اخبار مازند اصناف پایگاه اطلاع رسانی اصناف مازندران - کد خبر : 17373 مورخ:[1394-02-06 15:21:01]
 چرا خودرو تولید داخل گران است؟/ با توافق هسته‌ای و ورود خارجی‌ها، خودروسازی مانند گذشته نباشند
عضو سابق انجمن قطعه‌سازان تشریح کرد

چرا خودرو تولید داخل گران است؟/ با توافق هسته‌ای و ورود خارجی‌ها، خودروسازی مانند گذشته نباشند

شهریاری با بیان اینکه مردم حق دارند که چرا باید خودرو داخلی را قیمت بالا بخرند، گفت: کسی عامل این گرانی بررسی نمی‌کنند و با دستور نمی توان قیمت را کاهش داد. خودرویی که با قیمت ۳هزار دلار تولید می‌شد، چرا امروز با این قیمت‌ها عرضه می‌شود.

به گزارش مازند اصناف، بهرام شهریاری، عضو سابق انجمن قطعه‌سازان در خصوص صنعت خودروسازی کشور و تاثیر مذاکرات هسته‌ای اظهار دشت: امروز وضعیت صنعت خودروسازی کشور تفاوتی نکرده است، البته حالا ممکن است یک بهبودی و یا چراغ سبزهایی از سمت خودرو سازهای خارجی داشته باشیم که می خواهند دوباره به ایران بیایند.



وی افزود: اگر قرار شد این تفاهم نامه ها در زمینه هسته‌ای امضا شود؛ در مرحله اول باید برنامه توسعه اقتصادی کشور و محورهای آن مشخص شود و اگر یکی از محورهای توسعه صنعت خودرو بود، باید برای آن برنامه ریزی کرد و این صنعت باید در سیکل اقتصادی بتواند تولید کند.



عضو سابق انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه ادامه همین راه و با تیراژ تولید ۱.۵میلیون خودرو با ۱۱ الی ۱۲ خودرو سازی به توفیقی نخواهیم رسید، گفت: باید بتوانیم با یک تیراژ چند میلیونی و حداقل ۳ الی ۴ میلیون خودرو در سال و با یک  شرکت که این شرکت توان طراحی تا تولید داشته باشد و خود را به روز کند، برنامه ریزی کنیم و این با سرمایه گذاری خارجی اهل فن و خودروساز محقق می‌شود.

 

با خودرساز خارجی شریک شویم، واقعی


شهریاری با اشاره به سرمایه گذاری خارجی تصریح کرد: سرمایه گذار و تولیدکننده خارجی باید با ما شریک باشد، که ما را در بازارهای خودش خاطی و شریک کند و هم از دانش فنی آنها استفاده کنیم. تا به تیراژهای اقتصادی برسیم؛  البته نه خارجی با با دولت و مدیر دلتی شریک شود، بلکه باید با بخش خصوصی فعالیت داشته باشد.



وی ادامه داد: دولت باید این صنایع را به بخش خصوصی هدفمند و نه مانند گذشته خصوصی سازی کنند که باعث نابودی شد. بخش خصوصی که اهل کار باشد و به آن برنامه بدهند و از او بخواهند. امروز رقابت باید جهانی باشد و این شرکت باید با خودروهای وارداتی رقابت کند.



عضو سابق انجمن قطعه‌سازان افزود: امروز این صنعت با کمبودهایی مواجه و هنوز اتفاقی نیفتاده است و براساس پیش فرض شرکت‌های رنو و یا پژو اعلام کردند حاضرند دوباره به ایران برگردند؛ اما باید گذشته بررسی شود که این خودرو سازان بودند و گذشته روشنی  و مطلوبی نبود. فقط مثلاً شرکت پژو به ما می‌فروخت و جمع می‌کردیم و به فروش می‌رساندیم و این خوب نیست.



فقط یکی خودرو ملی داریم

شهریاری با بیان اینکه سمند تنها برند ایرانی است، گفت: بجز سمند، خودرهای دیگر داخلی نیستند و خودروی ملی ما فقط سمند است. دنا  پژو ۲۰۶ پریس لیت شده است. تیبا هم خودرو مربوط به شرکت تیاس است.



وی در خصوص قیمت تمام شده خودرو و نارضایتی مردم و خودرو سازان، بیان کرد: قیمت تمام شده یک موضوع علمی است و برای آن باید عوامل را سنجید که چرا این قیمت خودرو این قدر بالا است.


عضو سابق انجمن قطعه‌سازان گفت: قیمت تمام شده از مواد اولیه، دستمزد و هزینه های مالی و ... تشکیل شده است و هر کدام آن این موارد یک مفهومی دارد. در بحث مواد اولیه، قالبا همه چیز در دست دولت است، زیرا صنایع فولاد، پتروشیمی، مس و آلومینیم بالای ۹۰درصد دولتی است.



شهریاری عنوان کرد: دولتی‌ها به موضوع جزیره‌ای نگاه می‌کنند و قیمت مواد اولیه را با دنیا می‌سنجند. مثلا فولادی‌ها از منابع کشور و منابع داخلی با قیمت های تقریباً مجانی استفاده می کند و فولاد تولید و آن را با قیمت‌های بین المللی و جهانی مقایسه می کند و می گویند چرا به صنایع داخل بفروشیم و آن را صادر می‌کنند.



وی با بیان اینکه حق صادرات ندارند، ادامه داد: فولاد باید باید به ارزش افزوده تبدیل شود و صادرات فولاد یعنی خام فروشی، باید جلوی آن گرفته و به صنایع دیگر تبدیل شود. به لوازم خانگی، خودرو که ارزش افزوده دارد و اشتغال ایجاد می‌کند.



عضو سابق انجمن قطعه‌سازان با اشاره به دستمزد، اظهار داشت: نخست بهره‌وری پایین نیروی انسانی از یک سو و و از سوی دیگر خیلی از اینم مراکز، دولتی بودند و اشتغال های کاذب و ناکارآمد ایجاد کردند و امرو در بحث دستمزد هزینه اضافی با بهره وری کم پرداخت می‌کنیم.



شهریاری گفت: هزینه های مالی و بانکی در ایران نسبت به همه دنیا بالا است و پول و منابع را  با سود بالاتری پرداخت می‌شود و این هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و از آن طرف باید مالیات پرداخت شود و همه این موارد باعث بالا رفتن قیمت تمام شده خواهد شد.



وی با در خصوص این سوال که برای اصلاح قیمت باید چه کار کرد، پاسخ داد: باید قیمت تمام شده کاهش یابد و چون رقابتی در بازار وجود ندارد تلاشی هم نمی شود، زیرا مدیریت دولتی و دستوری است و قیمت تمام شده امروز بسیار بالا است.



واردات قطعه از چین و حذف قطعه سازان داخلی

عضو سابق انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: یکی از دلایل گرانی خودرو افزایش قیمت ارز بود، زیرا یک اقدام ناجوانمردانه و متقلبانه  انجام شد که باعث  قطعه سازان را از بین برند و وابسته به خارج از کشور و قیمت ارز شدند.



شهریاری تصریح کرد: قطعه سازان اصلی حذف شدند و خودروسازان به دنبال قطعه سازان غیر واقعی رفتند که این افراد وارد کننده از چین و وابسته به ارز بودند.



وی با بیان اینکه مردم حق دارند که چرا باید خودرو را قیمت بالا بخرند، گفت: کسی عامل این گرانی را پیدا و بررسی نمی‌کنند و با دستور نمی توان قیمت را کاهش داد و باید بررسی کنیم که چه دلیلی دارد خودرویی که می‌توان با قیمت ۳هزار دلار تولید کرد امروز با این قیمت‌ها عرضه می‌شود.



شهریاری با اشاره به واردات قطعه از چین بیان کرد: در دولت آقای احمد نژاد و مدیران نالایقی که سرکار بودند، این اتفاق افتاد و باعث شد هر دو شرکت سایپا و ایران خودرو به بهانه‌های مختلف به سمت واردات قطعه از چین بروند و افرادی این قطعات را وارد و بسته بندی می‌کردند و خودروسازان می‌فروختند که اکنون خیلی از قطعه سازها حذف شدند.

 

 

 

منبع: تراز



منبع: تراز

» برچسب ها :

مطالب مشابه


مطالب تصادفی

Go to TOP
طراحی و پیاده سازی : کیمیا سامانه
داده پرداز کیمیا