علت گرانی‌ها در بازار مازندران چیست؟

علت گرانی‌ها در بازار مازندران چیست؟

<p><span style="font-size: larger;"> یکی از مهم&zwnj;ترین وظایف دولت ایجاد شرایط لازم برای مردم جهت تهیه مایحتاج ضروری آنها است و این در حالی است که این روزها تب داغ گرانی کالاها به بسیاری از نقاط کشور از جمله مازندران رسیده و بسیاری از این وضعیت ناراضی و نگران هستند.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ یکی از مهم‌ترین وظایف دولت ایجاد شرایط لازم برای مردم جهت تهیه مایحتاج ضروری آنها است و این در حالی است که این روزها تب داغ گرانی کالاها به بسیاری از نقاط کشور از جمله مازندران رسیده و بسیاری از این وضعیت ناراضی و نگران هستند.

برای واکاوی این موضوع پای حرف مردم استان رفته تا علت گرانی‌های افسار گریخته را از آنها جویا شود و این که چه میزان اقدامات انجام شده برای ثبات قیمت ها و یا کاهش قیمت‌ها موثر بوده است.

دولت برای کنترل بازار کاری انجام نداده است

یکی از بازاریان در گفت و گو با تسنیم، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دلیلی که بازار ایران را آشفته کرده و به گرانی‌ها دامن زده بحث افزایش قیمت دلار بوده و دلار در ایران حرف اول را می‌زند و این موضوع باعث شده تا بسیاری از اجناس با افزایش قیمت روبه‌رو شود.

وی افزود: دولت کار زیادی برای کنترل بازار انجام نداده و باید یک مدیریت قوی این کار را انجام دهد و در حال حاضر با این روندی که شاهد هستیم هیچ اثری از ارزانی کالا در بازار نیست.

احتکار عامل اصلی گرانی‌ها

یکی از خانم‌ها که در حوزه تولید پوشاک فعالیت دارد در این رابطه گفت: خیلی‌ها افزایش قیمت‌ها را به دلیل افزایش قیمت دلار عنوان می‌کنند اما محصولات تولید داخل چرا با افزایش قیمت روبه‌رو شده پس خود ما باعث گرانی‌ها هستیم و از سوی دیگر بسیاری از افراد سودجو کالای ضروری مردم را احتکار کرده‌اند که این اقدام نیز سبب تشدید گرانی‌ها می‌شود.

وی افزود: دولت هیچ اقدامی برای ثبات قیمت و جلوگیری از گرانی‌ها در بازار انجام نداده و در این شرایط که برای دریافت تسهیلات که بانک‌ها مراجعه می‌کنیم با بهره 18 درصد روبه‌رو می‌شویم و این در حالی است که سودی که به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود سه درصد بوده و آنقدر باید برویم و بیاییم تا از دریافت تسهیلات پشیمان شویم.

نظارت جدی برای ثبات قیمت نیاز است

یکی از بازاریان نیز با بیان اینکه افزایش قیمت دلار، عدم مدیریت صحیح و نظارت دقیق از مهم‌ترین عوامل گرانی‌های اخیر است، اظهار داشت: متاسفانه هیچ اقدامی از سوی دولت برای کنترل قیمت ارز و کالاها در کشور صورت نگرفته و هیچ تغییری در قیمت کالاها ایجاد نشده بلکه گران‌تر شده است.

وی افزود: یک نظارت خیلی جدی از صدر تا ذیل برای کنترل قیمت‌ها در بازار نیاز بوده و اگر این اقدام صورت نگیرد افزایش قیمت خواهیم داشت که کاهش قیمت نخواهیم داشت.

یکی از بازاریان عدم مدیریت را از جمله عوامل مهم در گرانی‌های اخیر اعلام کرد و با بیان اینکه هیچ نظارتی در بازار وجود ندارد گفت: دولت هیچ کاری برای مردم نکرده و اغلب اقداماتی که در کشور صورت می‌گیرد با حمایت‌های خود مردم بوده و حضور مردم در بسیاری از مسائل مسئولانه تر از حضور مدیران است.

همانطور که در گزارش آمده بسیاری از مردم افزایش نقدینگی، ایجاد حباب قیمت در بازار و عدم تناسب تولید نا خالص داخلی با رشد جمعیت، کاهش ارزش پول ملی، عدم مدیریت صحیح و نظارت دقیق را عوامل گرانی‌های اخیر می‌دانند که امیدواریم با پخش این گزارش مسئولان دست به کار شوند و گام مهمی در راستای رسیدگی به مسائل یاد شده بردارند.


مرجع: تسنیم



ارسال دیدگاه