اخبار مازند اصناف پایگاه اطلاع رسانی اصناف مازندران - کد خبر : 37955 مورخ:[1398-10-23 15:49:01]
محاسبه عدد شامخ عمده و خرده فروشی از سوی اتاق اصناف ایران

محاسبه عدد شامخ عمده و خرده فروشی از سوی اتاق اصناف ایران

رئیس اتاق اصناف ایران از محاسبه و انتشار شاخص مدیران خرید (شامخ) در بخش عمده و خرده فروشی توسط اتاق اصناف ایران خبر داد.

به گزارش مازند اصناف؛ سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران از محاسبه و انتشار شاخص مدیران خرید (شامخ) در بخش عمده و خرده فروشی توسط اتاق اصناف ایران خبر داد.
 

وی با اعلام این خبر اظهار کرد: شاخص مدیران خرید (شامخ-PMI)، شاخص­ مهمی است که به صورت ماهانه، اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی، سرمایه­گذاران و همچنین برنامه‌­ریزان کشور در مورد وضعیت رونق و رکود را بیان می‌­کند.


رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: این شاخص از طریق جمع‌آوری اطلاعات از مدیران مهمترین بنگاه­‌های اقتصادی (دارای بیشترین ارزش­ افزوده، میزان تولید و نیروی انسانی)، تهیه شده و بر اساس آن اطلاعات واقعی (و نه حدس یا نظر شخصی)، در مورد وضعیت متغیرهای مهمی از قبیل «مقدار تولید»، «سفارشات جدید»، «سرعت انجام و تحویل سفارش»، «موجودی مواد اولیه» و «میزان استخدام شرکت» در ماه مورد نظر، نسبت به ماه قبل (بیشتر، کمتر یا مانند) دریافت می­‌شود. موسسات جهانی معتبر نیز این شاخص را با همکاری بیش از ۴۰ کشور دنیا به صورت ماهانه محاسبه و منتشر می­‌کنند.


ممبینی بیان کرد: این شاخص برای نخستین مرتبه از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مهر سال گذشته در بخش صنعت به مرحله اجرا گذاشته شد. همچنین اتاق تعاون ایران از مهر امسال در بخش ساختمان همکاری خود را آغاز کرد. اتاق اصناف ایران نیز از آذر امسال نسبت به آمارگیری به منظور احصای عدد شامخ عمده و خرده فروشی اقدام کرده است.


به گفته وی، معاونت برنامه‌ریزی اتاق با همکاری کمیته آمارهای بخش خصوصی، با توجه به ابزارهای قانونی در اختیار خود از جمله ماده ۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار، اقدامات مؤثری رابه مرحله اجرا درآورده که از جمله آنها تهیه و تدوین و اجرای ۱۱ دوره طرح پایش ملی محیط کسب و کار در سطح کشور است که نتایج آن در قالب شاخص‌های ملی محیط کسب‌وکار برای تصمیم­‌سازی از سوی سیاستگذاران و مسئولان کشور و همچنین اطلاع­‌رسانی به فعالان اقتصادی، از پاییز سال ۱۳۹۵ به طور فصلی منتشر و در دسترس کاربران  قرار گرفته است.


رئیس اتاق اصناف ایران گفت: در همین راستا و با توجه به خلاً آماری موجود در کشور و اتاق‌های بخش خصوصی بر آن شدند تا بر اساس وظایف قانونی خود به رفع این نقیصه پرداخته و شاخص مدیران خرید را بصورت ماهانه در بخش‌های صنعت، خدمات، ساختمان و کل اقتصاد منتشر کنند.


ممبینی بیان کرد: این شاخص هر ماه از طریق جمع‌آوری اطلاعات حاصل از پرسش‌نامه‌ای که بین مدیران شرکت‌های بخش­های مختلف اقتصادی توزیع می‌شود، محاسبه می‌شود. از پاسخ‌دهندگان خواسته می‌شود تا مقدار تولید، سفارشات جدید، سرعت انجام و تحویل سفارش، موجودی مواد اولیه و استخدام شرکت را در مقایسه با ماه قبل گزارش دهند و به علت اینکه سوالات موجود در پرسش نامه متمرکز بر اطلاعات مالی بنگاهها نیست، لذا انتظار می رود با حساسیت کمتر و مشارکت بیشتر پاسخگویان همراه باشد.


وی خاطر نشان کرد: این شاخص توسط مراجع رسمی آماری در کشور تولید نمی­شود و تولید آن توسط اتاق های بخش خصوصی، موازی­‌کاری با نظام آماری کشور تلقی نشده و می­‌تواند معیاری علمی برای راستی­‌آزمایی آمارهای رسمی منتشرشده توسط مرکز آمار ایران و بانک مرکزی مربوط به نرخ­‌های رشد اقتصادی (فصلی، شش‌ماهه و سالانه) در کشور را برای کاربران فراهم آورد.


به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف ایران، این اتاق برای واحدهای منتخب که بعنوان نمونه برای اجرای طرح در سراسر کشور مورد آمارگیری قرار می گیرند پیامکی ارسال کرده و با ارائه لینک سایت شامخ، از ایشان برای تکمیل پرسشنامه الکترونیکی دعوت بعمل می آورد. نتایج هم در سومین روز کاری هرماه منتشر می شود.

» برچسب ها :



مطالب مشابه


مطالب تصادفی

Go to TOP
طراحی و پیاده سازی : کیمیا سامانه
داده پرداز کیمیا