تولید ۱۸۰ هزار تن هلو و شلیل در مازندران/نبود تحقیقات و باغ مادری

تولید ۱۸۰ هزار تن هلو و شلیل در مازندران/نبود تحقیقات و باغ مادری

<p><span style="font-size: larger;">مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از پیش&zwnj;بینی تولید ۱۸۰ هزار تنی هلو و شلیل در استان خبر داد.</span></p>

به گزارش مازند اصناف محمدتقی شکوهی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مازندران با توجه به شرایط اقلیمی مناسب، خاک حاصلخیز، منابع غنی آب و ظرفیت بالای تولید که دارد یکی از مراکز مهم و پرورش تولید میوه‌های هسته‌دار به‌ویژه هلو و شلیل در ایران به شمار می‌آید.

وی سطح زیرکشت باغ‌های میوه‌های هسته‌دار در استان را ۱۵ هزار و ۲۴۸ هکتار با میزان تولید ۲۳۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: بیشترین سطح زیرکشت باغ‌های میوه هسته‌دار مربوط به هلو و شلیل با ۱۰ هزار هکتار است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به خسارت‌ سرمای بهاره که در سال‌های اخیر در کشور شاهد بودیم، مازندران در تولید و تأمین میوه‌های هسته‌دار به‌ویژه هلو و شلیل نسبت به سایر استان‌ها دارای مزیت ویژه‌ای است.

این مسؤول ادامه داد: با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی برای درختان میوه و مدیریت به‌باغی که انجام شد میوه‌های هلو و شلیل از کیفیت مناسبی برخوردار است.

شکوهی ارقام هلو را اسپرینگ تایم، اسپرینگ کرست، آلبرتا، زعفرانی و ردتاب و ارقام شلیل را سان کینگ، کیوتای درشت و سیبی عنوان و ارزش اقتصادی هلو را ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال و ارزش اقتصادی شلیل را ۴ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: برای توسعه دامنه تولید میوه‌های هلو و شلیل در مازندران و عرضه آن به صورت تدریجی به بازار هدف با هدف افزایش تولید و بالا رفتن درآمد بهره‌بردار، توسعه باغ‌های هسته‌دار با ارقام زودرس در دستور کار قرار گرفت و امسال محصولات زودرس هلو و شلیل در بازار از فروش و قیمت بالایی برخوردار است.

شکوهی خاطرنشان کرد: مازندران به دلیل شرایط اقلیمی مناسب دارای مزیت بالای تولید میوه‌های هسته‌دار پیش‌رس است و بر این اساس تولید و توسعه ارقام زودرس شلیل و هلو در چند سال اخیر در استان باعث شده که تولید گلخانه‌ای این محصولات مورد توجه بخش باغبانی استان قرار دارد.

شکوهی ادامه داد: اطلاعات بدست آمده از کشورهای پیشرو و استفاده از علم و دانش و فنی آوری موجب تولید میوه خارج از فصل شده و به دلیل پر کردن خلاء تولید و جلوگیری از واردات میوه، طرح تولید میوه‌های هسته‌دار گلخانه‌ای در حال پیگیری و اجرا است.

وی نبود تحقیقات در بخش میوه‌های هسته‌دار از جمله معرفی ارقام مناسب و سازگار با اقلیم‌های مختلف استان، تعیین پایه و پیوندک مناسب و بررسی علل کوتاهی عمر درختان هلو و شلیل، عدم وجود صنایع تبدیلی برای محصولات میوه‌های هسته‌دار بویژه هلو و شلیل، عدم وجود سردخانه‌های مجهز و مدرن برای ذخیره‌سازی و نگهداری میوه‌های هسته‌دار، کمبود نهال با پایه‌های رویشی سازگار و مناسب و نبود باغ مادری در استان برای تأمین پیوندک مورد نیاز از مسائل و مشکلات میوه‌های هسته‌دار در مازندران است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه  سطح زیرکشت هلو در استان ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار و شلیل ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار است، گفت:  پیش‌بینی می‌شود امسال ۸۰ هزار تن هلو و ۱۰۰ هزار تن شلیل از باغ‌های استان برداشت شود.



ارسال دیدگاه