اصناف و بازاریان می‌توانند مبنا و رکن اصلی در راستای تحقق شعار سال باشند
رئیس کمیسیون تولید و صادرات اتاق اصناف ایران:

اصناف و بازاریان می‌توانند مبنا و رکن اصلی در راستای تحقق شعار سال باشند

رئیس کمیسیون تولید و صادرات اتاق اصناف ایران با اشاره به انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، خاطرنشان کرد: اثرگذاری شعار سال به‌زعم بنده، می‌تواند قشر جزیل و اثرگذار اصناف و بازاریان باشد که از یک منظر می‌توان از آن تحت عنوان مردمی کردن اقتصاد نیز یاد کرد.

به گزارش مازنداصناف، رضا صادقی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی در عرصه سیاسی تا حدود قابل توجهی توانسته بر مبنای الگوی مردم‌سالاری دینی، بنیان‌گذاری کرده و امر اجتماعی را فعال کند، افزود: از آنجائی که در شرایط کنونی، مساله اقتصاد یکی از اولویت‌های مهم کشور است، از دو جهت می‌توان نقش اصناف و بازاریان را در اقتصاد و تولید از دو جهت مورد بررسی قرار داد.

وی در ادامه اظهار کرد: نخست اینکه بدون شک یکی از اهداف دشمن از جنگ تمام عیار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران، فشار بر مردم و بنابراین جدا کردن مردم از نظام است و مهم‌ترین خطری که انقلاب را تهدید می‌کند، ناامیدی مردم به طرق مختلف است.

صادقی همچنین افزود: از جهت دوم نیز می‌توان به این نکته اشاره کرد که یکی از مشکلات مهم و ساختاری اقتصاد ایران، دولتی بودن اقتصاد‌ است.

به گفته صادقی «نماینده پارلمان اصناف مازندران در پارلمان اصناف کشور» از نتایج مستقیم این امر می‌توان به پایین بودن میزان رشد اقتصادی، کاهش بهره‌وری عوامل تولید، نوسانات ارزی ،طولانی شدن زمان سرمایه‌گذاری‌ها، افزایش فساد اداری، ناعادلانه شدن توزیع درآمد، ایجاد رانت‌های اقتصادی و… اشاره کرد.

رئیس کمیسیون تولید و صادرات اتاق اصناف ایران همچنین تاکید کرد: حرکت به سمت مردم‌بنیاد شدن اقتصاد، به معنای بی‌مسئولیتی دولت نیست، بلکه دولت هم مسئولیت برنامه‌ریزی، زمینه‌سازی، ظرفیت‌سازی، هدایت، کمک و نظارت را دارد و در این‌ خصوص بایستی نقش حمایتی ویژه دولت نسبت مردم و خاصه فعالان اقتصادی پر رنگ‌تر احساس شود.

صادقی در ادامه تاکید کرد: باید دقت شود که ایجاد ظرفیت برای مشارکت مردم در تولید و اقتصاد، دچار آسیب‌هایی همچون نادیده گرفتن عدالت اجتماعی و به تبع آن ایجاد سودهای کلان و بادآورده برای بخشی از جامعه نشود تا عده‌ای در این میان از مواهب آن محروم بمانند.

وی در ادامه اظهار کرد: ضروری است جهت تحقق مشارکت مردم در جهش تولید به چند نکته کلیدی توجه داشت؛ اول اینکه مشارکت مردم در تولید نیازمند الگویی عملیاتی، قابل فهم و اعتمادبخش می‌باشد و نباید در این امر انتظار ایثارگری آحاد اجتماعی و عدم توجه جامعه به اصل سود را داشت.

صادقی در ادامه بیان کرد: نکته بعدی اینکه هر الگوی ارائه شده در این مهم باید دو ویژگی افزایش ثروت ملی و توزیع عادلانه و رفع محرومیت اجتماعی را دارا باشد؛ به بیان دیگر می‌توان با جرأت بیان کرد هر روش و نسخه اقتصادی که بتواند این دو پایه را تأمین کند، معتبر است و نسخه‌های غیر آن فاقد اعتبار پیاده‌سازی در جامعه اسلامی می‌باشد.

وی افزود: در نهایت نکته اخر اینکه پیش از دعوت مردم به مشارکت در امر تولید، باید ساخت و بنای اقتصادی به گونه‌ای باشد که بتوان از مشارکت مردم استفاده کرد و در این بین اصناف و بازاریان می‌توانند ستون اصلی تحقق آن باشند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان بابل در ادامه بیان کرد: نظام اقتصادی در تمام دنیا دارای یک ساخت حقوقی و یک ساخت حقیقی است؛ در مورد ساخت حقوقی، بیشترین بخشی که موجب تحقق مشارکت مردم در تولید و اقتصاد می‌شود، بخش تعاون است؛ اما ساخت حقوقی بدون ساخت حقیقی مناسب، کارآمد نیست.

رئیس کمیسیون تولید و صادرات اتاق اصناف ایران در ادامه خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه اگر به لحاظ ساختاری، بخش تعاون به طور مناسب سامان یافته باشد ولی روح تعاون و همکاری در آن بخش نهادینه نشده باشد، نتایجی که از بخش اقتصاد انتظار می‌رود، محقق نخواهد شد.

صادقی همچنین اظهار کرد: بنابراین ساخت حقوقی نظام اقتصادی باید طوری سامان یابد که عوامل ایجاد و استمرار امور سازنده ساخت حقیقی نظام اقتصادی را نیز در خود نهادینه کند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران

انتهای خبر/


ارسال دیدگاه