بازار مازندران زیر تیغ ناظران/گرانی کانال شکنی می کند
در آستانه نوروز؛

بازار مازندران زیر تیغ ناظران/گرانی کانال شکنی می کند

بازار مازندران در آستانه نوروز زیر تیغ نظارت و بازرسی قرار گرفت تا جلوی کانال شکنی نرخ ها و گرانی افسارگسیخته اجناس و کالاها را بگیرد.

به گزارش مازنداصناف، گرانی در مازندران ترمز برید و اجناس و اقلام مختلف لحظه‌ای بالا می‌روند و فروشندگان و مردم در این بین هر روز دستشان از خرید و فروش کوتاه‌تر می‌شود.

پدیده گرانی و گرانفروشی در مازندران به کالای خاصی اختصاص ندارد و به نوعی همه اجناس و اقلام را در برمی گردد و حباب کاغذ نرخ‌ها تاب و توان را از بخش‌های مختلف گرفته است. هرچه به روزهای پایانی سال نزدیم می‌شویم، مصوبات تنظیم بازاری اوایل سال رنگ می بازد و اصناف چندان تمایلی به اجرای آن مصوبات ندارد و براساس نوسانات بازار ارز خودشان نرخ گذاری می‌کنند.

متولیان امر براین عقیده هستند که هیچ کمبودی از نظر کالاهای اساسی در بازار وجود ندارد اما به عقیده مردم گرانی این اجناس، توان خرید را از آنان گرفته است.

گوشت کالای لوکس شد و مرغ سرکش

علی اکبرپور شهروند ساروی با بیان این که اکنون بیشتر نظارت‌ها روی بازار مرغ و نان متمرکز شده است، گفت: گوشت که به یک قلم کالای لوکس تبدیل شده و اقشار مختلف از خرید آن عاجز هستند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار نرخ ۳۳۰ هزار تومانی گوشت، ۳۰۰ هزار تومانی ماهی و ۶۹ هزار تومانی مرغ را سبب پرکشیدن این کالاها از سفره مردم دانست و گفت: اگر هر روز میلیون‌ها تومان پول به بازار ببرید در نهایت با یک یا دو پلاستیک اجناس ضروری به خانه برخواهید گشت.

 

فاطمه جلالی بانوی مازندرانی که برای خرید مایحتاج خانه از یک فروشگاه زنجیره‌ای در ساری خرید می‌کرد، به خبرنگار بازار می‌گوید: متأسفانه نظارت بر بازار بسیار ضعیف است و مسئولان با عنوان این که گرانی داریم نه گرانفروشی، ضعف‌هایشان توجیه می‌کنند.

وی بابیان این که قیمت‌ها هر لحظه تغییر می‌کند، گفت: قیمت تخم مرغ از صبح تا ظهر بین هزار تا دو هزار تومان بیشتر شده و به دانه‌ای ۳۱ هزار تومان رسیده است و با این روال و روند روبه رشد نرخ‌ها سفره خانواده‌ها بیش از گذشته خالی‌تر می‌شود و مسئولان باید برای مهار گرانی و تورم برنامه ریزی کنند.

در استان مازندران و در آستانه نوروز طرح ویژه نظارت و بازرسی تشکیل شد تا التهاب و نرخ کاذب قیمت‌ها را بشکند و تاکنون پرونده‌های زیادی نیز در این زمینه تشکیل شده است. با آن که قیمت گوشت در مازندران کانال ۳۰۰ هزار تومانی را شکست، مسئولان امر از توزیع گوشت با نرخ مصوب تنظیم بازار شامل ران با قیمت ۱۵۵ هزار تومان و قلوه گاه ۱۳۰ هزار تومانی خبر می‌دهند و برای خرید این اجناس در مازندران صف‌هایی تشکیل شده است.

تزریق کالاهای اساسی مورد نیاز به بازار

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از توزیع و تأمین کالاهای اساسی و نظارت بر قیمت آن در بازار خبر داد با انتقاد از قیمت بالای برخی کالاها برخورد با گرانفروشی را ضروری دانست.

وی  با اظهار این که تیم‌های رصد و بازرسی در بازار فعال شده است، گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم که کالاهای اساسی به میزان کافی در استان وجود دارد و در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

عنایتی با عنوان این که ۳۴ قلم کالا با تخفیف ۲۵ درصدی به مردم عرضه می‌شود، گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای ملزم و موظف شدند این اقلام کالاها را با زیرقیمت مصوب به مردم عرضه کنند.

وی قیمت مرغ گرم را کیلویی ۶۲ هزار تومان، شکر ۲۲ هزار تومان، تخم مرغ شانه‌ای ۷۳ هزار تومان عرضه می‌شود، گفت: روغن نیز با قیمت ۵۴ هزار تومان به مردم ارائه می‌شود.

عنایتی، مرغ، گوشت، برنج، شکر، تخم مرغ، شیر، ماست کم چرپ، رب گوجه، انواع لپه و غیره را از جمله اقلامی دانست که زیر قیمت مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود، گفت: برای تنظیم بازار، گوشت منجمد گوسفند و مرغ تأمین شده است ولی استقبالی از آن نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰۰ تن سهمیه جدید گوشت گوسفند و گوساله برای تنظیم بازار در استان دریافت شد و در آستانه عید این کالاها عرضه می‌شود.

طرح نظارتی بر بازار آغاز شد

در عین حال یدالله ملکی مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران نیز با اظهار این که طرح نظارتی بر بازار شب عید در استان آغاز شده است، افزود: علاوه بر بازرسان ادارات، گشت‌های سیار نیز پایش بازار را انجام می‌دهند.

وی با بیان این که نظارت بر بازار و اصناف حتی در روزهای تعطیل نیز صورت می‌گیرد، مقابله با تخلفات و پیشگیری از آن را از جمله اهداف طرح بیان کرد.

در استان مازندران تاکنون بیش از ۱۱ هزار پرونده تشکیل که سه هزار و ۸۰۰ مورد مربوط به تخلفات گرانفروشی بوده است و به رغم آن که گرانفروشان ۷۷۳ میلیارد تومان جریمه شدند اما هنوز گرانی از بازارهای استان رخت نبسته است.

با این حال برخی از مسئولان گره خوردن اقلام و اجناس بر بازار ارز را ناشی از ضعف مدیران عنوان کرده اند و نماینده مردم بابل در مجلس با اظهار این که افراد نالایق باید جابجا شوند، گفت: مشکل گرانی ارزاق، زمین، ارز، خودرو، گوشت و غیره داد مردم را درآورده است و با توجه به وعده‌ها باید برای حل مشکلات برنامه ریزی اساسی صورت گیرد.

مهدی سعادتی یادآور شد: گره خوردن حبوبات، سیب زمینی و پیاز به دلار منطقی نیست و باید برای کاهش گرانی برنامه اساسی و جامعی داشته باشیم تا مشکلات مردم کمتر شود.

روند روبه رشد گرانی و گرانفروشی در پس نوسانات بازار ارز سبب شده تا مازندرانی‌ها توان خرید بسیاری از اقلام پرمصرف را نداشته باشند و روز به روز سفره‌هایشان خالی‌تر می‌شود.

منبع: خبرگزاری بازار

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه