با 25 ميليون كدام را بخريم؟

با 25 ميليون كدام را بخريم؟

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>سمند SE که تقریبا جدیدترین واریانت از خانواده سمند به حساب مي آید در واقع همان مدل پايه و استاندارد سمند است که برخی از امکانات مدل هاي ...</span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از ایران جیب،اصولا مقایسه خودروها با یکدیگر نیازمند رعایت شرایط خاصی است تا به بهترین نتیجه ممکن منجر شود. بهترین نوع مقایسه در رده مدل های هم کلاس یا سگمنت یکسان است ولی این امکان وجود دارد شرایطی فراهم شود تا بتوان پارامترهای دیگری را نیز به عنوان فاکتور حیاتی و اصلی برای ایجاد یک مقایسه در نظر گرفت. یکی از این عوامل قیمت نهايي خودرو محسوب ميشود تا در مواقعی مثل این مقایسه، دلیل اصلی رویارويي این دو خودرو به حساب آید.

 

در میان محصولات ایران خودرو اگر از وانت باردو که آن هم عملا یک خودروی تجاری به حساب مي آید فاکتور بگیریم، ارزان ترین خودرو در این سبد، سمند SE است تا در برابر بالاترین تیپ تیبا یعنی مدل EX آن قرار گیرد، رقابتی که نه در یک کلاس خودرویی– كه از اين نظر، عملا اين دو خودرو قابل مقايسه نيستند - بلکه در یک کلاس قیمتی صورت ميگیرد.

با 25 ميليون كدام را بخريم؟


سمند SE که تقریبا جدیدترین واریانت از خانواده سمند به حساب مي آید در واقع همان مدل پايه و استاندارد سمند است که برخی از امکانات مدل هاي لوكس اين پلتفرم يعني ال ايكس و سورن را ندارد تا به این واسطه، چند میلیون تومان ارزانتر از برادران کاملتر خود باشد. به این ترتیب در بازار ميتوان اين خودرو را با برچسب قیمتی بسيار مناسب يعني حدود 25.5 میلیون تومان یافت. در طرف دیگر، يك خودروی ديگر با نشان ملی یعنی تیبا یا همان مینیاتور سابق قرار دارد تا به لطف افزایش قیمتهای اخیر، خود را از نظر قيمتي به خانواده سمند نزدیک کند. بالاترین تیپ این خودرو در حال حاضر با قیمتی در حدود 25 میلیون تومان در بازار خرید و فروش ميشود تا از اين نظر در مقابل سمند اس ايي قرار گیرد. با اين مفروضات ببينيم كه چك بانكي 25 ميليوني را صرف خريد كدام خودرو كنيم تا از خريدمان راضي باشيم.

 

 

s2bqm055wfh430dwj4m.jpg
 

تیبا برای اولین بار در سال 88 رونمایی شد تا یک سال و نیم بعد سری نخست از این خودرو تحویل خریداران آن شود. تیبا بر روی پلتفرم بهینه شده پراید طراحی شده و به لحاظ ابعادی میان انواع پراید با محصول وقت ساپیا یعنی کیا ریو قرار ميگیرد.در داخل کابین تیبا تقریبا ترکیبی از ریو و پراید است ولی به طور کلی طراحی این فضا حالتی اسپرت تر از رقیب بزرگتر خود یعنی سمند اس ايي دارد. البته از لحاظ فضای داخلی نباید انتظار جاداری سمند را داشته باشید و با اضافه شدن سرنشین سوم در ردیف عقب صندلیها عمال وضعیتی نه چندان مطلوبی در انتظار این افراد خواهد بود.



پیشرانه 1.5 لیتری قرار گرفته در زیر کاپوت تیبا توانایی تولید 80 اسب بخار نيرو را دارد تا شتابی در حدود 13ثانیه را برای آن فراهم آورد. راندن با تیبا در سطح شهر قابل قبول ارزيابي ميشود و ابعاد کوچکتر آن به خصوص برای یافتن جای پارک در مناطق شلوغتر مناسب است ولی همه این موارد با فشار دادن بر پدال گاز و افزایش سرعت تغيير خواهد كرد. تیبا اصوال در سرعتهای بالا پایداری سمند را ندارد تا برتری اسایی در این بخش محسوس باشد . در واقع سمند نه تنها در این رقابت بلکه در برابر سایر خودروهای همرده خود نیز یکی از بهترین مدلها به در مقوله پایداری محسوب ميشود تا گزینه ی ایمن تر و مناسب تری به ویژه در سفرهای بین شهری باشد.



وزن کمتر تیبا در مقابل سمند اس ايي باعث شده تا سیستم ترمز آن از عملکرد قابل قبولی در ترمزگیری های عادی برخوردار باشد هرچند که در مواقع نیاز به ترمزگیری ناگهانی قضيه ممكن است قدري متفاوت باشد.در طرف دیگر، پیشرانه آشنای موجود در سمند اس ايي قدرتی برابر با 100 اسب بخار را در اختیار راننده قرار ميدهد تا نه تنها در سرعت نهایی بلکه در شتاب گیری های میانی نیز برتر از تیبا باشد هر چند این مورد در شتاب گیری اولیه به لحاظ وزن بيشتر خودرو كمرنگ ميشود. هنگام عبور از دورها و مسیرهای پر پیچ و خم، سمند احساس ايمني و پايداري بیشتری را به راننده ميدهد که شاید علاوه بر پهنای بیشتر و وزن بالاتر ، سیستم تعلیق آن از دیگر دلایل اين امر باشد. فضای صندوق عقب اس ايي هر چند وسیع تر از رقیب خود است ولی در این مورد نمی توان تیبا را بازنده به حساب آورد زیرا این خودرو نیز به لحاظ جثه از فضای بارگیری قابل قبولی سود ميبرد.

 

شاید از ابتدا نیز یافتن خودروی مناسب تر از میان این دو خودرو كار آساني به نظر مي رسید ولی به هر حال سمند اس ايي و تیبا EX از نظر قیمت به عنوان رقیب یکدیگر شناخته مي شوند. سمند در بسياري از موارد - از طراحی بدنه تا کیفیت ساخت و پایداری در حرکت - خودروی مناسبي است، ضمن اين كه از مقبولیت بالاتری در میان خریداران برخوردار است و همین امر بازار دست دوم بهتر و نقدشوندگی سریعتری را برای آن به وجود آورده، هر چند از مصرف پايين تر تیبا در استفاده شهری و طراحی جديدتر داشبورد آن نمی توان غافل شد .



ارسال دیدگاه