با اجرای برجام فقط یک قرارداد با تاجیکستان بستیم/تولید میگو امسال رشد نخواهد داشت

با اجرای برجام فقط یک قرارداد با تاجیکستان بستیم/تولید میگو امسال رشد نخواهد داشت

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;"> دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران گفت: با اجرایی شدن برجام، یک شرکت ایرانی با تاجیکستان قرارداد انتقال دانش فنی آبزیان امضا کرده که این موضوع اکنون در حال اجراست.&nbsp;&nbsp; <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ علی اکبر خدایی دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران درباره برنامه های این اتحادیه در آینده به خبرنگار تراز گفت: ما تلاش داریم در راستای سامان دهی و یکپارچه سازی شیوه عرضه آبزیان ایران به بازارهای صادراتی اقداماتی داشته باشیم که یکی از آن ها ، اقدام هماهنگ و موثر  برای حضور متحد در نمایشگاه های بین المللی است.


وی درباره افزایش سرانه مصرف آبزیان در داخل کشور ادامه داد: باید برای افزایش مصرف آبزیان در داخل کشور نیز تدابیری صورت گرفته و با استفاده از حمایت های دولت و هدایت اعتبارات ارزان قیمت به سمت تقویت بازاررسانی و توسعه عرضه و مصرف داخلی صورت گیرد.


خدایی درباره اجرای کدرهگیری خاطرنشان کرد: در اجرای سامانه کد رهگیری علاوه بر تحکیم موقعیت اتحادیه و جایگزینی آن با سازمان دولتی شیلات که مصداق واگذاری تصدی گری بخش دولتی است نتایج و آثار مثبت دیگری نیز به دست خواهد آمد. وی درباره تاسیس صندوق آبزیان و اهداف ایجاد این صندوق افزود: هدف تاسیس این صندوق تامین نقدینگی با نرخ ارزان برای تمام اعضا است. ضمن اینکه ارائه خدمات فنی مهندسی در بخش آبزیان فعالیت جدیدی است و باید دولت در زمینه ضمانت نامه‌ها، نقدینگی شرکت‌ها و تامین تجهیزات ما را یاری دهد.


دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران گفت: با اجرایی شدن برجام، یک شرکت ایرانی با تاجیکستان قرارداد انتقال دانش فنی آبزیان امضا کرده که این موضوع اکنون در حال اجراست. وی افزود: این قرارداد در زمینه انتقال دانش فنی ماهیان سردآبی و ساخت مزارع پرورش ماهی قطعی بوده و ۱۰  درصد پیش پرداخت نیز گرفته شده است.


وی اظهارداشت: ارزش صادراتی خدمات فنی مهندسی آبزیان در قرارداد اولیه ۳۴۰ هزار دلار است که تلاش داریم شمار قراردادها را با تاجیکستان به دو برابر افزایش دهیم و مبلغ ارزش صادرات را به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دلار برسانیم.


وی تصریح کرد: هم اکنون مجموع تولیدات کشاورزی ایران بیش از ۱۱۰ میلیون تن است که حدود یک میلیون تن آن را محصولات شیلاتی تشکیل می دهند.


خدایی در خاتمه با پیش‌بینی اینکه میزان تولید میگو در سال‌جاری رشدی نداشته باشد، گفت: قیمت جهانی این آبزی حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است. وی با اشاره به عدم افزایش تولید در سال جاری اضافه کرد: دلیل اینکه امسال افزایش تولید نداریم، این است که برخی مزارع زیان  دیده از بیماری لکه سفید در سال گذشته، هنوز خسارت خود را از بیمه دریافت نکرده‌اند لذا نقدینگی لازم را برای انجام ذخیره سازی به موقع نداشتند.


دبیرکل اتحادیه آبزیان با بیان اینکه دولت و بخش خصوصی به بازار روسیه توجه و علاقه ویژه ای دارند ادامه داد: ما نمی‌توانیم بازارهای قدیمی خود را به خاطر روسیه از دست بدهیم، چراکه درنهایت تکلیف‌مان با این کشور مشخص نیست ، ضمن اینکه هر لحظه امکان دارد روابط روسیه با کشورهای دیگر بهبود یابد و بازار ایران را فراموش کند.


ارسال دیدگاه