ممنوعیتی برای کشت برنج در مازندران وجود ندارد
خبر خوب براي کشاورزان مازندراني

ممنوعیتی برای کشت برنج در مازندران وجود ندارد

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">سال زراعی گذشته برخی از شالیکاران مازندرانی به&zwnj;علت کم&zwnj;آبی و طرح ممنوعت کشت شالی نتوانستند زمین&zwnj;های شالیزاری خود را زیر کشت برنج ببرند که برای امسال با اعلام مدیرعامل آب منطقه&zwnj;ای مازندران با بارش&zwnj;های متناوب پاییزی و زمستانی مکشل کم&zwnj;آبی در مازندران برطرف شده و آب مورد نیاز اراضی کشاورزی استان تامین می&zwnj;شود. </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ سال گذشته به‌دلیل کم‌بارشی برخی از شالیکاران مازندرانی در شهرستان‌های میاندورود، جویبار و ساری موفق به کشت برنج نشدند و کشاورزانی که باید در زمین‌ها شالیزاری خوشه‌های طلایی برنج را نظاره می‌کردند با اعلام طرح ممنوعیت کشت برنج، زمین‌های بایر را نظاره‌گر بودند.

سالی که برای کشاورزان میاندورودی، ساری و جویبار به سختی گذشت و با وجود گرانی‌ها و عدم کشت شالی با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شدند. تراژدی تلخی که سال گذشته برخی از برنج‌کاران مازندران تجربه کردند با بارش‌های مطلوب امسال نسبت به سال گذشته از بین رفت و درحال حاضر بسیاری از شالیکاران درحال آماده‌سازی اراضی شالیزاری برای کشت برنج هستند.

سال زراعی گذشته کشاورزان معتقد بودند بی‌تدبیری مسؤولان شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی مازندران در دیر اعلام کردن کم‌آبی موجب شد تا بخشی از زمین‌های شالیزاری شهرستان میاندورود و قسمتی از زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های جویبار و ساری بایر بماند.

با توجه به این شرایط از ابتدای سال بحث لایروبی و ذخیره آب در آب‌بندان‌ها در دستور کار قرار گرفت و در کنار آن نیز به کشاورزان توصیه شد از روان‌آب‌ها و آب‌های سطحی برای آماده‌سازی اراضی کشاورزی بهره گیرند تا برای فصل زراعی جاری شاهد مشکلی نباشیم.

*مشکل کم‌آبی نداریم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این‌باره  اظهار کرد: امسال وضعیت بهتری از لحاظ منابع آبی نسبت به سال گذشته داریم.

محمدابراهیم یخکشی با اعلام اینکه ممنوعیتی برای کشت برنج در اراضی شالیزاری مازندران نداریم و نمی‌توانیم کشت برنج را در اراضی ممنوع کنیم، افزود: اگر وضعیت منابع آبی در حد مطلوب نباشد می‌توانیم به کشاورزان توصیه کنیم به فکر کشت محصولی جایگزین در اراضی باشند ولی امسال با توجه به وضعیت بارش‌ها مشکلی در این زمینه نداریم.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزان هرچه سریع‌تر نسبت به آب تخت اراضی شالیزاری اقدام کنند، خاطرنشان کرد: درست است وضعیت منابع آبی نسبت به سال گذشته مطلوب بوده ولی نسبت به سال 95 از وضعیت خوبی برخوردار نیست و صرفه‌جویی برای همه شالیکاران در اولویت باشد.

*ذخیره 67میلیون مترمکعب آب در سد شهید رجایی ساری

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به اینکه کشت، آب‌تخت و شخم و شیار به‌موقع مورد تاکید است، گفت: وضعیت سد شهید رجایی نیز نسبت به سال گذشته مطلوب است درحال حاضر ذخیره آب در این سد به 67 میلیون متر مکعب رسیده است.

یخکشی در پایان گفت: ذخیره آب در سال شهید رجایی در همین زمان از سال در سال 95، 110،  سال گذشته 45 و در حال حاضر نیز به 67 میلیون متر مکعب است که مهم‌ترین صرفه‌جویی و توجه به بحث مدیریت مصرف است.

 امسال کشاورزان مازندران با دلی پُرامید خودشان را برای کشت برنج آماده می‌کنند و از همان آغاز فصل زراعی بذر را آماده کرده و درحال حاضر نیز در تدارک آماده‌سازی شالیزارها هستند تا بتوانند نشاهای سبز را به‌امید خوشه‌های طلایی در دل زمین بنشانند./فارس

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه