اخبار مازند اصناف پایگاه اطلاع رسانی اصناف مازندران - کد خبر : 34951 مورخ:[1397-04-15 02:41:01]
بازاریابی، حلقه گمشده کسب و کار خانگی در مازندران
مشاغل خانگی راهکاری مهم برای خوداشتغالی

بازاریابی، حلقه گمشده کسب و کار خانگی در مازندران

چندین سال است که با رونق گرفتن مشاغل خانگی بسیاری از افراد با ابداع و خلاقیت خود دست به کارهای خلاقانه‌ای می‌زنند که از لحاظ اقتصادی می‌تواند برای آن‌ها و استانمان سودآور باشد.چرخه کسب و کارها با عرضه تولیدات و محصولات در بازار ، فروش و کسب درآمد آنها به نتیجه می رسد و بازاریابی برای مشاغل خانگی همچنان حلقه مفقوده این نوع مشاغل محسوب می‌شود چراکه باوجود تولید انواع کالاهای قابل تهیه در منازل هنوز بسیاری از مردم در ارتباط با شرایط و چگونگی کالاهای تولید شده در مشاغل خانگی اطلاعات کافی ندارند.

به گزارش مازند اصناف؛ چرخه کسب و کارها با عرضه تولیدات و محصولات در بازار ، فروش و کسب درآمد آنها به نتیجه می رسد و در این میان در کسب و کار خانگی که افرادی غالبا بدون پشتوانه بازاریابی در منازل دست به تولید محصول می زنند به حمایت و توجهات بیشتری نیازمند هستند تا بتوانند با فروش تولیدات ادامه مسیر بدهند.

مصوبه سال 1389 قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در ایران از سوی مجلس شورای اسلامی یکسال بعد شکل اجرایی به خود گرفت .

براساس ماده دو قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، مشاغل و یا کسب و کار خانگی آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب وکار بدون ایجاد مزاحمت و اخلال درآرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می شود.

پرداخت تسهیلات از آن جهت که در بازگشایی گره ای از مشکلات فعالان این بخش تاثیر دارد حائز اهمیت است اما در مسیر انجام کار و فعالیت نبود حمایتی برای ارائه به بازار مصرف ، گره کوری برای این قشر به شمار می رود و آنها می بایست چشم انتظار تقاضای خرید دست ساخته های خود در بازاری باشند که بدان آشنا نیستند.

امروزه مشاغل خانگی زودبازده، به عنوان راهكاری مناسب و مهم برای خوداشتغالی و درآمدزایی در سراسر جهان محسوب می‌شوند.

 چندین سال است که با رونق گرفتن مشاغل خانگی بسیاری از افراد با ابداع و خلاقیت خود دست به کارهای خلاقانه‌ای می‌زنند که از لحاظ اقتصادی می‌تواند برای آن‌ها و استانمان سودآور باشد.

این مشاغل خانگی که از تنوع بالایی برخوردار هستند، اين امكان را فراهم می‌آورد تا افراد بتوانند در محيط خانه با استفاده از رايانه و وسايل جانبی مورد نياز، به انجام كسب و كارهای گوناگون در اين حوزه بپردازند.

در همین زمینه به سراغ تعدادی از افرادی رفتم که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

سمانه قلی‌زاده از فرشبافان مازندران که سالهاست در این عرصه فعالیت می کند در گفت‌وگو با خبرنگار ما، از ضعف در بازاریابی به عنوان اصلی ترین مشکل و دغدغه فعالان در این حرفه نام برد و گفت: با وجود پشت سر گذاشتن سختی ها در تولید فرش ، بازاریابی مشکل اصلی در این زمینه به شمار می رود.

وی از نبود فضا و بازاری برای عرضه دست بافته های فرشبافان مازندران به عنوان دلیلی برای پا به عرصه گذاشتن تجار استان های دیگر برای خرید تولیدات فرشبافان مازندران ذکر کرد و ادامه داد: فرشبافان مجبور به فروش محصولاتشان به قیمت ناچیز می شوند.

قلی‌زاده یکی ازدلایل ناشناخته ماندن هنر فرشبافی مازندران را همین شیوه فروش محصولاتشان عنوان کرد و ادامه داد : در حالیکه فرش دستبافت هنرمندان مازندران در قد و اندازه شهرهای معروف فرش کشور است .

زهرا معتمدی که یکی از بافندگان گلیم در یکی از روستاهای مازندران است به خبرنگار ما گفت: برای کسب درآمد و همچنین حفظ صنعت دستی گلیم مازندران به این حرفه روی آوردم.

وی که ادامه فعالیت امروزش در کسب وکار خانگی را مرهون مجموعه پشتیبان برای بازاریابی و فروش محصولاتش می داند ، ادامه داد: حمایت ها در قالب بازاریابی و فروش تولیدات می تواند بسیار در ادامه فعالیت این نوع کسب وکارها تاثیر بگذارد.

افرادی که به کسب و کارهای خانگی مشغول هستند، از مزایای زیادی برخوردار هستند که از جمله این مزایا می‌توان به ایجاد توازن بين مسئوليت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزينه‌های مربوط به خريد، رهن و اجاره كارگاه و اياب و ذهاب، استفاده از نيروی كار ساير اعضای خانواده و ايجاد زمينه‌های كار خانوادگی، امكان انتقال تجارب از طريق آموزش غيررسمی به شيوه استاد- شاگردی بين اعضای خانواده و بسیاری فواید دیگر اشاره کرد.

مشاغل خانگی در زمینه‌های مختلف وجود دارد که می‌توان به نمونه‌هایی از آن که شامل صنایع دستی، فرش دستباف و رشته‌های مرتبط به صنایع، تجارت الکترونیک، امور تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، عشایری، امور تولیدات گیاهی، در بخش تولیدی( صنعت و خدمات)، فعالیت‌های فرهنگی و هنری است، اشاره کرد.

افراد زیادی راغب به انجام مشاغل خانگی هستند، اما اطلاعات کافی در این زمینه ندارند. در ابتدا شخص درخواست کننده، در فرم ثبت نام، شغل مورد نظر خود را می‌تواند پیشنهاد دهد که بعد از بررسی و در صورت تصویب به فهرست مشاغل خانگی اضافه خواهد شد.

نحوه فعالیت در مشاغل خانگی به شکل‌های مختلف انجام می‌شود. یکی از این راه‌ها انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی است و دومین راه انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه محصول به خارج از محیط مسکونی و در آخر انجام فعالیت به صورت تعاونی و یا مشارکت با بنگاه‌های بالا دستی تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه‌ای است، لازم به ذکر است که باید از قبل به همه این فعالیت‌ها مجوز داده شود.

هر زمانی که شخصی اقدام به انجام کاری جدید می‌کند، قاعدتا نیازمند ارائه تسهیلات از سوی مسئولان است که برای مشاغل خانگی، متقاضیان دارای مجوز کسب و کار خانگی که مورد تایید دستگاه اجرائی ذی‌ربط هستند، می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

افرادی که مشغول به فعالیت در حوزه مشاغل خانگی هستند، با ارائه مجوز کسب و کار خانگی می‌توانند نزد صندوق تامین اجتماعی بیمه مراجعه کنند و از مزایای آن برخوردار شوند. مشمولان صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر تابع قوانین و مقررات مربوطه خواهند بود.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی نیز معتقد است، الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی نسبت به گذشته پیشرفت قابل توجهی کرده است. تفاوت فرآیند قبلی و فعلی با عنوانِ الگوی جدید مشاغل خانگی، ناظر بر اثربخشی افراد است و شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌تواند در این فرآیند تأثیرگذار باشد.

مهناز امامدادی گفت: در فرآیند جدید مراحل مختلفی برای توسعه مشاغل خانگی در نظر گرفته شده است. در مرحله اول نیازمندی‌های مناطق بررسی می‌شود و مرحله دوم مربوط به توانمندسازی متقاضیان است.

وی با تاکید بر اینکه آموزش‌ها کوتاه مدت است و در حداکثر 3 روز انجام‌ می‌شود، خاطرنشان کرد: آموزش‌ها در اغلب موارد به صورت مجازی است، به جز در مواردی مانند نقاط روستایی که امکان آموزش مجازی در آنجا وجود ندارد، به صورت حضوری انجام می‌شود و آنچه در آموزش ها مد نظر است ارتقای کمی و کیفی محصولات است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی تصریح کرد: گاهی اوقات تولید کننده امکان تولید انبوه را ندارد، اما وقتی این افراد شبکه سازی و تیم سازی می‌شوند، علاوه بر آن که می‌توانند با یکدیگر هم افزایی داشته باشند، امکان ارتقای کمی و کیفی محصولات را دارند.

امامدادی با اشاره به فعالیت افراد در عرصه قالی بافی افزود: فعالان این عرصه علی‌رغم اینکه در رشته قالی بافی بسیار مهارت دارند، اما بازار هدف را نمی‌شناسند، شناسایی بازار هدف خیلی مهم است. باید تولیدات هدفمند صورت گیرد.

به گزارش بلاغ،‌ بازاریابی برای مشاغل خانگی همچنان حلقه مفقوده این نوع مشاغل محسوب می‌شود چراکه باوجود تولید انواع کالاهای قابل تهیه در منازل هنوز بسیاری از مردم در ارتباط با شرایط و چگونگی کالاهای تولید شده در مشاغل خانگی اطلاعات کافی ندارند. مشاغل خانگی بالاتر از برندهای اقتصادی تلاش می‌کنند تا هم ردیف با کالاهای تولید شده در کارخانجات قیمت بازار را متناسب با نیازهای جامعه کنند.

ساماندهی مشاغل خانگی همراه با ایجاد فضای بازاریابی گسترده در فضای مجازی از جمله موضوعات مهمی است که باید برای ارتقای این نوع مشاغل در نظر گرفت.

انتهای پیام/


» برچسب ها :



مطالب مشابه


مطالب تصادفی

Go to TOP
طراحی و پیاده سازی : کیمیا سامانه
داده پرداز کیمیا