قیمت ماشین‌آلات معدنی در ایران ۴ برابر جهانی!

قیمت ماشین‌آلات معدنی در ایران ۴ برابر جهانی!

<p><span style="font-family: Tahoma;"> دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی گفت: قیمت ماشین&zwnj;آلات معدنی در کشور چهار برابر گران&zwnj;تر از قیمت جهانی آن است.</span></p>

به گزارش مازند اصناف، کامران وکیل با اشاره به تولید داخلی ماشین‌آلات معدنی اظهار کرد: تنها تعدادی ماشین چینی قدیمی، گران، بدون بازده و به صورت مونتاژ در داخل تولید می‌شود که نمی‌توان نام آن را تولید گذاشت.



محدودیت در واردات ماشین‌آلات معدنی


وی با بیان این‌که در واردات ماشین‌آلات معدنی محدودیت وجود دارد، گفت:علیرغم اصلاحات انجام شده در قانون واردات ماشین آلات معدنی هنوز ایراداتی بر آن وارد است، چرا که برای واردات، محدودیت‌های زیادی از جمله سال ساخت دستگاه و... وجود دارد.



دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی با بیان این‌که این موضوع موجب قاچاق در ماشین‌آلات معدنی شده است، اظهار کرد: در مرز، ماشین‌آلات معدنی را به صورت قطعات جدا وارد و در داخل کشور مونتاژ می‌کنند.



تاثیر نرج جدید انرژی در صنایع معدنی

وکیل در خصوص تاثیر نرخ جدید سوخت در تولید مواد معدنی گفت: اگر قرار است هزینه‌های سوخت مانند قیمت‌های جهانی باشد، نباید قیمت خودرو و هزینه حمل و نقل نیز با جهان تفاوت داشته باشد.



دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی با بیان این‌که سازوکار اقتصادی باید با عقل و منطق صورت بگیرد، افزود: برپایه حرف و شعار هیچ اتفاق مطلوبی حادث نمی‌شود.



وی یکی از تاثیرات این امر را از بین‌رفتن قابلیت رقابت فعالان اقتصادی با کشور‌های دیگر دانست و گفت: علی‌رغم این‌که در حال حاضر گران‌ترین ماشین‌های دنیا در ایران است بهره‌وری آنگونه که باید باشد نیست.



وکیل ادامه داد: دلیل این امر فرسوده شدن ماشین‌آلات معدنی و از کارافتادگی آنهاست.



دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی یکی‌ دیگر از تاثیرات افزایش نرخ سوخت را افزایش کرایه حمل‌و‌نقل عنوان و اظهار کرد: با توجه به این‌که کرایه حمل ایران نسبت به سایر کشور‌ها بیشتر است این موضوع نیز می‌تواند دلیلی بر تشدید این موضوع باشد.



وی با بیان این‌که این مساله توان رقابت را از تولید‌کنندگان برای حضور در بازار جهانی می‌گیرد، گفت: به دلیل این‌که اکثر تصمیم گیری‌ها به صورت یک دفعه‌ای صورت می‌گیرد سرمایه‌گذاران تمایلی به سرمایه‌گذاری در امور معدنی ندارند.


وکیل بی‌ثباتی در اقتصاد کشور را امری تاثیر‌گذار در کاهش ارتقای بخش معدن دانست و اظهار کرد: بی‌ثباتی در اقتصاد برای یک کشور سم است لذا تا زمانی که این مساله برطرف نشود امکان رشد وجود ندارد.

 

 

 

منبع: تراز


ارسال دیدگاه