اخبار مازند اصناف پایگاه اطلاع رسانی اصناف مازندران - کد خبر : 2402 مورخ:[1391-12-15 19:01:01]
خودروی ملی کشکی که با واردات سابیده شد
یادداشت / خر همان است فقط پالانش عوض شده!

خودروی ملی کشکی که با واردات سابیده شد

چرا خودروسازهای ما که به اندازه انگشتان یک دست هم نمی شود حتی برای یکسال در میان هم شده، یکی را بعنوان خودرو ساز برتر سال معرفی نمی کنند؟


به گزارش نجبا و به نقل از بلاغ-اگر به کشور های در حال توسعه سری بزنید و در حال قدم زدن در خیابان باشید، شاید نتوانید نوع خودرو های در حال عبور و مرور را بشمارید. این نشان از حضور خودروسازهای داخلی و خارجی در این کشور ها است.  به طوری که بازار رقابتی خوبی را به معرض نمایش گذاشته است.

 

 
حضور خودروسازهای خارجی باعث شده تا خودروسازهای داخلی در اکثر موارد مربوط به  تولید قطعه و خط تولید نهایی خودکفا شوند؛ تا در جذب مشتری و ارائه محصول حرفی برای گفتن داشته باشند و به نوعی بتوانند در صنعت خوروسازی ملی سهمی را کسب کنند.

 

مزیت دیگری که حضور خودروساز خارجی برای کشورهای در حال توسعه  دارد،  ورود سرمایه و ارز آوری و جذب  جوانان فارغ التحصیل رشته های مربوط به خودروسازی در نمایندگی های سراسر کشور می باشد.

 

 
بحث در ارتباط با الگو برداری از این کشورها  در صنعت خودرو سازی نیست.  بلکه  بحث بازار رقابتی است که در کشور ما برای خوروساز داخلی وجود ندارد.

 

 
وقتی به دلیل مسائل سیاسی کارخانه تولید قطعه های پژوهای ایرانی در فرانسه تعطیل می شود و به تبع آن قیمت این خودرو در داخل افزایش می یابد؛ این نشان از واردات قطعه های نه تنها این خودرو بلکه تمام خودرو های داخلی را دارد. چون تمامی خودرو های تولید داخل به دلیل نوسانات بازار ارز جهش قیمت داشتند.

 

 
وقتی صاحب کار کارگران خارجی هستیم که با اعتصاب یا برکنار شدنشان خط تولید خودرو در ایران دچار مشکل می شود و بازار کمبود قطعه را می­بیند پس حمایت از خودروی ملی یعنی چه؟ مگر خودروی ملی وجود دارد؟

 

 
خودرو ساز داخلی که در حال واردات قطعه های کارخانه های  کره، فرانسه، ژاپن و چین است؛ عملا در حال پرداخت مواجب به کارگران کارخانه های خارجی تولید کننده قطعه خودرو است.
 
 
 
حیف کارگر و متخصص ایرانی که با سرهم کردن قطعه ها خوشحال است که کشورش دارای خط نهایی تولید خودرو است. جالب آنکه خودروساز داخلی با کمک دولت و معافیت های مالیالتی و گمرکی اقدام به صادرات این خودروهای مونتاژ شده به دیگر کشورها می کند. با انجام این کار در اضافه کاری کارگران خط تولید قطعات خودرو در کشورهای مبدا به آن ها خدمتی عظیم کرده است.

 

 

نکته اینجاست؛ صنعت خودروسازی ملی نداریم که بخواهیم از آن دفاع کنیم و به خاطر آن جلوی واردات خودروهای خارجی را بگیریم. اگر بحث در این است که با واردات خودرو کارگران و شاغلان صنعت خودروسازی داخلی بیکار می شوند، باید پرسیده شود وقتی شرکتی جهت تولید خودرو وارد مملکت ما می شود، آیا علاوه بر وارد کردن ارز نباید در سراسر کشور نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش داشته باشد؟ عملا باید برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود باید به جذب متخصصان و فعالان این حوزه اقدام کند که وارد کردن نیرو ازخارج کشور بسیار پر هزینه تر از جذب نیرو در داخل است. حتی با وارد شدن دولت در بخش نظارتی می توان زمینه مشاغل زیادی مرتبط با خودرو سازی را  در مملکت ایجاد کرد که در نهایت هم به سود دولت و مردم خواهد بود.

 

 
موارد بیان شده باعث خواهد شد خودروساز یا به تعبیری مونتاژکننده داخلی به تکاپوی تولید خودرویی تماماً ملی با کیفیتی جهانی بیافتد.

 

 
اما در بحث صداقت خودروساز داخلی باید گفت سال ها خودروی پیکان انگلیسی را بعنوان خودروی ملی معرفی کردند و وقتی این خودرو دمار از هوای کلان شهرها درآورد، خودروساز داخلی اعلام کرد که خط تولید این سواری پیکان را بدلیل  تولید آلودگی فزاینده تعطیل خواهد کرد. بعد از انجام آن کلی جشن و پایکوبی کردند که انگار با این کار لایه سوراخ شده اوزون را دوختند. مدتی بعد خط تولید پیکان وانت و پژو آردی و روآ با موتور پیکان را تقویت کردند که به قول قدیمی ها، الاغ همان است، پالانش عوض شده

 

 
باحذف پیکان به عنوان خودروی ملی  اصرا بر این بود که حتما باید خودروی ملی داشته باشیم که بر اساس همین سیاست مدتی بعد خودروی کره ای پراید و خودروی فرانسوی ال – 90 رابعنوان خودروی ملی معرفی کردند. جالب آنکه به دلیل ایرادی که در واردات خودروی ملی ال–90 بوجود آمده بود مدتی تحویل این خودرو به صاحبانش تعویق افتاد و داد همه را درآورد.

 

 
همیشه از دانش ایرانی تولید خودرو دم می زدند و حتی در شمال کشور دو خط تولید نهایی خودرو را براه انداختند و روزنامه های استانی نیز کلی به تعریف و تمجید پرداختند که بیایید و ببینید این عزم ملی را.

 

 
حال که قیمت خودرو سر به فلک کشیده و در همه محافل خبری می گویند چون تحریم شدیم قیمت خودرو ها بالا رفته!

 

 
 اگر خودروهای ما  ملی است پس نباید نگران نوسانات ارز بود اما اگر قطعه های آن به صورت جامع وارد می شوند که خودروسازها می گفتند اکثر آنها در داخل تولید می شود. حال متوجه شدیم که اکثر قطعات خودرو وارداتی است. پس نمی توانید و حق ندارید خودروهای مونتاژ شده خارجی را ملی بخوانید.

 

جای تعجب و افسوس دارد در کشوری چون ایران که پیچیده ترین ادوات مهندسی، دفاعی و سخت افزاری  تولید می شود و نرخ رشد تولید علم بسیار بالا تر از میانگین جهانی است؛ چرا علم تولید لااقل یک خودروی ملی را نداریم؟

 


 

» برچسب ها :



مطالب مشابه


مطالب تصادفی

Go to TOP
طراحی و پیاده سازی : کیمیا سامانه
داده پرداز کیمیا