 06:37:01 تُنگ تَنگ (تقدیم به شهدای غواص) سخن از شهید که می شود، جنبش کلمات را به نظم درآوردن سخت خواهد شد. کلک بر کاغذ ناقابل دنیا رنگ نمی دهد، معرفت و ارزش نام رفیعش زبان را به لکنت واداشته و آگاهان را مدهوش می کند. به گزارش خبرنگار مازنداصناف اسماعیل هادی نژاد رئیس اداره صنعت معدن و تجارت ساری بمناسبت ورود 30 تن از شهدای غواص دریادل مازندرانی به دیار عاشقان کربلا، یادداشتی را تقدیم آنان کرده است، که در ذیل می خوانیم. در این یادداشت آمده است: به نام وجود لایزال الهی که مهرش همواره گسترده و لطفش همیشگی و جاریست. خدای جمیل که زیبایی وجودش را در روح انسان دمید تا خلقت برتر شکل گیرد و انسان مظهر خدای بزرگ که از اوست و یقیناً به سویش باز خواهد گشت. سخن از شهید که می شود، جنبش کلمات را به نظم درآوردن سخت خواهد شد. کلک بر کاغذ ناقابل دنیا رنگ نمی دهد، معرفت و ارزش نام رفیعش زبان را به لکنت واداشته و آگاهان را مدهوش می کند. آنانی که جان را هبه کرده تا آسایش امروز من و تو شکل گیرد. آنانی که ارمغان عزت را به مایه وجود خویش به کشورشان عرضه نمودند. در این میان خبر غواصان شهید بار دیگر ایران را در بهت عظمت جوانان دیروزش فرو برده است. شیرمردان چه کرده اید،تاریخ چگونه مردانگی ها و دلاوریهایتان را تحریر می کند تا حق مطلب ادا شود؟ تاریخ شما جوانان بهتر از جوانان مدینه و کوفه را چگونه در دل تو در تو و اعماق پیچیده خویش برجسته خواهد کرد؟ شماها که از کانون گرم خانواده پر کشیده و در جبهه های سرد از گلوله های نامردی و بمب های زیاده خواهی و ظلمت به خون مقدس خویش غلطیده اند. آری کویرهای جنوب ایران بارور درخت معرفت و فداکاری جوانانی است که قطره، قطره خون خویش را نثار ریشه محکم ایران کرده اند. ای ریگ های داغ جنوب ایران شما شاهدید؛ چگونه تاب می آوردید، خاراترین سنگ دنیا هم اگر باشید باید به فریاد درآیید، آری فریاد کنید آن چه دیده اید و امروز افسانه انگاشته شده است. فریاد کنید آن چه شنیده اید و امروز غریب به نظر می رسد. در این میان روی سخن خویش را به اروند و رودهای خروشان دیگری که میزبان جوانان عزیز وطنم بوده است می کنم. شما آن همه دلاوری و خروش برادارانم دیده اید و امروز هم چنان خروشانید. شما در برابر عظمت آنان خجل نگشته اید . هر چند می دانم که شما به فریاد آمده اید، پر خروش تر از همیشه ضجه می زنید که دل خون هستید. سخن پایانی م، چند خطی درد و دل من ( جوان امروز) با تو دلاور همیشگی تاریخ است، با تو غواص با شهامتی که دست بسته به سوی معبودت شتافتی. تُنگ تَنگ این دنیا گنجایش شما را نداشت. تو را از دریا عظمتت به خشکی پستی خویش کشانده و بالت را بستند تا شاید دست و پا زدنت را نظاره کنند؛ اما زهی خیال باطل، جز عروج و بال و پر زدنت چیزی نصیبشان نگشت. امروز آنان زیر خروارها خاک نادانی و ظلم خویش چون دیروز خفته اند و شما بر روی دستان برادران و فرزندان خویش با عزت به آسمان می نگرید. درود بر شما و راهی که انتخاب نموده اید، درود بر شرف و عزتتان که هر چه داریم از مهر شماست. شهیدان به طور حتم زنده اند و نظاره گر اعمالمان، خدای خوب شهیدان؛ همه ما را نزد خودت و این بندگان پاکت روسفید گردان (آمین). اسماعیل هادی نژاد کیاسری رئیس اداره صنعت،معدن و تجارت شهرستان ساری http://mazandasnaf.ir/News/19967/تُنگ-تَنگ-(تقدیم-به-شهدای-غواص).html 1394-05-15 19:14:01 سوداگری دلالان در میادین میوه و تره‌بار میوه شلیل که از حدود یک ماه گذشته با تلاش باغداران وارد بازارهای مصرف شد با آشفته بازار قیمت و سوداگری دلالان در میادین میوه و تره بار روبه رو است. به گزارش مازنداصناف شلیل میوه ای است با طبع سرد که از لحاظ خواص و مواد شباهت بسیاری با هلو دارد که چیزی در حدود 2 هزار سال پیش از کشور چین نشأت گرفته است. میوه شلیل در کنار تصفیه خون خاصیت ضداسپاسم نیز دارد اما باید توجه داشت مصرف زیاد دانه شلیل به خاطر وجود آمیگدالین و اسید سیانیدریک که آزاد می شود خطرناک است. شلیل که بسیار کم کالری و کاهش دهنده چربی خون است و در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری های مزمن نظیر سرطان، دیابت و بیماری قلبی عروقی موثر به شمار می رود، این روزها خریداران بسیار زیادی دارد. بیشترین پرورش میوه شلیل در کشور در استان های شمالی صورت می گیرد که باغداران مازندرانی سهم بیشتری در برداشت شلیل نسبت به دیگر استان ها دارند. باغداران مازندرانی که از حدود یک ماه گذشته مراحل برداشت شلیل را در ابتدای ماه مبارک رمضان زیر آفتاب گرم و هوای شرجی شمال آغاز کردند، این روزها نسب به فروش محصولات شان اظهار رضایت نسبی می کنند. البته کشاورزان مازندرانی از آشفته بازار قیمت شلیل در بازارهای میوه و تره بار گلایه هایی هم دارند و مشکل اصلی آنان وجود دلالان و واسطه ها است. خرید میوه شلیل با قیمت پایین توسط دلالان و عرضه آن با سود چند برابر به مصرف کنندگان مشکل بزرگی است که باغداران استان مازندران به جد با آن روبه رو هستند. قیمت شلیلی که دلالان در مزرعه از باغداران خریداری می کنند به حدود 3 هزار تومان می رسد ولی نکته بحث برانگیز اینجاست که چرا این محصول باید با قیمت چند برابر به دست مصرف کنندگان برسد. قیمت انواع شلیل در بازارهای فروش به بیش از 6 هزار تومان می رسد اما دلالان و واسطه ها این محصول را از کشاورزان با قیمت بسیار پایینی خریداری می کنند. ابوالفضل کریمی باغدار مازندرانی، در گفت وگو با فارس، اظهار کرد: هزینه تولید و نگهداری درخت شلیل در برابر درآمد حاصل از فروش آن همخوانی ندارد. * حمایت دولت برای رونق تولید مرکبات وی با بیان اینکه در 6 سال اخیر قیمت انواع سموم افزایش چشم گیری داشته، افزود: قیمت شلیل نسبت به هزینه های تولید بسیار پایین است و باغداران تنها هزینه های کود، سموم و کارگر خود را از محل فروش آن به دست می آورند. این باغدار مازندرانی با اشاره به اینکه دولت ها هیچگونه حمایتی از کشاورزان و باغداران به عمل نمی آورند، تصریح کرد: دولت برای رونق تولید مرکبات داخلی و برای رسیدن به مرز خودکفایی باید از باغداران حمایت کند. * واسطه ها؛ کم ترین نقش اما بیش ترین سود کریمی با انتقاد از وجود دلالان و واسطه ها در فروش محصولات، گفت: واسطه ها کم ترین نقش را تولید میوه شلیل دارند اما بیشترین سود را نسبت به کشاورزان از آن خود می کنند. وی با بیان اینکه دولت باید برای رسیدن میوه از دست باغداران به دست مصرف کنندگان چاره ای بیندیشد، ادامه داد: باغداران از وضعیت نابه سامان فروش محصولات و از وجود دلالان و واسطه ها گلایه مند هستند. این باغدار مازندرانی با بیان اینکه بیشترین سود از تولید مرکبات را واسطه های میادین میوه و تره بار استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: با وجود این وضعیت و متضرر شدن، باغداران انگیزه ای برای تولید میوه شلیل با کیفیت بالا را ندارند. * دریافت 10 دردصد کمیسیون از سوی واسطه ها کریمی با اشاره به اینکه واسطه های میادین میوه و تره بار برای فروش مرکبات کشاورزان 10 درصد حق کمیسیون دریافت می کنند، بیان کرد: برای مثال اگر کشاورزی با وجود این همه گرانی کود و سموم از محل فروش میوه شلیل 10 میلیون تومان دریافت کند، باید یک میلیون تومان آن را به واسطه های میادین میوه و تره بار دهد. وی با بیان اینکه واسطه های میادین میوه و تره بار با کدام زحمت از باغداران بیشترین سود را می برند، تصریح کرد: فعالیت این چنینی میادین میوه و تره بار و جولان واسطه ها همیشه مورد انتقاد باغداران بوده است. * تولید شلیل در 4 هزار و 867 هکتار باغ مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت وگو با فارس، گفت: از حدود 30 روز گذشته میوه شلیل به بازارهای مصرف آمده و قیمت مناسبی برای تولیدکنندگان داشته است. محمدتقی شکوهی با بیان اینکه در 4 هزار و 867 هکتار از باغ های استان مازندران میوه شلیل تولید می شود، افزود: سال گذشته 70 هزار تن شلیل از باغ های استان مازندران برداشت شد. * پیش بینی تولید 75 هزار تن شلیل مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه در سال جاری پیش بینی می شود بیش از 75 هزار تن شلیل از باغ های استان برداشت شود، تصریح کرد: تاکنون 70 درصد میوه شلیل از باغ های استان برداشت و راهی بازارهای مصرف شده است. این مسئول کیفیت میوه شلیل در سال جاری را نسبت به سال گذشته مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: بیشترین میوه شلیل از باغ های شهرستان های بهشهر، نکا، میاندورود، ساری برداشت می شود. شکوهی تصریح کرد: بیشترین و مطلوب ترین میوه شلیل شمال کشور در مازندران برداشت و به بازار مصرف استان های تهران، خراسان، اصفهان و قزوین ارسال می شود. وی یکی از مشکلات پیش روی حوزه تولید مرکبات را بی انگیزگی باغداران برای پرورش درختان شلیل در استان دانست و تصریح کرد: دلالان و واسطه ها بیشترین سود را نسبت به کشاورزان می برند و در این موضوع عدالت برقرار نمی شود. * ایجاد اتحادیه خرید مرکبات باغداران مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برای حمایت از باغداران باید شرکت های تعاونی و اتحادیه های خرید مرکبات و عرضه مستقیم به بازارها ایجاد شود، بیان کرد: دولت باید برنامه ویژه ای برای حمایت از باغداران و تولید کنندگان مرکبات در نظر گیرد. کشاورزان و باغداران مازندرانی می گویند اگر مکان هایی احداث شود تا محصولات خود را به طور مستقیم به دست مصرف کنندگان برسانند، دیگر شاهد آشفته بازار قیمت مرکبات در مراکز فروش میوه نیستیم و همچنین سوداگری دلالان هم از بین می رود. فارس http://mazandasnaf.ir/News/19415/سوداگری-دلالان-در-میادین-میوه-و-تره‌بار.html 1394-04-27 19:51:01