نمره منفی تیم اقتصادی دولت
محمدقلي يوسفي، اقتصاددان

نمره منفی تیم اقتصادی دولت

<p><span style="font-family: Tahoma;">كمتر از دوسال از فعالیت تیم اقتصادی دولت یازدهم می&zwnj;گذرد ،تیمی كه میراث دار سیاست&zwnj;های غلط اقتصادی دولت قبل شد.در دولت یازدهم لگام اسب تورم كشیده شد اما كماكان پدیده بیكاری و مشكلات معیشتی مردم خودنمایی می&zwnj;كند.</span></p>

به گزارش مازنداصناف كمتر از دوسال از فعالیت تیم اقتصادی دولت یازدهم می‌گذرد ،تیمی كه میراث دار سیاست‌های غلط اقتصادی دولت قبل شد.در دولت یازدهم لگام اسب تورم كشیده شد اما كماكان پدیده  بیكاری و مشكلات معیشتی مردم خودنمایی می‌كند.




در سطح بین‌المللی دنیا واقعا هنوز درگیر ركود جهانی است و از یك طرف ما با تنش‌های منطقه‌ای روبه‌رو هستیم ،بی ثباتی‌های فرهنگی و سیاسی را در منطقه داریم كه اینها برای ما به هیچ عنوان مناسب نیستند. ضمن اینكه موضوع هسته‌ای نیز همچنان بلاتكلیف است واثرات تحریم‌ها كما فی السابق در اقتصاد ایران خود نمایی می‌كند و فقط تشدید نشده است.



درست است كه از تنش‌های موجود در دولت قبل از منظر بین المللی كاسته شده اما واقعا ما هنوز نمی توانیم این را دست آورد بدانیم .از نظر اقتصادی متاسفانه وضعیت جالبی نداریم و فرصت‌های زیادی را ازدست داده ایم و دولت متاسفانه نتوانسته یك استراتژی بلند‌مدتی را تعبیه كند و سیاست‌های روشنی را دنبال كند و در نهایت به نظر من دستاورد اقتصادی قابل قبولی را ندارد.البته از نظر سیاسی امیدی را ایجاد می‌كند كه مردم احساس كند كه ما به آینده امید وار هستیم .


 در سطح داخلی چطور؟

 با توجه به همان امید‌هایی كه گفته شد سرمایه گذاران امیدوارند كه این روابط بین المللی سازنده باشد و بتوانند از امكانات بین‌المللی استفاده كنند و در انتظار حل مساله هسته‌ای هستند تا بتوانند سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند.از طرفی در داخل كشور وضعیت صنایع و كشاورزی مان وخیم شده و بحران اقتصادی در حال عمیق و ریشه دار شدن است، مخصوصا سیاست‌های غلط پولی بحران اقتصاد ایران را عمیق كرده به‌طوری‌كه الان دولت واقعا نمی تواند هیچ سیاستی را دنبال كند .



 چرا؟

چون نرخ سود بانكی را به شدت افزایش داده اند و هزینه تولید را بالا برده اندو سود آوری فعالیت‌های غیر مولد را از قبیل ساخت و ساز و مسكن و فعالیت‌های تجاری را تحت تاثیر قرار داده اند.



 به این تیم اقتصادی چه نمره‌ای می‌دهید؟

سیاست‌های اقتصادی بی‌ثبات و نامعقولی دنبال شده و به‌رغم هشدار‌هایی كه كارشناسان به دولت دادند كه كشور در حال مواجهه با بحران است به آن بی توجه بودند و الان وضعیت به‌گونه‌ای است كه هیچ راه دیگری ندارند.



منابع بانكی به سمت تجاری و واردات كالا رفته است و بخش‌های مولد كه می‌توانستند برای توسعه و پیشرفت كشور موثر باشند به سمت ورشكستگی كشیده می‌شوند.


این موارد همراه با عدم ایجاد اشتغال كه برخی مشكلات اجتماعی و فرهنگی خود را به همراه دارد دست به دست هم می‌دهند و یك شرایط بسیار سختی را رقم می‌زنند. من فكر می‌كنم علی‌رغم مثبت بودن دستاورد سیاسی دولت یازدهم به هیچ عنوان دست آورد اقتصادی مثبتی نداشته است و باید حتی مسئولین و سیاستگذاران پاسخگو باشند كه چرا كشور را در یك وضعیت بلاتكلیفی و عمیق كردن بحران مواجه كرده‌اند.



به نظر من هزینه‌های فرصت‌های از دست رفته بسیار بالابوده و متاسفانه دولتمردان و تیم اقتصادی  در این زمینه فاقد توان لازم و فاقد دانش توسعه اقتصاد ایران بودند. به همین خاطر است كه سیاست‌های غلط گذشته به گونه‌ای بوده كه كشور رابه یك بحران عمیقی فروبرده كه برون‌رفت از آن به سادگی امكان‌پذیر نیست.

 

 

 

 

منبع: صبحانه


ارسال دیدگاه