آزمون بنزین‌های وارداتی با استاندارد یورو ۲
بنزين يورو ? به جاي يورو ? وارد شد؟

آزمون بنزین‌های وارداتی با استاندارد یورو ۲

<p style='text-align: justify'><span style='font-family: Tahoma'>&nbsp;در حالی مسئولان صنعت نفت از انجام آزمون بنزین&zwnj;های وارداتی و مطابقت با کتابچه استاندارد شرکت ملی پالایش و پخش خبر می دهند که باید گفت این کتابچه با استاندارد بنزین یورو ۲ طراحی شده است.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از خبرگزاری فارس-  پس از انتشار آنالیزهای بنزین وارداتی توسط برخی از رسانه ها مانند آنچه در خبر "بنزین وارداتی چه استانداردی دارد"منتشر شده است.

مسئولان دولتی مانند رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس مهندسی فرآورده های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی،معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش،مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران و معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همگی اعلام کردند که بنزین پتروشیمی ها آلاینده تر و از کیفیت پایین تری نسبت به بنزین وارداتی برخوردار است و حتی آنالیزهایی را درخصوص بنزین وارداتی به کشور ارائه کرده اند، در ادامه این گزارش برخی از اظهارات این مسئولان را ملاحظه می کنید.

 

*اظهارات مسئولان در مورد بنزین وارداتی

 

سید محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران:

کشتیها در زمان بارگیری و تخلیه توسط بازرسان مستقل کارشناسی می شوند و هیچ محموله ای خارج از استاندارد وارد کشور نمی شود و حتی در برخی موارد از استاندارد بالاتر است.

وی ادامه می دهد بر اساس استانداردهای کشور میزان بنزن موجود در بنزین٥ درصد است درحالی که این میزان در کشتی اول 1.40 و در کشتی دوم 1.42 بوده است که بهتر از میزان استاندار در کشور است.

معاون امور بین الملل شرکت ملی نفت همچنین میزان آروماتیک را طبق استاندارد  ٤٥ درصد و گوگرد را ١٠٠٠ppm عنوان و اضافه می کند؛ در دو کشتی آخر میزان آروماتیک به ترتیب 25.6 و 19.4 و میزان گوگرد به ترتیب٩٠  و١٠٠ppm بوده که این ارقام نشان می دهد که کیفیت سوختهای وارداتی بالاتر از استاندارد است.

 

عباس کاظمی معاون وزیر نفت:

میزان بنزن موجود در بنزین های تولیدی مجتمع های پتروشیمی ٢ درصد و ١٠ درصد است که پس از امتزاج این بنزین با بنزین تولید شده در پالایشگاه ها، میزان بنزن موجود در آن حداکثر به ٣ درصد می رسد.

 

رئیس مهندسی فرآورده های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی:

کتابچه مشخصات استاندارد، شامل شاخص های متعددی است که کیفی بودن بنزین براساس آنها تایید یا مردود اعلام می شود.

براساس این کتابچه، ١٢ آزمایش کیفی روی بنزین انجام می شود تا کیفیت آن از هر جهت تایید شود.

وی ادامه می دهد بنزین وارداتی به کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست و قبل از ورود به چرخه توزیع، آزمایش های کنترل کیفیت روی آنها انجام می شود.

به گفته رئیس مهندسی فرآورده های نفتی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، بنزین وارداتی نیز با مشخصات کتابچه استاندارد مطابقت داده  می شود و در صورت مغایرت با آن، وارد چرخه توزیع نخواهد شد.

 

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست:

در حال حاضر وزارت نفت تنها مرجع تشخیص کیفیت بنزین وارداتی است و افراد دیگر نمی‌توانند در این خصوص اظهار نظر کنند.

 

*واقعیت چیست؟

 

آنچه در اظهار نظرهای بالا مشاهده شد تماما حول این نکته بود که بنزین وارداتی از بالاترین استاندارد برخوردار بوده و حتی براساس کتابچه استاندارد شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی مورد آزمایش قرار می گیرد.

برای پاسخ به این ادعاها نگاهی دوباره به استاندارد اجباری 4904 می اندازیم که به عنوان استاندارد یورو4 معرفی و از فروردین سال 91 لازم الاجرا است.

در این استاندارد آمده است هیدروکربن های بنزین مانند الفین ها، آروماتیک ها و بنزن حداکثر به ترتیب 18 درصد،35 درصد و 1 درصد و عدد اکتان نیز حداقل 95 باشد.

به این ترتیب اگر نگاهی دوباره به اظهارات مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت بیاندازیم که می گوید بنزن بنزین های وارداتی 1.4 و 1.42 درصد است پاسخ شفاف و روشن است که بنزین های مورد ادعای آقای قمصری بیشتر از حداکثر بنزن تعریف شده در استاندارد یورو4 است.

از طرف دیگر یکی از مسئولان دولتی که اظهار نظرش در بالا منتشر شده است می گوید بنزین های وارداتی پس از 12 مورد آزمایش با کتابچه استاندارد شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی مطابقت داده و سپس عرضه می شود.

برای شفافیت بیشتر موضوع باید توضیح دهیم آنچه در کتابچه استاندارد شرکت ملی پالایش و پخش آمده استاندار بنزین یورو2 است به همین دلیل در این کتابچه اصلا آزمون های مربوط به بنزن، آروماتیک و آلفین ها دیده نشده و حداکثر اکتان درنظرگرفته شده 95 است.

به همین دلیل با تصدیق گفته های رئیس مهندسی فرآورده های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم اکنون به جای آنکه بنزین های وارداتی با استاندارد یورو4 و براساس استاندارد اجباری 4904 مورد آزمایش قرار گیرد، با استاندارد یورو2 مورد مطابقت قرار گرفته است.


 


ارسال دیدگاه