اخبار مازند اصناف پایگاه اطلاع رسانی اصناف مازندران - کد خبر : 35521 مورخ:[1397-08-27 10:35:01]
 گرانی قیمت میوه و لبنیات حاصل ضعف نظارت
گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد

گرانی قیمت میوه و لبنیات حاصل ضعف نظارت

بازار میوه و لبنیات هم به قافله افزایش قیمت‌ها پیوسته است و در تعطیلی نظارت بر بازار، کارخانه‌ها و مغازه‌داران هر قیمتی را که دلشان بخواهد عرضه می‌کنند.

به گزارش مازند اصناف؛ قیمت میوه در بازار با سرعت عجیبی پیش می‌تازد. اگر این افزایش قیمت‌ها مربوط به میوه‌های وارداتی بود که باید ارز می‌پرداختیم، حرفی نبود؛ چراکه این روزها افزایش قیمت ارز بهانه بزرگی برای بسیاری از گرانی‌ها شده است، اما همه میوه‌هایی که در بازار به قیمت‌های نفس‌گیر عرضه می‌شود، همه تولید داخل است، تولید وطنی، کشاورزان چند کیلومتر آن طرف‌تر تولید کردند و همان محصول الان در بازار داخلی خودمان عرضه می‌شود، اما با قیمت‌های بسیار بالاتر.

دلیل نخست برای گرانی میوه، ضعف در نظارت بر بازار است. هیچ کسی از ستاد تنظیم بازار گرفته تا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و دیگر نهادهای نظارتی، علیرغم وظیفه‌ای که برایش تعریف شده از بالا بودن قیمت میوه در بازار نمی‌پرسد. مغازه‌دار حق خودش می‌داند که هر قیمتی را که اراده کند روی میوه‌ها برچسب بزند و خریدار مجبور است، خودش را با شرایط سازگار کند
دلیل دوم افزایش قیمت میوه، بالا رفتن نرخ ارز و افزایش تمایل به صادرات در ماه‌های اخیر است، ظاهرا صادرات برای صادرکنندگان مزه کرده و آنها بدون اینکه نیاز داخل را بسنجند، اقدام به صادرات می‌کنند.
دلیل سوم قیمت تمام‌ شده بالای محصولات کشاورزی در کشور است. دلیل چهارم دلالی در بخش کشاورزی است که دلالان از مزرعه گرفته تا رسیدن به دست مصرف‌کننده با این محصولات همراه هستند.
در یک تحقیق مشخص شده برخی محصولات کشاورزی از مزرعه تا رسیدن به دست مصرف‌کننده ۳۰۰ درصد، یعنی سه برابر افزایش قیمت پیدا می‌کند. موزهای وارداتی هم در داخل میادین میوه و تره‌بار از نیمه شب تا صبح برخی موقع تا ۵ دست بین دلال‌ها می‌چرخد و همه اینها قیمت را بالا
می‌برد.
نرخ لبنیات ترمز برید
همچنین در پی افزایش‌ اخیر قیمت‌ در بازار لبنیات، این بار یک برند دیگر افزایش جدیدی در قیمت شیر و دوغ ایجاد کرده است.
بی‌توجهی کارخانه‌های لبنی به حدی است که منتظر تصمیمات دولت نمی‌مانند. قرار است که ستاد تنظیم بازار قیمت تمام شده را بررسی کند و پس از آن تصمیم بگیرد که کارخانه‌های لبنی چه میزان حق دارند یا ندارند که قیمت را اضافه کنند.
با این وجود، رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی می‌گوید: «کارخانه‌های لبنی خودشان تصمیم گرفتند که قیمت را افزایش دهند، پس از آنکه آنها دیدند بررسی دولت برای قیمت تمام شده و اظهار نظر درباره قیمت‌ها طولانی شد، آنها خودشان قیمت‌ها را بالا بردند، به هر حال آنها ضرر می‌کردند».
در ادامه افزایش‌های چندین‌باره قیمت لبنیات در بازار، جدیدترین خبر این است که این‌بار برند شیر «ک» ترمز بریده و هر بطری شیر را به ۴ هزار و ۷۵۰ تومان رسانده است و دوغ کیسه‌ای را از ۲ هزار تومان به ۲ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش داده است.
گفتنی است روز گذشته اعلام شد که قیمت شیر خام در کارگروه ستاد تنظیم بازار کیلویی 2 هزار تومان تصویب شده است.

 
مرجع : فارس


» برچسب ها :



مطالب مشابه


مطالب تصادفی

Go to TOP
طراحی و پیاده سازی : کیمیا سامانه
داده پرداز کیمیا