برنددزدی به سبک فروشگاه‌های باکلاس/تب خرید اجناس لوکس خارجی در ایران!

برنددزدی به سبک فروشگاه‌های باکلاس/تب خرید اجناس لوکس خارجی در ایران!

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">متأسفانه چند سالی است که تب خرید از برند و برندپوشی، در میان جوانان ایرانی تند شده، گویی هر کس که لباس&zwnj;های به اصطلاح مارک دار به تن کند، از ارزش بیشتری در جامعه برخوردار است!</span></p>

به گزارش مازنداصناف، این روزها اگر سری به خیابان‌های شمال شهر پایتخت بزنی، ناخودآگاه فروشگاه‌های شیک و برندهای مطرح اروپایی و حتی آمریکایی توجهت را به خود جلب می‌کند؛ اما یادت باشد که همین مغازه‌های شیک و گران‌قیمت، همه‌چیز را برای فریب مشتریان آماده کرده‌اند!

فروشگاه‌هایی که گاه هیچ نام و نشانی در سایت‌های اصلی این برندها ندارند، به طوری که اگر به سایت و مراکز نمایندگی این برندها در کشورهای مختلف دنیا مراجعه کنید، هیچ ردپایی از نام و آدرس فروشگاه‌های شمال شهر تهران در آن‌ها نخواهید یافت.

به‌هرحال متأسفانه امروزه این فروشگاه‌ها از دکوراسیون و اجناس با آب و رنگ های چشم‌نواز گرفته تا فروشندگان و صدالبته مشتریانی خاص! توانسته‌اند چشم برخی‌ها را کور کنند اما همین زرق‌وبرقشان کافی است که جیب شما را هم نشانه گیرد و به بهانه خرید یک برند به ظاهر اورجینال، پول گزافی را از شما به یغما برد.

اما باید به تذکرات مقام معظم رهبری توجه نمود که فرمودند: مصرف‌کنندگان باید باانصاف و درک مصلحت کشور، چشم بر برندها و مارک‌های خارجی ببندند و با مصرف کالاهای داخلی به کمک هم‌وطنان کارگر خود، بشتابند؛ البته جامعه هدف سخنان اخیر ایشان، تنها مردم نبودند و بلکه، ایشان دولتمردان و دستگاه‌های دولتی را نیز به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان کالا خطاب قرار داده و تأکید کردند که باید در دولت اصرار و پافشاری شود که مصارف دستگاه‌های دولتی، مطلقاً داخلی باشد و دولت از هرگونه مصرف کالای ریزودرشت خارجی در صورت وجود مشابه داخلی خودداری کرده و آن را بر خود حرام کند.

از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب در همین زمینه و در خصوص موضوعاتی مرتبط همچون سبک زندگی، اصلاح الگوی مصرف، دوری از اسراف، مصرف کالای داخلی، توجه با سادگی و دوری از اشرافیگری و... هشدارهای جدی و صریحی را اظهار کرده‌اند.

با این وجود متأسفانه چند سالی است که تب خرید از برند و برندپوشی، در میان جوانان ایرانی تند شده، گویی هر کس که لباس‌های به اصطلاح مارک و صاحب برند به تن کند، از ارزش بیشتری در جامعه برخوردار است! به طوری که حتی سایت بی بی سی انگلیسی در گزارشی با عنوان "انقلاب خرید اجناس لوکس در ایران" به مانور برندهای لوکس غربی و افزایش تقاضای داخلی از این موضوع پرداخته است!

گزارش این پایگاه انگلیسی، علاوه بر امر ناپسند اشرافی گری، با توجه به "اقتصاد مقاومتی" و "مصرف تولیدات داخلی" اهمیت پیدا می‌کند، علاوه بر اینکه بی بی سی عامل اصلی ورود مصرف‌گرایی را "ماهواره" بیان کرده است!

بی بی سی در پایان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و توافق احتمالی میان ایران و غرب می‌نویسد: «با توجه به احتمال رفع تحریم‌های ایران، برندهای بزرگ جهانی به دنبال سرمایه‌گذاری‌های بزرگی داخل ایران هستند و بیش از این بازارهای ایران را هدف قرار خواهند داد.»

شاید جای سؤال باشد که این فروشندگان، اجناس موردنیاز خود برای فروش را از کجا و چگونه وارد می‌کنند؟ فروشگاه‌هایی که اکنون این کالاها را به فروش می‌رسانند، اغلب اجناس موردنیاز خود را از طریق واسطه‌هایی تهیه می‌کنند که نمونه‌های تقلبی، اما باکیفیت را از کشورهای اطراف به صورت قاچاق وارد کرده و با قیمت نه چندان پایینی به صاحبان این مغازه‌ها می‌فروشند.

... و با وجود اینکه قیمت این کالاها چندان پایین هم نیست، اما همیشه مشتریان خاص خود را دارد، حتی برخی از برندها آن‌قدر قیمت بالایی برای برخی از کالاهای خود دارند که شاید خرید یک‌تکه از لباس یا یک جفت کفش آن‌ها، با حقوق یک کارگر ایرانی هم برابری می‌کند!

اگرچه بسیاری از پولدارها ترجیح می‌دهند که پوشاک خود را از بین برندها و اجناس لوکس انتخاب و خریداری کنند؛ اما گاهی این علاقه منجر به رفتارهای افراطی می‌گردد که نتیجه‌ای جز هزینه کردن میلیون‌ها تومان پول برای خرید اجناس معمولی و بعضاً بی‌کیفیت ندارد!

یادمان نرود که نتیجه‌ی واردکردن این کالاهای لوکس از طریق فروشندگان و خرید آن از طریق مردم نتیجه‌ای جز تعدیل نیرو، تعطیلی کارگاه‌های تولیدی، بسته شدن کارخانه‌های بزرگ، شلوغی دادگستری‌ها، افزایش جرائم، رشد وحشتناک گرایش جوانان به اعتیاد و صدها معضل اجتماعی دیگر که متأسفانه امروزه به وفور در جراید و رسانه‌های خبری به چشم می‌خورد، ندارد!


منبع:کریمه


ارسال دیدگاه